Makt, lydnad och konformitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Hur kan jag vara viss om min tro?
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Liten begreppsgenomgång
- en positiv och realistisk självbild
Vs..
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Samhället är mer än summan av sina delar
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Hot, våld och förtryck i heders namn
Mellankrigstiden.
Aktör / Struktur.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
”Existensen föregår essensen!”
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Katolska kyrkan Läs sidorna
”Varför betalar man svart?”
Formellt, skarpt och snyggt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
ERGONOMI Vad är det?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Organisationskultur, makt och konflikt
Förintelsen.
Varför tror människor.
Historien om Grekland.
Socialpsykologi.
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
Anställningsintervjun
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Om ansvar för arbetstagare m m
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Varför dog Jesus? Vad är problemet? Vad kunde God göra åt det?
SÄRART OCH UTESLUTNING är begreppen handikapp och funktionsnedsättning nedvärderande? Christian Munthe Filosofiska institutionen Göteborgs Universitet.
1800-talet.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Samhället och individen
Presentationens avskrift:

Makt, lydnad och konformitet

Makt! Vad är det? Vi vill framstå som helt självständiga, som inte påverkas av andra. De beslut som fattas är våra egna Är det så? År 1963 genomförde Stanley Milgram ett experiment, som skulle mäta ”vanliga” personers benägenhet att lyda auktoriteter i handlingar som vi normalt inte skulle göra p.g.a. samvetskval.

Försöksledarens övertalning Vilka argument användes då? Var snäll och fortsätt Experimentet kräver att du fortsätter Det är av yttersta vikt att du fortsätter Du har inget val du måste fortsätta Varför fungerar det?

Makt Vissa personer påverkar oss mer än andra, och således mer makt. Makt=den möjlighet och potential till påverkan som individen har. Makt genom position, och genom personliga egenskaper. Positionsmakten: belöna, bestraffa och sanktionera. Förutsättningen för makt: En person ska vara beroende av den andra för att makt ska gälla.

Makt Olika typer av positionsmakt: Tvångsmakt Belöningsmakt Legitim makt Personlig makt: Informationsmakt Expertmakt Förtroendemakt

Lydnad Varför undersökte då Milgram det han gjorde? I efterdyningarna av andra världskriget:hur långt människor egentligen kunde gå gällande tillfogandet av smärta, och auktoritetens betydelse. Utan hot, tvång eller några mutor. Hans slutsats? Auktoriteten är avgörande vid lydnad. Om order kommer från en legitim auktoritet, gör människor ofta som de blir tillsagda.

Etiska dilemman gällande lydnad? Naturligtvis fick Milgram kritik för sitt experiment (experimentet var oetiskt, p.g.a. skada och manipulation). Kan vi välja att inte utföra en order? I krig kan det vara rent brottsligt att ordervägra. I andra fall: systematisk träning till bestialiska handlingar (mord, tortyr). Undersökningar runt Milgrams experiment har genomförts. Förutom auktoritetens betydelse ( pondus, inflytande) ökar risken för bestialiska handlingar genom: Ett mekaniserat och styrt förlopp (”gå på rutin”) Avhumanisering av offer

Lydnad – positivt? Ses som en dygd i många kulturer. Barn till sina föräldrar, herrar till sin konung etc. Tidigare var ”lydnad”, i vissa fall, inbakat i brudens löften vid bröllop. En stor del av vår socialisering när vi växer upp handlar om att följa vuxna regler. Ges också utökad träning i lydnad inom en viss instution. Militären. Soldater tränas i lydnad, i vissa fall genom att göra en mängd triviala saker. Uppgifterna blir mer och mer krävande, för att forma dem till optimala soldater.

Grupptryck & konformitet Ständigt utövar vi kontroll över andra, medvetet eller omedvetet. Gruppnormer finns överallt, normer som medlemmar följer för att undvika ”straff”. I många fall ser vi gruppen som en del av oss, en del av vår identitet och vi vill undvika att känna oss splittrade. Blir medlemmarna i en grupp lika varandra, p.g.a. grupptryck, talar man om konformitet. Liten tolerans för avvikare och hög social kontroll=hög konformitet

Konformitet & grupptryck – varför då? Bland annat vår självbild. dålig självuppfattning faller oftare för socialt tryck. Stärker grupprelation, vill visa sig vara värdiga medlemmar. Personlighet & gruppstorlek. Personer som söker beröm & vill undvika straff faller lättare för gruppens vilja. En grupp på 20 har större tryck än en grupp på 10. Gruppmedlemmar. Grupper med högstatus-personer och som är viktiga har större inflytande än andra grupper.

Milgrams framgång Varför fungerade det så ”bra?” De som varit ”lydiga” och delat ut de dödliga stötarna, hade den vanligaste förklaringen: ej ansvariga för smärtan som gavs. Det var försöksledarens ansvar. En del: experimentet var opersonligt, ”måste fortsätta”. Andra: för vetenskapen. några rättfärdigade det hela med att nedvärdera ”eleven”, förtjänade sitt straff.

Lydnaden Var de sadister? Vad hade de gemensamt? Faktiskt ingenting. Varken kön, ålder, yrke, utbildning hade någon koppling till varandra. Innan experimentet hade Milgram gjort en undersökning på psykologistudenter vid Yale, som då fick spekulera kring hur många av 100 lärare som skulle ge en dödlig stöt. Svaret han fick? Ett medeltal på 1,2 %. I sina försök: 62 % gav dödlig stöt

Milgrams teorier om detta experiment 1. konformiteten. En person som saknar rättmätiga kunskaper till ett beslut, exempelvis i en krissituation, lämnar därmed beslutet till gruppen och dess hierarki. 2. Lydnaden. En person lyder order för, se sig själva som ett medel för att uppfylla en annan persons önskan, och därmed har försökspersonen avsagt sig ansvaret för sina handlingar.

Lite mer diskussion Vad tror du händer när man sätter goda personer i ett ont ställe? Kommer ondska triumfera, eller vinner humanitet? Vilka psykologiska effekter uppstår genom att ta en given och specifik roll?