Sjuksköterskeprofessionen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Om människosyn och etik
Men det här är väl ingenting nytt?
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Kultur för alla – gäller det mig
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Policy för miljö och hållbar utveckling
Historiebruk.
SET Social Emotionell Träning
AU Digital samverkan LO Process
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Ledning och förståelse
Vård.
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Palliativ vård Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvalitet för patienter med progressiv obotlig sjukdom. Vården innebär beaktande.
Lärares planeringsarbete!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Behovsanalys och brukardialog 2011
Läroplansträff fritidshem
PROFESSIONALISERING Caplov beskriver en naturlig professionaliseringsprocess enligt följande: Yrkesorganisationer bildas, fastställda kriterier för medlemskap.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Funktions- och hälsobaserade vårdambitionsnivåer Vad är ”Nödvändigt”?
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Det vetenskapliga arbetets plats i lärarutbildningen
Personalpolitisk inriktning
Anna Forsberg- professor
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
”Omsorg och vård för ett helt liv”
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Workshop Arbetsplatslärande.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Försäkringsmedicinsk definition
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Sjuksköterskeprofessionen Valentina Bala, legitimerad sjuksköterska

Vad är omvårdnad? en praktisk verksamhet med mycket lång historia en profession

Omvårdnad innebär att ta hand om människor som på olika sätt behöver hjälp, antigen p g a sjukdom eller skada eller därför att de befinner sig i en särskilt utsatt och påfrestande livssituation

Historik har utövats i alla samhällen lika gammal som mänskligheten själv har utövats i alla samhällen som profession var omvårdnaden från början en tjänst och för många till och med ett KALL

Historik, forts… Vad innebär ”KALL”? att man skulle vårda sina medmänniskor och ge dem omsorg utifrån en altruistisk (oegennyttig) hållning

Historik, forts… profession från mitten av 1800-talet men först i början av 1900-talet fick omvårdnaden status som ”värdig profession”

Omvårdnad idag en vetenskaplig disciplin en uppgift som utförs av en yrkesgrupp

Omvårdnad idag, forts… regleras av lagar och författningar yrkesetiska riktlinjer framtagna av yrkesorganisationen (ICN:s etiska kod för ssk)

Omvårdnad idag, forts… inte längre ett KALL men fortfarande ett yrke som kräver att utövaren låter sig styras av grundläggande omsorgsvärden (omtanke, barmhärtighet)

Omvårdnad idag, forts… ett funktionsorienterat ämne kännetecknas av 3 komponenter: fokus, innehåll och funktioner

Omvårdnadens fokus kan variera, t ex: grundläggande behov (Henderson, Orem) samspelet mellan patient och ssk (Travelbee) omsorgen om den sjuka människan (Martinsen, Eriksson)

Gemensamma drag människan, PATIENTEN hälsa, livskvalitet och coping omv. måste individualiseras utgångspunkten är pat:s behov, upplevelser och reaktioner

Omvårdnadens innehåll värden (hur man gör) yrkeskunskaper (det man gör) dessa två aspekter kan inte skiljas åt, är integrerade

Omvårdnadens innehåll, forts… Vad innebär ssk-yrket? att ta på sig ett samhällsansvar att låta sig styras av omsorgsvärden etiskt förhållningssätt vetenskap och beprövad erfarenhet lagar och författningar

Omvårdnadens innehåll, forts… Yrkeskunskaper teoretisk kunskap använda sinnen medvetet och uppmärksam, t ex. observera, se, lyssna, känna, leva sig in i situationen

Omv. innehåll, forts… Yrkeskunskaper färdigheter, t ex vårda, mata, kommunicera tekniska färdigheter, t ex sårvård, injektionsteknik, infusioner

Omvårdnadens funktioner kompetensområden delkompetenser tillsammans utgör professionen

Omv. funktioner, forts… Tre huvudsakliga områden omv. teori och praktik (funkt. direkt inriktade på pat. och närstående) forskning, utveckling och utbildning (funkt. inriktade på omv. personalen) ledarskap (funkt. inriktad på yrket)

Omvårdnad innefattar kunskap kompetens

Kunskap vetande som kan stå för sig själv, t ex teoretisk kunskap knuten till ens personliga erfarenheter, t ex lärdom eller kompetens

