SkolPlus 2010- 2012 Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
– en rättighet för ALLA barn?
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Enkät till socialsekreterare om placerade barns hälsa och skolgång
Välkomna till föräldramöte
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Social investeringsfond Norrköpings kommun
kring barn och unga i Helsingborg
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
VÄXA – en förstudie.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Fakta om undersökningen
Familjehemsenheten Angered
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
SkolFam − Skolsatsning inom familjehemsvården
Den individuella utvecklingsplanen
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Fakta om undersökningen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Forskning och Utveckling i Sörmland Forskning och Utveckling i Sörmland Kommuner och landsting i samverkan länsgemensam resurs olika.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
En arbetsmodell som syftar till att förbättra skolresultat för barn i familjehem Rikard Tordön, doktorand Linköpings Universitet nationell samordnare Skolfam.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Arbetsplatsträff Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT är delad med er.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Välfärdsberedningen
Enkät i gymnasieskolan 2015
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Presentationens avskrift:

SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete

Jämfört med genomsnittet har de familjehemsplacerade barnen i högre utsträckning: Mycket dåliga skolresultat En väsentligt lägre utbildningsnivå Hög risk för suicid Förhöjda risker för missbruk och psykisk sjukdom En högre andel tonårsgraviditeter Högre risk för arbetslöshet Källa: Bosse Vinnerljung registerstudie 2006

Modellen byggs upp Våren 2010 startades SkolPlus Socialtjänsten tillsköt medel motsvarande en halvtidstjänst specialpedagog Skolförvaltningen tillsköt 10 timmar psykologresurs per vecka I juni 2013 beslutade kommunstyrelsen att tillskjuta medel ur sociala investeringsfonden för 5 års projektarbete. Rekrytering av heltid psykolog pågår.

SkolPlus Målgruppen är familjehemsplacerade barn i åldern 6-11 år. I dagsläget är 25 barn med i SkolPlus,12 pojkar och 13 flickor fördelade på 22 familjehem och 15 skolor Barnen följs grundskoletiden ut Arbetssättet bygger på att samtliga barn kartläggs gällande lärandemiljön, förutsättningar, relationer och förmågor

Arbetet bygger på samverkan

Utvärdering 2012 enkät kartläggning fråga till de elever som deltagit i utvärderingen

Kartläggning ITPA Umesol VAS - relationsskattning läsförståelse

Elevfråga Är det någonting du tänker på som har varit bra med SkolPlus? Jag har blivit snabbare i matte och att läsa! Jag gillar när jag får använda datorn! Testerna och att få träffa fröken när jag bytte skola! Det blir lättare för mig i mitt liv därför att skolan kan jag som släppa. Det är en enorm skillnad nu! Allt! Roligt att få jobba med olika saker och få hjälp med olika saker! Läsningen har varit bäst!

Enkät familjehem familjehemssekreterare föräldrar klasslärare rektorer skolsköterskor socialsekreterare specialpedagoger

Skolplus förbättrar samarbetet 4 Stämmer mycket bra 3 Stämmer bra 2 Stämmer dåligt 1 Stämmer mycket dåligt

SkolPlus tydliggör barnets behov 4 Stämmer mycket bra 3 Stämmer bra 2 Stämmer dåligt 1 Stämmer mycket dåligt

SkolPlus ökar motivationen för skolarbete 4 Stämmer mycket bra 3 Stämmer bra 2 Stämmer dåligt 1 Stämmer mycket dåligt

SkolPlus ökar barnets trivsel 4 Stämmer mycket bra 3 Stämmer bra 2 Stämmer dåligt 1 Stämmer mycket dåligt

SkolPlus ökar förståelsen 4 Stämmer mycket bra 3 Stämmer bra 2 Stämmer dåligt 1 Stämmer mycket dåligt

SkolPlus ökar möjligheter till positiv skolgång 4 Stämmer mycket bra 3 Stämmer bra 2 Stämmer dåligt 1 Stämmer mycket dåligt

SkolPlus uppmärksammar familjehemsplacerade barn 4 Stämmer mycket bra 3 Stämmer bra 2 Stämmer dåligt 1 Stämmer mycket dåligt

Analys Utvärderingen visar att samtliga elever haft en positiv utveckling. Kunskaper om barnens behov har lyfts fram och lett till insatser som bidragit till en bättre skolsituation Utvärderingen visar även att vårdnadshavare, familjehem, skola och socialtjänst upplevt att SkolPlus bidragit till ökat samarbete kring barnen Det förvaltningsövergripande samarbetet ser vi som en viktig framgångsfaktor

Skolverket och socialstyrelsen har 2013 tagit fram vägledningen ”Placerade barns skolgång och hälsa- ett gemensamt ansvar”. Socialstyrelsens pågående effektutvärdering av SkolFam beräknas vara klar under Nationell spridning av SkolFam pågår. Karin Edeljung, chef familjehemsgruppen Liselotte Lundberg, specialpedagog socialtjänsten