Vanliga fel vid riskbedömning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riskbedömning – nyckeln till ett hälsosamt arbetsliv
Advertisements

Arbetsmiljö Vad är det?.
Farliga ämnen och riskbedömning
Skyddsombuds- utbildning
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Talarens namn och titel
LSO på skadeplatsen.
Introduktion till kampanjen
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Att delta i arbetsmiljöarbetet Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv Talarens namn och titel Datum | Evenemang Arbetsmiljö angår alla. Bra för både.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Att arbeta tillsammans för att förebygga risker Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv Talarens namn och titel Datum | Evenemang Arbetsmiljö angår.
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Arbetsrelaterad stress och riskbedömning
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Arbetsmiljö angår alla. Bra för både dig och din verksamhet. Att arbeta tillsammans för att förebygga risker Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Arbetstagarnas medverkan Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv Att delta i arbetsmiljöarbetet Datum | Evenemang.
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
§ 41 Räddningstjänstlagen
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Förberedelser för arbetet
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
1 Rivbranschens arbetsmiljöutbildning Foto Gunilla Bernevi Rex Foto: Gunilla Bernevi Rex.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Överenskommelse om samordning kring barn
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Riktlinjer för misskötsamhet
Presentation 4: Hur kan jag veta om nanomaterial finns på min arbetsplats?
Hur berör ATEX direktivet Pulverlackerande företag
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Riskbedömningar Ett favorituttryck som många slänger sig med.... som krävs från alla håll och kanter… men som få egentligen begriper…… Inklusive undertecknad…….
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Riskhantering! Riskhantering / Bosse Axelson.
Arbetsmiljö.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Kännetecknande för det goda arbetet
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Socialt ansvarsfull upphandling
Förbättra klubbkvalitet
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Presentationens avskrift:

Vanliga fel vid riskbedömning En europeisk kampanj om riskbedömning

Förebyggande – lagstiftningen Enligt lag måste EU:s arbetsgivare skydda sina arbetstagare från skador på arbetsplatsen. EU:s ramdirektiv 89/391 fastställer de grundläggande bestämmelser som alla arbetsgivare måste följa, är införlivat i lagstiftningen i varje EU-medlemsstat.  Vissa medlemsstater går längre än EU:s ramdirektiv, och har antagit strängare bestämmelser (se den särskilda lagstiftning som gäller i ditt land).

Riskbedömning Med hjälp av lämpliga åtgärder kan arbetstagarna hållas fria från skador. Avgörande för detta är: Riskbedömning Arbetsgivare är skyldiga enligt lag att regelbundet utföra riskbedömningar på arbetsplatsen.

Vad är riskbedömning? Riskbedömning är en process för att utvärdera arbetsmiljörisker till följd av faror på arbetsplatsen. Det innebär en systematisk granskning av arbetets alla delar där man bedömer vad som kan orsaka skada, om farorna kan elimineras och, om inte, vilka förebyggande åtgärder eller skyddsåtgärder som behöver finnas för kontroll av riskerna. Riskbedömning är grunden för att framgångsrikt kunna hantera arbetsmiljöfrågor, och nyckeln till att minska arbetsrelaterade olyckor och arbetssjukdomar.

En stegvis strategi För de flesta företag bör en enkel strategi i fem steg räcka för riskbedömningen: 1. Identifiera faror och personer i farozonen. 2. Utvärdera och prioritera riskerna. 3. Besluta om förebyggande åtgärder. 4. Vidta åtgärder. 5. Övervaka och granska situationen. Observera: En fara kan utgöras av vad som helst som kan orsaka skada – arbetsmaterial, utrustning, arbetsmetoder eller praxis. En risk är sannolikheten, hög eller låg, för att någon ska skadas på grund av faran.

De vanligaste felen Under själva riskbedömningen görs vanliga fel av alla typer av företag. Vissa av de vanligaste felen under riskbedömningsprocessen visas här, i den ordningsföljd som de vanligtvis uppträder.

Planering av riskbedömningen Bland vanliga fel ingår: Att inte utse kompetenta personer att utföra riskbedömningen. Att inte tillhandahålla nödvändig information, utbildning, resurser, tid och stöd åt utvärderare som är anställda av företaget. Att inte säkerställa tillräcklig samordning mellan utvärderare från olika företag som arbetar på samma arbetsplats. Att inte involvera ett arbetsteam i riskbedömningen, och att inte inkludera arbetstagare med praktisk kunskap om den process/verksamhet som ska bedömas.

