Regional boendeplanering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Stöd för analys och förbättring
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Så kan bristen på studentbostäder minska !
Socialdepartementet Boendets och bostadsbyggandets roll för platser, städer och regioners identitet Stefan Attefall, bostadsminister Stadsbyggnadsdagen.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Den nya Bostadsmarknadsenkäten
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Ung i Stockholms län •Unga är den grupp som enligt Bostadsmarknadsenkäten 2012 har det svårast att få en bostad i Stockholms län.
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Välkomna till Helsingborg!
Att gå från orange till svart eller att göra svår orientering enkel!
Hemlöshet i Kalmar län.
Anna-Karin Abrahamsson Bostadsforum 22 november 2012 Plan-, bygg- och bostadsdagarna 2012 Björn Adolfson och Anna-Karin Abrahamsson Plan- och.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Landstingsdirektörens ledningsstab Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Exempel på analys och handlingsplan
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Sammanfattande redogörelse
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Bostadsmarknadsanalys 2013 Anna-Karin Abrahamsson Länsstyrelsen Norrbotten Plan- och bostadsenheten LULEÅ Telefon: E-post:
Ökad användning av antibiotika i Sverige. Sedan 1998 har antibiotikaförsäljningen i Sverige minskat. År 2004 vände dock trenden och under de senaste två.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Stadsjuristens arbete med att stödja kommunen i EBH-frågor Göteborg den
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Sverige tillsammans Boverket - myndigheten för samhälls- planering, byggande och boende Boverket är förvaltningsmyndighet för: Frågor om byggd miljö,
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Beslut i kommunfullmäktige
Regionkommun i Dalarna 2019
Bostadsbristen. Bostadsbristen Den historiska skulden Källa SCB.
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Bostadsplaneringen i Västerås
Sammanfattande slutsatser
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Regional boendeplanering Plan-, bygg- och bostadsdagarna 2012 Anna-Karin Abrahamsson Plan- och bostadsenheten Länsstyrelsen i Norrbottens län 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Boendeplanering Bra bostäder och goda boendemiljöer är grundläggande kvaliteter som påverkar såväl tillväxten som välfärden i en kommun. Enligt lagen om kommunernas bostadsförsörjningsansvar (SFS 2000:1383) ska varje kommun planera bostadsförsörjningen i syfte att skapa goda förutsättningar för alla att leva i goda bostäder och för att främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsplanering förbereds och genomförs. Enligt bostadsförsörjningslagen ska riktlinjer för bostadsförsörjning antas av kommunfullmäktige under varje mandatperiod. 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Bostadspolitik Regeringen har två övergripande mål för bostadspolitiken – ett för bostadsfrågor och ett för samhällsbyggande. Målet för bostadsfrågor är långsiktigt väl fungerande bostadsmarknader där konsumenternas efterfrågan möter ett utbud som svarar mot behoven. Målet för samhällsbyggande är ändamålsenlig samhällsplanering och ett hållbart samhällsbyggande som ger alla människor från en social synpunkt god livsmiljö där långsiktigt god hushållning med mark, vatten, naturresurser och energi samt ekonomisk tillväxt och utveckling främjas. 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Läget på bostadsmarknaden, BME, januari - februari 2012 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Forts. läget på bostadsmarknaden, BME, januari - februari 2012 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Har ni aktuella riktlinjer? Har din kommun aktuella riktlinjer för bostadsförsörjning? - Om nej, varför har inte riktlinjer tagits fram? - Om ja, har kommunfullmäktige antagit riktlinjerna under denna mandatperiod? Om riktlinjerna inte är antagna under denna mandatperiod, vilket år antogs riktlinjerna av kommunfullmäktige? Hur kan Länsstyrelsen stödja er i ert arbete med att ta fram aktuella riktlinjer? Vilket behov har ni? Hur arbetar ni med bostadsförsörjningsfrågor i er kommun? 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Varför behövs riktlinjer? Ett verktyg för kommunerna att planera sin utveckling på kort och lång sikt Transparens och tydlighet gentemot medborgarna, gentemot byggherrarna men även inom den egna organisationen Lagkrav!!! 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Visioner och mål Alice: ”Åt vilket håll ska jag gå?” Katten: ”Det beror på vart du vill komma?” Alice: ”Det spelar ingen roll” Katten: ”Då spelar det heller ingen roll åt vilket håll du går” (Citat från Alice i Underlandet av Lewis Carroll) 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Kommunala verktyg för att genomföra riktlinjer Planberedskap – en aktuell ÖP för att kunna ta fram DP och byggrätter Markinnehav – strategiska inköp och försäljningar av mark, markanvisningar, markanvisningstävlingar, markpolicy Avtal i samband med exploatering – kommunen använder sig av möjligheten att styra förutsättningarna och få särskilda villkor uppfyllda av byggherren. Allmännyttiga bostadsbolag – genom ägardirektiv och politisk styrning kan kommunen påverka produktion och förvaltning på den lokala bostadsmarknaden. Genom samarbete med bostadsbolaget och andra fastighetsägare i kommun, kan kommunen påverka boende för grupper som kommunen har ett särskilt ansvar för. 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

