Elisabeth Forsberg Uvemo

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Policy för miljö och hållbar utveckling
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
SET Social Emotionell Träning
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Specialpedagogik och skol- utveckling - två sidor av samma mynt
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Kommunala friskolor i Linköping
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Skolutveckling tillsammans, Topp
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

2010 06 22 Elisabeth Forsberg Uvemo Struktur, kultur och ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor? 2010 06 22 Elisabeth Forsberg Uvemo

Projektförutsättningar Forskning 2004 - 2009 Vetenskapsrådet – 5 forskare 3 universitet – Umeå, Linné- och Mittuniversitetet Tvärvetenskapligt – sociologi, pedagogik och statsvetenskap 4 avhandlingar 2 licentiatuppsatser Internationellt publicerade artiklar Rapport i form av bok – nov 2010

Urval av skolor 12 kommuner valdes ut – politisk, geografisk och storleksmässig variation 24 kommunala skolor Minst 2 skolor/kommun – åk 7-9 (2-parallelliga) Liknande social sammansättning – kön, invandrarbakgrund och föräldrars utbildningsnivå

Indelning Skolor som når både kunskaps- och sociala mål Når kunskapsmålen JA NEJ Når JA Sociala Mål NEJ Skolor som når både kunskaps- och sociala mål Skolor inriktade främst mot sociala mål Skolor inriktade mot främst kunskapsmål Skolor som inte når vare sig kunskaps- eller sociala mål

Insamling av data Intervjuer och enkäter – skolchef, rektorer, lärare och elever Resultat kunskapsmål – SIRIS och SALSA Resultat sociala mål – SCOS (Social and Civic Objektives Scale)

Hur definierades skolorna ? Måluppfyllelse (genomsnitt över ett antal år) Sociala mål (SCOS) Relativa jämförelser Individbaserade modeller ( finns ej i Sverige) Value added – hur bidrar skolan till elevens utveckling över tid – ingångsvärde respektive utgångsvärde ex. Growth models – hur bidrar enskilda lärare till elevens utveckling

Når kunskapsmålen JA NEJ Når JA Sociala mål NEJ 5 skolor 8 skolor 7 skolor 4 skolor

Vad är en framgångsrik skola? Tydlig struktur – formell organisation (styrdokument, planer, resursanvändning, bemanning etc) Gemensamt förhållningssätt (kultur) – idéer, tankar, förhållningssätt som kännetecknar personal, elever och föräldrar Tydligt ledarskap – rektors förmåga till ledning och styrning Fokus i forskningsstudien.

Avhandlingar/seminarier VT 2010 Skolors arbete med de sociala målen och mobbning och kränkande behandling Kommunikation Vardagssamtal-ett stöd för rektors pedagogiska ledarskap Skolans ledarskap som intern förbättringskapacitet

HT 2010 Om lärares förväntningar på rektor Successful Principal leadership – rektorers ledarskap i relation till skolans framgång avseende sociala mål och elevernas kunskapsutveckling Om framgångsrika skolor och framgångsrika skolorganisationer

A. Skolors arbete med de sociala målen och mobbning och kränkande behandling Struktur, kultur och ledarskap måste vara synkroniserat för att arbetet med de sociala målen och sociala målen ska bli framgångsrikt. Graden av delaktighet, förekomsten av mobbning och meritvärdet samspelar. Framgångsrika skolor Finns kamratstödjare, likabehandlingsplan och elever har mer inflytande (struktur) Lärarna har en starkare samarbetskultur (kultur) Det etablerade synsättet är att mobbning förekommer och ska hanteras – frågorna tas på allvar, ej förnekelse eller banalisering (kultur) Rektor är förändringsinriktad och står för ett etiskt ledarskap (ledarskap) Rektors förmågan att synliggöra problem och förmedla dessa i organisationen och kunna arbeta i nya banor (ledarskap)

B. Kommunikation Vardagssamtal-ett stöd för rektors pedagogiska ledarskap ANALYSERAT Sambanden mellan: - skolans organisatoriska faktorer - skolans kommunikationsprocesser - rektors pedagogiska ledarskap och - framgångsrika skolor

