Helsefremmende arbeidsplasser Norsk Rådmansforums Ledelsekonferense 2009

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Nyckeln till friska arbetsplatser
Nulägesanalys genom frågor
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Attraktiva arbetsgivare
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Det lyckliga (hälsosamma, och meningsfulla) arbetet
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
Må bra på jobbet.
Hälsa och Kondition.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Individuellt utvecklingssamtal - mall
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
arbetskooperativ Luleå
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Vård.
En hälsoinriktad hälso- och sjukvård
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Valnöten VAD/HUR.
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till STs påbyggnadsutbildning i Arbetsmiljö.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Landstinget Kronoberg
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Personalpolitisk plattform
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Hälsa och Kondition.
psykologiska effekter
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Hälsofrämjande arbetsplats
Löneförhandlingskommunikation
Med fokus på välbefinnande i arbetet
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Hälsa Vad är det? Profession, kunskap och lärande: Hälsoperspektiv.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Hälsofrämjande ledarskap
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Meningen med besöket Att resonera om vikten av friska arbetsplatser för ett arbetsliv som är hållbart för alla, som främjar hälsa och som inte gör oss.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Min psykosociala Arbetsmiljö
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Medarbetarundersökning 2018
Drömarbetsplatsen.
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Presentationens avskrift:

Helsefremmende arbeidsplasser Norsk Rådmansforums Ledelsekonferense 2009 Lars Edgren Adjungerad Professor Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Göteborg

Bakgrund March Lalonde report (1974) ▪ 5 % of traffic accidents lifes saved by better hospital trauma units ▪ 20 % physical road environment ▪ 75 % driver behavior Världshälsoorganisationen WHO: Primary health care Alma Ata 1978 Ottawa Charter for Health Promotion 1986 ▪ Hälsofrämjande sjukhus ▪ Hälsofrämjande skolor ▪ Hälsofrämjande arbetsplatser

▪ Att främja medborgarnas hälsa är en uppgift för samhället i stort ▪ Sjukvården kan bara lösa en bråkdel av våra hälsoproblem ▪ ”The way society organizes work should help create a healthy society …living and working conditions that are safe, stimulating, satisfying and enjoyable” (Ottawa Charter)

Vad är hälsa? Mår bra Mår dåligt Är sjuk och mår bra Är frisk och mår bra Sjuk Frisk Är sjuk och mår dåligt Är frisk och mår dåligt Dellve 2007

Hur mäter ni hälsa? Salutogena mätinstrument SHIS (Salutogenic Health Indicator Scale) WEMS (Work Experience Measurement Scale) Frågeblock: ▪ STÖDJANDE ARBETSFÖRHÅLLANDEN ▪ INDIVIDUELLA INRE UPPLEVELSER ▪ PÅVERKANSMÖJLIGHET ▪ TIDSPRESS ▪ LEDARSKAP ▪ FÖRÄNDRINGSARBETE ▪ HÄLSOUPPLEVELSER E-postenkät 5-7 minuter. Anonym. Utskick och påminnelse via dataserver (Petra Nilsson 2009 personlig kommunikation)

Hur ser det ut? Kvinnor i dubbelarbete Många äldre som slitit ut sig är fortfarande i arbete Många känner att de har små möjligheter att påverka sin arbetssituation Andra har svårt att känna mening – ser inte sammanhanget Ytterligare några saknar uppskattning

Hur kan arbetsplatsen bli en ARENA för att främja hälsa? Vända på problemet Inte fokus på hälsorisker i första hand - Fara att överbetona arbetets hälsorisker – medarbetaren en potentiell sjukling Arbetsplatsens möjlighet att främja hälsa – arbetets salutogena potential (Antonovsky 1991) Se arbetsplatsen som en arena för att skapa eller stärka hälsa!

▪ Många lever ett hektiskt och splittrat liv ▪ Arbetet kan ge stadga och struktur, fasta tider, kamrater – viktig arena ger medarbetarna ett hälsotillskott ▪ Arbetsgivaren tar inte bara bort hälsorisker utan verkar för att hälsa uppstår!

▪ Nu inte bara en medicinsk fråga utan en fråga om medarbetarnas arbetssituation och arbetets organiserande (Hansson 2004) ▪ Få ”livspusslet att gå ihop” ▪ Ge utvecklingsanda och mer hoppfullt tänkande kring arbetsplatsens viktiga roll för att bidra till hälsa

Det handlar om att… ▪ öka kunskapen som sambanden mellan livsvillkor – arbetsliv kontra fritidsliv – och hälsa ▪ öka kunskapen om arbetsplatsen som en ARENA för att stärka människors hälsa ▪ utveckla ett eget konstruktivt förhållningssätt som innebär att du som ledare och medarbetare bidrar till att hälsa blir till något levande i organisationens vardag