…forts. kommunala verktyg för att kunna genomföra riktlinjer Bostadsförmedling – förmedling om så behövs för att främja bostadsförsörjningen, enligt lag 2000:1386 Hyresgarantier – borgensåtagande från kommunens sida. Utöver detta: samverkan, kunskapsförmedling och omvärldsbevakning 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Rapport från ett pilotprojekt Länsstyrelsen i Stockholms län, enheten för bostadsfrågor Rapport nr 2011:9 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Exempel från Riktlinjer för bostadsförsörjning med koppling till rullande översiktsplan En modell för arbetet: -behovs- och marknadsanalys -riktlinjer enligt lagkrav -genomförandestrategi samt uppföljning Koppling till ÖP!!! 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Nyttan med att arbeta aktivt med riktlinjer för bostadsförsörjning God boendemiljö – en attraktionskraft Kunskapsunderlag – ökad insikt Insyn – transparant och tydlig process Gemensam bild om hur kommunen vill utvecklas – tydligt för byggherrar Långsiktig hållbar planering Struktur för verktygen – styrning Överblick – avvägningar Samsyn mellan förvaltningar Mellankommunal samverkan 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Allmännyttiga kommunala bostadsföretag Samtliga fjorton kommuner i länet har ett allmännyttigt bostadsföretag, antingen som aktiebolag eller som drivs i stiftelseform. Vilket är det allmännyttiga kommunala bostadsföretagets roll? Hur ser ägardirektivet ut? Används det allmännyttiga bostadsföretaget som ett kommunalt verktyg för bostadsförsörjning? 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Låg vakansgrad i allmännyttans bestånd i länet (ur BMA 2012) Vakansgraden i allmännyttans bestånd är låg i länet. Hälften av länets kommuner hade i september 2011 en vakans i det allmännyttiga bostadsbeståndet som understiger en procent. Vakansen i det allmännyttiga beståndet redovisas totalt sett för kommunen. Det innebär att en låg vakansgrad för centralorten kanske inte syns i statistiken på grund av en högre vakansgrad i allmännyttans bestånd på andra orter i kommunen, så är det exempelvis i Arvidsjaurs kommun där allmännyttan uppger att ca 350 personer står i kö för lägenhet på centralorten. Vakansnivån i ett allmännyttigt bestånd bör också beaktas utifrån lägenhetsstorlekar, i flera av kommunerna består vakanserna endast av större lägenheter. Vakansgraden i allmännyttan har dessutom hunnit förändras sedan september 2011. Stiftelsen Överkalixbostäder har i mitten på juni 2012 en vakansgrad på 0,62 % vilket innebär att endast två lägenheter fanns lediga (en 3:a och en 4:a) och de två lägenheterna skulle dessutom renoveras innan de kom ut på bostadsmarknaden. I Boden är vakansgraden i allmännyttan cirka 3,86 %, och består av trerumslägenheter eller större. Riksgenomsnittet: I september 2011 var 1,9 % outhyrda av samtliga lägenheter och 1,1 % var lediga för omedelbar inflyttning, vilket är det lägsta antalet i riket sedan 1991. Antalet lediga lägenheter i hela landet har minskat kraftigt sedan 1998 enligt SCB. 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Norrbotten - en länsjämförelse Preliminärt antal påbörjade bostäder (nybyggnad) ”Under 2011 påbörjades flest bostäder, både totalt och per invånare, i Västerbotten och Norrbotten. Antalet byggstarter var enligt preliminära siffror lågt under första halvåret 2012. Preliminärt påbörjades något över 660 bostäder i de sex länen i norr. Om vi tar hänsyn till den historiska eftersläpningen i inrapporteringen blir antalet närmare 900 påbörjade bostäder. Detta kan jämföras med drygt 1000 påbörjade bostäder första halvåret 2011.” ur Boverkets indikatorer November 2012 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Norrbotten - en länsjämförelse köpeskillingkoefficient småhus ”Priserna var under andra kvartalet 2012, jämfört med motsvarande kvartal 2009, högre i samtliga län i norr med undantag av Jämtland. Mest hade priserna stigit i Västerbotten och Gävleborg, 4,7 respektive 2,5 procent. Jämfört med första kvartalet i år steg priserna i samtliga län utom Jämtland och Norrbotten.” Ur Boverkets indikatorer November 2012 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Ökad eftersläpning i SCB-statistiken Ur Boverkets indikatorer November 2012 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Regionala bostadsmarknadsanalysen (BMA) Länsstyrelsen redovisar uppdraget i regleringsbrevet till Boverket (och Socialdepartementet) i juni. Länsstyrelsen behöver bli bättre på att analysera bostadsmarknaderna, och behöver bli bättre på att kvalitetssäkra det underliggande materialet, bland annat BME-svaren. Länsstyrelsen behöver också bli bättre på att kommunicera den färdiga analysen med kommunerna. -Vilket behov har kommunerna? -Vad vill ni se i analysen? -Hur kan analysen bli till nytta för er? 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Bostadsmarknadsenkäten (BME) BME skickas ut till kommunerna i slutet på året och ska besvaras till länsstyrelsen senast under februari. - Hur arbetar din kommun med BME? - Vem/vilka arbetar med BME? - Vem arbetar med statistikrapportering till SCB? - Hur kan Länsstyrelsen stödja er i ert arbete? Vilket behov har ni? - Länsstyrelsen behöver bli bättre på att kvalitetssäkra enkätsvaren, hur kan vi arbeta tillsammans? 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson

Regional boendeplanering Tack för er uppmärksamhet! Anna-Karin Abrahamsson Plan- och bostadsenheten Länsstyrelsen Norrbotten 0920-96374 2012-11-22 Anna-Karin Abrahamsson