Strukturella aspekter - vilka möten som förekommer - vilket innehåll mötena har - vilka som deltar Kulturella aspekter - vilket klimat och vilka värderingar som påverkar hur mötets innehåll och form uppfattas

Tre kommunikationsdimensioner Information - tillgång - fokus Bekräftelse/feedback - social bekräftelse - professionell bekräftelse Tolkning och dialoger - skolans nuläge - skolans framtid och vision

RESULTAT - synpunkter Samtalen handlar om vardagsarbetet och enskilda elever Samtalen mellan lärare och rektorer är oftast handlingsinriktade, kortsiktiga och problemlösande snarare är reflekterande Klassrumsbesök och mer individuell återkoppling är ovanliga. Svårt att få tid till att prata om visioner och skapa gemensamma tolkningar. Mötesstrukturen och kulturen är inriktad på att få och delge information och lösa problem snarare än att tolka olika uppfattningar och samtala om strategiska frågor informationen har inget gemensamt fokus Lärarna uttrycker att rektorerna är engagerade i pedagogiska frågor men att de ändå inte arbetar aktivt med och kommunicerar dessa frågor Rektorerna menar att tiden inte räcker till för att diskutera pedagogiska frågor Flera rektorer tycker att de inte ska ”lägga sig i” lärarnas arbete. Lärarna å sin sida efterfrågar mer involvering av rektorer

Vad skiljer de framgångsrika skolorna från de mindre framgångsrika? God information Möten där lärarna känner sig bekräftade både socialt och professionellt Samtal som går djupare än direkt problemlösning och som syftar till att förstå och lära av olika situationer Rektors kommunikation kring de pedagogiska frågorna är tydlig Rektor kommunicerade mer med individuella lärare och gjorde fler klassrumsbesök och gav mer direkt feedback Rektor betonar samarbete

C. Skolans ledarskap som intern förbättringskapacitet … är den gemensamma förmågan hos rektorer och lärare, i en enskild skolkontext, som krävs för att skolan som helhet skall vara väl förberedd inför en förbättringsprocess Tre interna förbättringskapaciteter med avgörande betydelse för skolförbättringsprocesser: Samarbetsformer Kompetensutveckling Ledarskap

Olika perspektiv….. A. Effektiva skolor (School effectiveness) – fokus på resultat B. Skolförbättring (School improvement) – fokus på processer Nytt sammanslaget perspektiv: A+B Effective school improvement – fokus på både elevers resultat och skolans förmåga att hantera och leda utveckling

Två föreställningskategorier har skapats: Involverande ledarskap Separerande ledarskap

Involverande ledarskap - Beslut fattas på rektorsnivå och realiseras på arbetslagsnivå - Ledningsstrukturen är skapad med utgångspunkt i en gemensam vision för att förverkliga innehållet i styrdokumenten - Arbetslagen spelar en central roll och dessa präglas av en samarbetskultur mellan individer och ämnen. - Tydlig intern mötesstruktur - Tydlig formell kommunikation - Klassrumsbesök, kompetensutveckling och kvalitetsredovisning används som naturliga inslag för att stimulera förbättringsprocessen eller för att initiera nya förbättringsområden

Separerande ledarskap - Beslut fattas på rektorsnivå och realiseras av den individuelle läraren i klassrummet - Arbetslagen fungerar enbart som en organisatorisk enhet - Den individuelle läraren är kärnan i skolans verksamhet - Kommunikationen sker främst genom arbetslagsträffar - Förbättring , som inte är kopplad till ämnet, uppfattas ofta som hot - Kompetensutveckling fokuserar på lärarnas individuella ämnesfördjupning

Vad skiljer de framgångsrika skolorna från de mindre framgångsrika? Mer involverande och arbetslagsbaserade Kompetensutveckling används som en gemensam ”hävstång” för utveckling

Att diskutera Vad behövs för att du som skolledare ska kunna arbeta för att på bästa sätt forma/påverka struktur och kultur på ett sätt som stödjer skolans måluppfyllelse av både kunskapsmål och sociala mål? Vilken beredskap har Din skola för att arbeta med och leda förbättringsprocesser?