Teoretisk kunskap inom omv dels omvårdnadsteorier (kunskaper som utvecklats inom omv.disciplinen) dels kunskaper inom natur-vetenskapliga, samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen (stödämnen)

Teoretisk kunskap, forts… har bevarats, utvecklats och förts vidare från generation till generation i tusentals år har högt status och prestige högst status i samhälle har vetenskaplig kunskap

Annan kunskap Embodied knowledge kunskap utifrån människan kroppen är en viktig källa kroppen ger kunskap utvecklas genom att använda sinnena innebär helhetssyn på människan (förståelse, mening, sammanhang)

Annan kunskap Erfarenhetskunskap utvecklas genom erfarenheter och genom att praktiskt utöva omv. vardagskunskap knuten till personliga erfarenheter, till kulturen och miljön som omger oss kulturen ger erfarenheternas mening viktigt att det reflekteras!

Annan kunskap Färdighetskunskap utvecklas genom observation och övning färdigheterna är knutna till erfarenhet

Annan kunskap Tyst kunskap som inte uttrycks med ord kan utgöra en del av klinisk kompetens

Kompetens inom omv. kan inte åtskiljas från personen, ”en persons kompetens” knuten till kvalifikationer att kunna fatta beslut att våra i stånd att hantera och lösa problem

Kompetens för ssk formell kompetens reell kompetens

Kompetens, forts… Klinisk kompetens (KK) sjuksköterskans samlade omv kompetens, d v s teoretisk, praktisk, moralisk och etisk kunskap högt KK kan speglas i professionellt omdöme, intuition, reflektion, mm kan kallas också handlingskompetens eller personlig kompetens

Kompetens forts… Moralisk kompetens integrerad del av sjuksköterskans kliniska kompetens förmågan att bli känslomässigt berörd av patientens situation

Viktiga faktorer för att utveckla omv. kompetens förhållandena på arbetsplatsen måste anpassas bra förebilder kollegial återkoppling reflektera över egna erfarenheter

Evolution för kunskapssyn inom omvårdnad ursprungligen: tyngdpunkt på färdigheter, personliga egenskaper och förhållningssätt när ssk-utb. etablerades: teoretisk kunskap (en liten del), färdigheter (viktigare) och förhållningssätt (viktigast)

Evolution, forts… utb. bedrevs som praktik vid de största sjukhusen mästare - lärling traditionen efter andra världskriget: mer och mer undervisning i medicintekniska färdigheter och praktiska kunskaper (läkarnas behov av assistans vid undersökning och behandling)

Evolution, forts… mycket sjukhuspraktik under utb. nu var färdigheter viktigast, sedan teoretisk kunskap och sedan förhållningssätt med tiden krävdes mer och mer undervisning i komplicerade procedurer, teoretiska grundkunskaper

Evolution, forts… medicinska basämnen fick en central roll i utb. sjukvårdsläran samordnades med sjukdomsläran år 1977, reform som förändrade den svenska ssk-utb.

Evolution, forts… ett stort antal medellånga vårdutb. fördes över till Högskolan → ssk-utb. etablerades på Högskolenivå → teoretisk kunskap fick större värde än praktik → man skulle studera OMV. ssk-utb skulle vara basen för att ge kompetens för forskarutb. och utveckla egen forskarutb.

Evolution, forts… 1993 - ny Högskolelag och förordning → utb. skulle motsvara 120 hp, ge generalist kompetens och vara tre årig → förstärkt status, akademisk och vetenskaplig syn, kritisk hållning, eget ansvar, jämställd samverkan, argumentera och förmedla kunskap, holistisk syn på människan

Evolution, forts… i WHO 1993 tas upp en autonom yrkesroll för ssk som INTE innebär att betjäna andra kvinnor och vetenskap var inte längre otänkbart idag närmare 700 disputerade ssk i Sverige som bidrar till att precisera forsknings- och kunskapsområdet

Kom också ihåg att OMVÅRDNAD kräver en kreativ attityd! att enligt Einstein: ”fantasi är viktigare än kunskap”!

Avslut Tack!