It i lärandet för ALLA elever i en tillgänglig skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Vad är studiehandledning?
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Barnanpassad utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Läsplatta i undervisningen
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Syftet med en personlig handlingsplan
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Björknässkolan Nacka kommun
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Mervärden och aha-upplevelser
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Tillgängliga lärmiljöer
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

It i lärandet för ALLA elever i en tillgänglig skola Tord Söderqvist

Vem är jag? Rådgivare, SPSM Grundskollärare 1-7 Specialpedagog och fil mag i specialpedagogik Studerande på masterprogrammet i specialpedagogik, SU Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Utbildningsdepartementet Skolmyndigheter Utbildningsdepartementet Elke Mackel-Karlsson, Nina Mohss Spsm 2012

Statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor

Alla har rätt att lära på egna villkor Vi arbetar för att barn, unga och vuxna, oavsett funktionsförmåga, ska nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd undervisning i specialskolor tillgängliga läromedel statsbidrag.

Nå målen med kunskap om tillgänglighet Lärandemiljön ska vara tillgänglig för alla barn och elever. Vi bidrar med kunskap om lagar och riktlinjer lärande pedagogik fysisk miljö.

Utgångspunkt 1 Tydliga styrdokument Alla elever ska använda it i skolan! Tord Söderqvist, SPSM, 2013 Tord Söderqvist, SPSM

Skollagen (SFS 2010:800) kap 2 35 § För utbildningen ska de lokaler och den utrustning finnas som behövs för att syftet med utbildningen ska kunna uppfyllas.

Skollagen kap 10 10 § Utbildningen ska vara avgiftsfri. Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning…

Skollagen kap 3 7 § Särskilt stöd får ges i stället för den undervisning eleven annars skulle ha deltagit i eller som komplement till denna. Det särskilda stödet ska ges inom den elevgrupp som eleven tillhör om inte annat följer av denna lag eller annan författning. 10 § För en elev i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska det särskilda stödet ges på det sätt och i den omfattning som behövs för att eleven ska ha möjlighet att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.

Skollagen (SFS 2010:800) kap 2 35 § För utbildningen ska de lokaler och den utrustning finnas som behövs för att syftet med utbildningen ska kunna uppfyllas.

Utgångspunkt 2 Fallgropar finns It-användning bygger ofta på (svenska) skriftspråket Tillgänglighet för alla? Delaktighet för alla? Men… Det går att överbrygga vissa hinder Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Exempel 1 Ett ”rättvist” prov Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Exempel 1 Vad handlar texten om? Du får inspiration direkt från lärare, skolledare och leverantörer som redan arbetat en tid med att förändra verksamheten i skola. Förändringar där utnyttjande av modern kommunikation som stöd för pedagogiken spelat stor roll. Du får som besökare lyssna till inspirerande seminariehållare, föreläsare, ta del av forskningsresultat och delta i praktiska workshops kring ett lärande i samklang med samhällsutvecklingen. Allt i syfte att ge dig nya intressanta idéer om hur du praktiskt och konkret kan utveckla både dig själv och din skola i nya spännande riktningar. Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Exempel 2 Tillgängligt innehåll eller fusk? Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Exempel 2 Avräkning av utländsk skatt Om du har fått en inkomst från utlandet som är skattepliktig både i Sverige och i utlandet kan dubbelbeskattningen undanröjas på olika sätt. Inkomsten kan vara undantagen från beskattning enligt Sveriges interna regler, t.ex. sexmånaders- eller ettårsregeln, eller enligt skatteavtal med aktuellt land. Om inkomsten inte undantas från beskattning i Sverige kan dubbelbeskattningen i stället undvikas genom att du begär avräkning och/eller avdrag för den skatt du har betalat i utlandet. Om Sverige har ett skatteavtal med det andra landet framgår det av detta avtal hur en eventuell dubbelbeskattning ska undanröjas. Enligt de flesta skatteavtal undanröjs dubbelbeskattningen genom att avräkning för utländsk skatt medges i det land där du är bosatt (har hemvist). När Sverige ska undanröja dubbelbeskattning genom avräkning sker detta enligt bestämmelserna i den svenska avräkningslagen. Nedan hittar du information om hur avräkning sker i Sverige. Beskrivningen nedan förutsätter att det är klarlagt att dubbelbeskattningen ska undanröjas genom avräkning i Sverige. www.skatteverket.se Tord Söderqvist, SPSM, 2013 Tord Söderqvist, SPSM

