Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)"— Presentationens avskrift:

1 Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)
Lars Klintwall Svein Eikeseth Sigmund Eldevik

2 Innehåll HIOA Evidensen för EIBI (autism) Retrospektiv studie på MR
Replikationsstudie Skillnader i behandling Preliminära data Presentasjonens tittel

3 Høgskolen i Oslo & Akershus
Svein Eikeseth Sigmund Eldevik Ingunn Sandaker Espen Borgå Johansen Erik Arntzen Per Holth Presentasjonens tittel

4 Evidensen för EIBI Evidens från barn med autism
Flera studier från 1987 till idag Latest meta-study: Peters-Scheffer et al, 2011 Presentasjonens tittel

5 Evidensen för EIBI Effekt på IQ: effect size = 1,2
Adaptive behaviors: = 0,6 Reliable change index IQ = 30% (jämf 9%) RCI Vineland = 21% (jämf 5%) Number needed to treat = 5-7 (Eldevik, 2011) Presentasjonens tittel

6 Learn rate: EIBI = 0,8 Comparison = 0,6 (p < 0.001) EIBI
Utan behandling Omanalyserad data från: Eldevik et al, 2010 Presentasjonens tittel Presentasjonens tittel

7 Evidensen för EIBI God evidens för EIBI för barn med autism
Men EIBI är teoretiskt oberoende av diagnos Så hva med barn utan autisme?... Presentasjonens tittel

8 Retrospektiv studie på MR
Eldevik, S., Jahr, E., Eikeseth, S., Hastings, R. P., & Hughes, J. C. (2010). Cognitive and adaptive behavior outcomes of behavioral intervention for young children with intellectual disability. Behavior Modification, 34, Presentasjonens tittel

9 Retrospektiv studie på MR
11 barn med MR Genomsnittsålder 4:6 år 8-15 timmar / vecka Pedagoger som tränare, handledning tex från STI i Oslo Träning i 12 månader Kontrollgrupp med 14 barn (också retrospektivt) Presentasjonens tittel

10 Retrospektiv studie på MR
IQ + 2.8 Vineland Effect sizes 1.13 and .95 respectively (kom ihåg: 1,2 & 0,6) Presentasjonens tittel

11 Take home message Behavioral intervention seems to have better effects than special education for children with MR. Gains were larger than those reported for autistic children receiving ca 30 hours a week. Presentasjonens tittel

12 Replikationsstudie: design
Bättre design (n=48) Random assignment Blind testing Mäta kvalitet på insatser Intervention Minimum 15 t/vecka vs TAU 2 år Fler mätningar Hemspråk, stress i familjen, etc Presentasjonens tittel

13 Replikationsstudie: inklusionskriterier
IQ och Vineland under 75 Ålder mellan 2-5 år Ingen kromsomavvikelse Inte autism (alltså inte nödvändigtvis en MR-diagnos) Presentasjonens tittel

14 Replikationsstudie: Behandlingen
Handledningsmöte med HIOA varje vecka. Praktikplats för Vernepleierstudenter Curriculum: VB-MAPP eller ABLLS Frida! Presentasjonens tittel

15 Skillnader i behandling
Mindre fokus på generalisering Social förstärkning Mer incidental teaching än DTT Mindre tid på att hitta förstärkare (?) Presentasjonens tittel

16 Preliminära data 7,8 4,2 5 barn har fått ett års EIBI Mean change IQ =
Mean change Vineland = 7,8 4,2 Presentasjonens tittel

17 Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)
Lars Klintwall Svein Eikeseth Sigmund Eldevik


Ladda ner ppt "Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)"

Liknande presentationer


Google-annonser