Steg 1: Identifiera faror och personer i farozonen (1) Bland vanliga fel ingår: Att förbise vissa riskkategorier, t.ex. psykosociala riskfaktorer liksom organisatoriska faktorer (arbetstider, arbetsbelastning, osv.). Att inte tänka på långsiktiga hälsofaror, t.ex. risker som orsakas av långvarig exponering för farliga ämnen eller höga ljudnivåer. Att vända sig till arbetsmanualen men inte till arbetstagarna själva: den faktiska praxisen på arbetsplatsen kan variera, och arbetstagarna känner till problemen Att alltför strikt följa en checklista. Att bara ta hänsyn till de olika faror som nämns i checklistan. Att inte beakta hur arbetstagarna samverkar med faror under sitt arbete.

Steg 1: Identifiera faror och personer i farozonen (2) Bland vanliga fel ingår även: Att inte känna igen en större fara för att den verkar trivial. Att förbise sekundära arbeten, t.ex. underhåll eller rengöringsarbete, som utförs på arbetsplatsen. Att inte ta hänsyn till att det kan finnas anställda från andra företag eller andra personer (underleverantörer, besökare, osv.) på arbetsplatsen. Att inte se till att arbetsgivare och underleverantörer samordnas, t.ex. att inte informera varandra om eventuella faror och risker.

Steg 1: Identifiera faror och personer i farozonen (3) Bland vanliga fel ingår även: Att inte ta hänsyn till grupper som kan löpa särskilda risker, t.ex. gravida kvinnor, unga arbetstagare, personer med funktionshinder, osv. Att inte ta hänsyn till sällan använd utrustning. Att inte beakta dokumentationen av olyckfall eller arbetssjukdomar.

Steg 2: Utvärdera och prioritera riskerna Bland vanliga fel ingår: Att förbise vissa följder av riskerna, t.ex. att inte ta hänsyn till riskernas långsiktiga effekter. Att skapa en falsk känsla av säkerhet: att upptäcka en risk innebär inte att den är eliminerad från arbetsplatsen eller begränsad. Att inte prioritera risker, med hänsyn till utvärderingen. Det förebyggande eller skyddande riskarbetet måste prioriteras.

Steg 3: Besluta om förebyggande åtgärder Bland vanliga fel ingår: Att inte ta hänsyn till de allmänna principerna om förebyggande arbete: Undersök först om riskerna kan förebyggas eller undvikas, och om detta inte går: Undersök hur risken kan minskas eller begränsas, genom att t.ex. bekämpa risken vid källan, genom att ersätta det farliga med det ofarliga eller mindre farliga ... Att överföra risken, t.ex. begränsa en risk genom att skapa andra risker på en annan plats Att inte tala med/involvera arbetstagarna i beslut om förebyggande åtgärder.

Steg 4: Vidta åtgärder Bland vanliga fel ingår: Att inte prioritera införandet av förebyggande åtgärder. Att inte sätta in en åtgärdsplan som bl.a. anger vilka åtgärder som ska införas, vem som gör vad och när, när det ska vara genomfört. Att inte tillräckligt övervaka införandet av åtgärderna. Att inte tala med/involvera arbetstagarna.

Steg 5: Övervaka och granska Bland vanliga fel ingår: Att inte bestämma vilka förberedelser som ska göras för att granska och revidera riskbedömningen. Att inte se till att de förebyggande och skyddande åtgärderna tar hänsyn till riskbedömningens resultat. Att inte övervaka de vidtagna åtgärderna för att se till att deras effektivitet upprätthålls. Att inte informera arbetstagarna och/eller deras företrädare om resultaten av riskbedömningen och av de införda åtgärderna. Att betrakta riskbedömningen som en engångsföreteelse och inte regelbundet se över den för att säkerställa att den hålls aktuell.

Dokumentering av bedömningen Bland vanliga fel ingår: Att inte dokumentera riskbedömningen. Att inte tillhandahålla en översikt över faror och risker, personer i farozonen, förebyggande åtgärder som satts in, uppgifter om införandet av åtgärder, osv. Att inte använda dokumentation för att informera de berörda personerna (arbetstagare, chefer) eller övervaka införandet av de förebyggande och skyddande åtgärderna.

Var man kan få tag på hjälp Det finns gott om information och vägledning till din hjälp på arbetsmiljöbyråns webbplats: Ett avsnitt om riskbedömning med information om riskbedömning, exempel på god praxis från hela Europa samt verktyg och checklistor: http://osha.europa.eu/topics/riskassessment Information om riskbedömningskampanjen: http://hw.osha.europa.eu

http://hw.osha.europa.eu Bra för alla. En europeisk kampanj om riskbedömning