Övning 3 Läsförståelse eller textförståelse? إذا كنت قد تلقيت دخلا من الخارج هو الخاضع للضريبة في السويد والخارج، يتم التخلص الازدواج الضريبي بطرق مختلفة. ويمكن إعفاء الدخل وفقا لقواعد الداخلية السويدية، مثل لمدة ستة أشهر أو حكم لسنة واحدة، أو بموجب معاهدة ضريبية مع البلد المعني. إذا كان الدخل لا يعفي من الضرائب في السويد، لمنع الازدواج الضريبي تجنب بدلا من طلب الائتمان و / أو الخصم للضريبة الذي دفعته في الخارج. إذا السويد لديها معاهدة ضريبية مع بلد آخر، فمن الواضح من هذا الاتفاق كيف يتم القضاء على أي الازدواج الضريبي. بموجب المعاهدات الضريبية الأكثر، يتم منح الازدواج الضريبي عن طريق الإعفاء الضريبي لضريبة الأجنبية في البلد الذي تقيم فيه (السكن). www.skatteverket.se översättning Google Translate Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Får eleverna använda ”glasögon” i provsituationer? Tord Söderqvist, SPSM, 2012

Begrepp och perspektivval Alternativa verktyg Kompensatoriska hjälpmedel Tillgänglig skolmiljö Förebyggande ”Allas” verktyg Tillgänglighet för individen Åtgärdande Personliga 19

Skolinspektionens granskningar www.skolinspektionen.se (sök på titeln)

Hur ser det ut där ni arbetar? Vilka alternativa verktyg används? Att fundera på Hur ser det ut där ni arbetar? Vilka alternativa verktyg används? Hur får elever tillgång till det de behöver? Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Datorn är varken bra eller dålig i sig… …det handlar om hur man använder den! Detsamma gäller papper och penna! Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Implementering av it och alternativa verktyg Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Ansvaret för alternativa verktyg… Läraren ansvarar ”Någon annan” ansvarar Skolbibliotekarie IT-pedagog Specialpedagog Speciallärare Skoldatatek och så vidare… Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Ansvaret för alternativa verktyg Läraren Känner eleven Träffar eleven ofta Planerar undervisningen Bedömer elevens kunskap Har föräldrakontakt … ”Någon annan” Kan verktygen Träffar eleven ibland Kan mycket om diagnoser Avlastar läraren Föreslår åtgärder … Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Krav på användning Inifrån Elev i stora svårigheter Kollegor som kan mer Utifrån Styrdokument Drivande föräldrar (Skolledning) Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Dåligt samvete… ”Men jag är ju en sådan dum (lärare) som inte använder…” Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Viktiga faktorer för användning Pedagogernas kunskaper Grundläggande it Alternativa verktyg Teknik Pedagogisk användning Det krävs… Tid Tillgång till utrustning Strategier och praktiknära rutiner Teknisk support Pedagogisk support Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Kompetensutvecklingsinsatser Innehåll Information (översikt) ”Handfast” användning Egen användning i klass Repetition Begränsat antal verktyg ”Form” Processinriktad Återkommande Kollektiv Obligatorisk Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Allmänt och specifikt språkbruk Övergripande nivå It i undervisningen Inkludering Alternativa verktyg Tillgänglighet Måluppfyllelse Delaktighet sträva Klassrumsnivå En dator per elev Stava Rex i skrivprocessen Talsyntesprogram i varje dator Tangentbordsträning varje vecka göra Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Övergripande strategi i kommunen Fokus på pedagogisk nytta och digital kompetens Antal datorer per elev Användargränssnitt Datasalar eller en-till-en? Tillgänglighet för alla elever oavsett funktionsförmåga Urval av program på kommunnivå Teknisk support Pedagogisk support Specialpedagogiskt stöd Kompetensutvecklingsplan Tord Söderqvist, SPSM, 2013 Tord Söderqvist, SPSM

Fungerande it-plan på skolan Avgränsade Främjar delaktighet i en tillgänglig undervisning Praktiknära språk Formuleras av lärare och elever? Användbara i vardagen Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Praktiska it-rutiner (exempel) Vad? Tangentbordsträning Talsyntesprogram Stavningsprogram Daisyprogram Support (föräldrar, elever) …och så vidare När? Hur ofta? Hur? Vem? Varför? Viss flexibilitet… Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Lärarnas verklighet! ”…det är sådan konkurrens om vad de här arbetslagsträffarna ska innehålla. Det är ren konkurrens!” ”…den här läraren som är tekniskt begåvad och tycker att det här är lite kul och så, han har gjort det också. Så har man kunnat hjälpa till på det viset” Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Hur går du vidare? Finns det något du kan ta tag i på lång och kort sikt? Idealsituationen vore att… Nästa steg för mig blir att… Tord Söderqvist, SPSM, 2013

Tord Söderqvist, SPSM, 2013 Tord Söderqvist, SPSM

www.spsm.se tord.soderqvist@spsm.se På Twitter: @Roadgiver Tord Söderqvist, SPSM, 2013