Hälsokonsekvenser finns inbyggda i hur vi: ▪ Organiserar verksamheten ▪ Fattar beslut ▪ Utövar ledarskap ▪ Genomför arbetsmöten ▪ Hur medarbetare kommunicerar ▪ Samarbetar med kunder/klienter ▪ Samarbetar i arbetsteamet

Krav-kontroll-stöd modellen Arbeten med höga krav och låg kontroll har högst arbetsrelaterad ohälsa (Karasek & Theorell 1990; Westholm 2008) Friskfaktorer Riskfaktorer ▪ Utbildning, kompetens ▪ Arbetsmängd ▪ Motivation att utvecklas ▪ Arbetets svårighetskrav ▪ Handlingsutrymme ▪ Oförenliga krav ▪ Möjlighet att påverka ▪ Osäkerhet i anställning ▪ Socialt stöd ▪ Oklara roller ▪ Erfarenheter ▪ Våldsrisker, konflikter i arbetet ▪ Risk för olycksfall ▪ Ensamarbete ▪ Arbete med människor (Dellve 2009)

Friska företag? Mer utvecklat arbete gällande: ▪ ledarskap ▪ kompetensförsörjning ▪ kommunikation ▪ delaktighet ▪ hälsa och sjukfrånvaro (Svartengren 2009)

Ledarskapet En vilja att betrakta hälso- och arbetsmiljöfrågor som en väg mot effektiv verksamhet (Larsson & Vinberg 2009) Ledarskapet

Arbetsplatsens KÄNSLA AV SAMMANHANG Begriplighet Hanterbarhet Meningsfullhet Kunskap om Resurser och stöd Motivation Omvärlden Material, verktyg, människor Visioner Branschen Tydlig organisation Mål Företagets historia Klara riktlinjer Rimliga löner Arbetsinnehållet Möjlighet att påverka Förmåner Egna rollen Arbetstakten Värderingar Förändringar Arbetets planering Etik och moral Feedback från Beslut Centrala värderingar Chefen Kompetens Rättvis behandling Arbetskamraterna Yrkeskunnande Positiva upplevelser Kunderna Social kompetens Relationer: Kollegor/chef Orka Fysiskt/Psykiskt Humor Variation i arbetet

▪ Undersöka medarbetarnas hälsa – Företagshälsovården ▪ Dialog – Gå runt och fråga. Registrera atmosfären i matsalen ▪ Mäta närvaron på arbetsplatsen - Långtidsfrisk. Ingen sjukfrånvaro på två år - Om många är sjuka mer än 14 dagar, påverkas arbetsplatsen negativt (Dellve, pers. komm.)

Ett nytt ledarskap/medarbetarskap? ▪ Kunskapsintensiva organisationer (CAS) delegerat stort ansvar till arbetsteamet ▪ Toppledningen har inte tillräcklig kunskap om den dagliga verksamheten ▪ Kräver ett stödjande ledarskap och väl utvecklade feedback mekanismer (Edgren 2008)

Samlade tankar om hälsofrämjande ledarskap Använd tiden till de övergripande frågorna – delegera allt annat till dina otroligt kapabla medarbetare Träna alla chefer och arbetsledare till coacher Försäkra dig om att dina medarbetare fortsätter växa som individer, både personligen och professionellt Se till att arbetsbelastning och antal medarbetare matchar varandra Bekräfta dina medarbetare Främja teambuilding aktivt – från styrelsen till arbetslaget När något går fel – leta inte syndabockar – lär istället Inspirerat av Sawdon 2005

Case: Hadsel videregående skole Hadsel kommune, Nordland Intervention - målsetting Langsiktig: Hadsel videregående skole er en arbeidsplass som fremmer helse – langtidsfriske. Kortsiktig: Øke bevissthetsnivået i organisasjonen knyttet till begrepet helsefremmende arbeidsplass. Tilltak: Gjøre skolen som en helsefremmende arbeidsplass till ett tema i organisationens strukturer for å styrke kompetansen i alle ledd 10 procent resurs för 2 av programmets deltagare under 2008

Effekter ● Arbetet tagit fart ● Positiv ledelse ● Fast del i alle mötessammanhange ● Tätt samarbeid med BHT ● Tillitsmanapparaten ● Arbeidet fram 6 konkrete samhandlingsverdier - kommuniceras ● “Bidra positivt”, “Ge konstruktiv tillbakemelding” ● Personaltur till oktober – HFA ett av tre teman

Lärdomar ● Förankra i ledelsen ● Avsätta lite resurser inledningsvis – kontaktperson ● Öka bevissthetsnivået knyttet till HFA ● Arbeta med holdninger ● Arbeta mot en målsetting ● Uthållighet ● Konkreta tiltak i stället för grandiosa projekt

Kontakt Lars Edgren Adjungerad Professor Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap, NHV Centrumchef Nordic Centre for Health and Social Assessment, NCHSA NHV Nya varvet P.O. Box 12133 402 42 Göteborg lars.edgren@nchsa.se +46 767 693918