Hedlundaskolan Världens skola mitt i staden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Välkomna på information om gymnasievalet!
Dolda kunskaper avslutande möte
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
VIKA SKOLA.
Gymnasiearbetet p..
Varför fokus på nyanlända just nu
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Program  Presentation av skolan och förslagen  Frågestund  Guidad visning Vi håller på till vi är färdiga, dock längst till
Exempel utifrån ett antal målområden
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Vardaglig observationer
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.

Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
17 december Dolda kunskaper 17 december
en mil öster om Linköping
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Välkomna till Hedlundarådet! Presentation Syftet med Hedlundarådet, förväntningar och ansvar Utvecklingsarbete på Hedlundaskolan Frågor från klasserna.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex nästa läsår, läxor, ledigheter.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Välkomna till Edboskolan
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Grundskolans åk 7-9.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Strategiska perspektiv på verksamheten
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Hedlundaskolan Världens skola mitt i staden NY organisation 2012 Hedlundaskolan Världens skola mitt i staden

BAKGRUND till NY organisation SWOT Lära-Känna-Samtal Utvecklingssamtal Open Space Verksamhetsbesök Hedlundarådet/föräldrarådet Skollagen Läroplanen Allmänna råd för utbildning av nyanlända elever Skolinspektionens rapport 2009:3 Aktuell skolforskning (ex. Bunar, vetenskapsrådet 2010, m.fl.)

NU-läge FBK - klasser 1-3 3-5 5-7 7-9 (x2) Grundskola – Klasser 1 2 3-4 5-6

NY organisation Syfte med omorganisation Stärka och utveckla kvalitén i verksamheten som ett led i att våra elever ska nå så långt som möjligt! Organisationsnivå Effektivisera våra resurser Gruppnivå Kompetensen i elevgruppen förstärks Fler kompetenta vuxna som arbetar TILLSAMMANS med barnen Individnivå Lärarlegitimation kräver en annan organisation Kräver en samarbetande kultur utifrån uppdraget 1 2 3 4 5 6 7-9 Lärlag 2. Lärlag 3. Lärlag Inkluderande arbetssätt Språkutvecklande arbetssätt Identitetsskapande arbetssätt Kartläggning av nyanländas kunskaper Åtgärdsprogram Särskild undervisningsgrupp/anpassad studiegång

NU –läge till NY organisation Områden NU läge NY organisation Kommentar Arbetslag/lärlag 2 3 f.kl-3, 4-6, 7-9 Tjänster pedagoger i grundskolan 11.45 12,55 Resurs/samverkan i klass antal pedagoger i grundskolan 5 6 Klasslärarskap/mentorskap 10 14 SV A 5.85 Fr. maj 13 0,25 från bild till SV A Specialpedag 1,8 1 Samordnare 2,5 SYV 0.10 0,10 Psykolog 0,5 * Beräknat på aktuellt elevantal

Aktuellt elevantal Nuvarande organisation Ny organisation Antal elever utifrån listor 13 april 2012 Fbk 1-3 11 1 3+15=18 Fbk 3-5 9 2 7+16=23 Fbk 5-7 3 3+12=15 Fbk 7-9 14+13=27 4 6+14=20 ÅK 1 15 5 4+15=19 Åk 2 16 6 6+10=16 Åk 3 12 7-9a 14 Åk 4 7-9b 13 Åk 5 10 ÅK 6

Förankringsprocess VT 2012 JAN FEB MAR APR MAJ JUN LSG 16 april Samverkan NY organisation Samtal 16 jan facklig företrädare AE 9 februari Presentation NY organisation APT 19 mars NY organisation Vision MÅL Framtidståget – all personal ta ställning till hur de ser på NY organisation samt graden av delaktighet Samtal facklig företrädare 2 apr. ang. klassrumsfördelning Respons på schema 16 april A-lag arbetar med fördelar och utmaningar med ny organisation. Uppföljning AE 20 feb. Enskilda samtal med respektive medarbetare Utifrån behörighet och förutsättningar inför det nya APT 23 april NY organisation Klassrumsorganisation Arbetsprocess implementering av ny org. Schemaförslag presenteras

Världens skola mitt i stan Hedlundaskolans vision Utbilda framtidens hållbara världsmedborgare

Hedlundaskolans mål Internationell profil 2014 är Hedlundaskolan en internationell skola med elever från hela världen. Eleverna möts av en trygg studiemiljö där var och en stimuleras, motiveras och utmanas i sitt lärande av pedagoger som har höga förväntningar på dem. Genom olika arbetsformer och en flexibel lärmiljö med hög digital kompetens utvecklar eleverna sina kunskaper i skolans alla ämnen. Eleverna lär sig att söka och sovra information samt att kritiskt granska källor av olika slag.

Hedlundaskolans mål Internationell profil Språkutvecklande arbetssätt Alla elevers språkliga och kulturella bakgrund är en viktig del i elevernas fortsatta kunskapsutveckling. Redan från förskoleklass synliggörs och tränas språk på ett lekfullt sätt för att senare i utbildningen ingå som en fördjupning i elevens val. Hedlundaskolan erbjuder elever från årskurs tre att lära sig arabiska och kinesiska på nybörjarnivå och engelska på fördjupad nivå. Språkfokus är tydligt i alla ämnen!

Hedlundaskolans mål Internationell profil Identitetsskapande Hedlundaskolan ger eleverna en stimulerande och aktiv skoldag där det kreativa med bild, musik och rörelse är en naturlig del under och efter skoltid. Tillsammans har skolans personal och eleverna skapat ett aktivitetscentrum där eleverna väljer mellan olika aktiviteter. Skolans samarbete med konstnärer, dansutbildare och föreningar är en naturlig del av verksamheten.

Hedlundaskolans mål Internationell profil Lärande för hållbar utveckling Lärande för hållbar utveckling är central för Hedlundaskolan. Utifrån detta perspektiv fostrar vi framtidens världsmedborgare. Medborgare som sätter kunskaperna om förutsättningarna för nästkommande generationers överlevnad i centrum.