INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Välkomna till Blåa Skor!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Exempel utifrån ett antal målområden
Enkät till socialsekreterare om placerade barns hälsa och skolgång
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
En reviderad läroplan för förskolan
Psykisk ohälsa bland barn och unga - ett folkhälsoperspektiv
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet.
Projektföljeforskning
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Flyktingbarn och familjer Kort familjeintervention och
Sjukskrivningsmiljarden
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Nya utvecklingssamtal
Vuxenhabiliteringen Ett gott liv utifrån egna val
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
KOL skola 1 förmedlar kunskap om sjukdomen KOL. Hur man får diagnosen
Handikapp&Habilitering
Tove Filén, psykolog Jenny Huhta, kurator
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Språklig medvetenhet.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
- Ett berättarprojekt på en förskola
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Samordningsförbundet
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
F INSAM I V ÄSTRA G ÖTALAND Resultat från SUS för perioden januari-augusti 2013.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Omhändertagande av barn med komplexa hjärtfel
SBU-rapporter 2013 Användning av insulinpumpar. Insulinpump.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbättra ngt som du vet att du gör.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Qviding ungdom 2009 Ungdomsutskottet. Vi skall bli bäst i Sverige på att utveckla & utbilda våra ledare, tränare och spelare. Vision Qvidings ungdomsutskott.
Hur kan vi förstå begreppet?
Barn, hälsa och föräldrar - underlag till en nationell strategi för föräldrastöd 30 min - 15 bilder Sven Bremberg.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till Storängsskolan
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA Ulrika Långh, leg psykolog, leg psykoterapeut Program- och utvecklingsansvarig vid Autismcenter för små barn

AUTISMCENTER FÖR SMÅ BARN 380 nya remisser Totalt 831 barn 2011 43 tjänster: Logopeder Psykologer Specialpedagoger Arbetsterapeuter Sjukgymnast Kuratorer Metodstödjare Administrativ PERSONAL 2012 100 nya barn 806 barn Åldern 0-7 år

Förstasamtal Introduktionsutbildning –Första steget Kartläggning och planering Insatser Utvärdering Uppföljning och ny planering

TILLÄMPAD BETEENDEANALYS Förstå en persons utveckling i sin kontext Metoder och tekniker Behandlingspaket Experimentell forskningstradition – single subject design/multiple baseline

INSATSER RIKTADE INSATSER Avgränsat område Tydlig målsättning Begränsat i tid MÅNGSIDIGA PROGRAM Flera områden Allmän målsättning om utveckling Kontinuerlig kontakt

RIKTADE INSATSER Grundläggande samspel Samarbete och följsamhet Alternativ kommunikation Tal och språk Lek och samspel Sociala färdigheter Toa, sömn, mat, påklädning mm Beteendeproblem Grov och finmotorik

MÅNGSIDIGA PROGRAM (EIBI) Överenskommelse kring antal träningstimmar per vecka Tränar många färdighetsområden samtidigt under längre tid Ofta både förskolan och föräldrar Kontinuerliga behandlingsmöten

SKOLPLACERING VID UPPFÖLJNING Behavioral Treatment and Normal Educational and Intellectual Functioning in Young Autistic Children O. Ivar Lovaas University of California, Los Angeles Journal of Consulting and Clinical Psychology 1987, vol 55, No.1, 3-9 SKOLPLACERING VID UPPFÖLJNING NORMAL AFASI SÄRSKOLA EXPERIMENTGRUPP 9 (47%) 8 (42%) 2 (10%) KONTROLLGRUPP 1 (2%) 18 (45%) 21 (53%)

SENARE STUDIER Sallows & Graupner 2005 Cohen et. al. 2006 48% ”fast learners” Cohen et. al. 2006 Replikerar IQ men tar längre tid för självständighet (normal skolgång från årskurs 3)

WORKSHOP MAJ 2007 Sallows, Graupner & Sherman 35 barn totalt Moderate learners (18 barn) Åldersekvivalensen ökade 30 månader på 4 år Alla utom två började tala 2 av 3 lärde sig att läsa I stort sett självständiga vad gäller ADL Fast learners (17 barn) Samtliga en IQ över 85 Samtliga normal skolgång

IMPLEMENTERING AV EIBI Insatsen sker i vardagen - av förskolepersonal och föräldrar Svårt att veta vilka barn det passar för Svårt att få till timmar och kvalité Forskningsprojekt för att höja kvalitén på träning