Samrådsgrupp 120911 Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor

Bockstensskolans Antimobbningsplan
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Barnanpassad utredning
BILD
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Alla har inneboende.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
SET Social Emotionell Träning
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Välkommen till Parkhemsskolans förskoleklass 2012
Dom, de eller dem? Förklaring.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
HaschAvvänjningsProgram
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Björknässkolan Nacka kommun
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Moa hjärta Jesse *Boken är lättläst och har 111 sidor.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Föräldraenkät Volgsjö skola
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Stöd för analys av självvärdering
Skolutveckling via digitala medier
Argumenterande text.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Idrottspsykologi.
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Lars-Görans utmaning - och er! Vad är på gång? Det politiska läget 2010 års budget Förtroendemannaorganisation Förvaltningsorganisation Många.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Sv Virtuella organisationen Nulägesrapport av VO John Evans Elisabeth Sundelin.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kreativa verktyg och metoder
Träff 11 Välkomna!.
Välkomna på föräldramöte
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Samrådsgrupp 120911 Välkomna!

Nuläget Nya sjuorna känner sig hemma Åk 8 på friluftsliv Nya rutiner för PRAO-ansökningar PRAO v 42-43 , åk 9 Gymnasieinformation Betygsinformationer åk 7 och 8

Nyheter Huset äntligen klart Mattelab Nytt för SVA och P-laget Ny personal Mattestöd i klasserna

Ledningsorganisation Ingen biträdande rektor Rektor Ledningsgrupp Specialpedagog Skolassistenten

Ekonomi Budget lagd att komma i balans till sommaren 2013. Nya besparingar från årsskiftet på minst 55 miljoner Bitar eller osthyvel? Både och?

Vad kan sparas? Större klasser? Mindre elevstöd? Läromedel? Datorer? Administration? Kompetensutveckling? Ekonomi – Lagen - Utveckling

Pågående utvecklingsprojekt Läroplanen och kursplanerna Samarbete 4-9 och gymnasiet Samarbete med Ludde på konferenstid och även övriga 7-9-skolor på studiedagar.

Vilse i skolan Ross Greene Vilse i skolan Anette Jonasson Linda och Agneta All personal

Strategier för lösning av problem Plan A - tillsägelser som tvingar fram det man vill nå Plan B - samarbete för att lösa problemet Plan C - ignorera beteendet

Alla vill – bara dom kan Outvecklade färdigheter När händer det?

Gäller inte längre …. Hon vill bara ha uppmärksamhet Han vill bara få sin vilja fram Hon manipulerar oss Han saknar motivation Hon gör dåliga val Hans föräldrar har ingen pli på honom Hon har en negativ attityd Han är psykiskt sjuk Hennes syster var likadan

Svårigheter att ..... hantera övergångar uppbåda energi tidsuppfattning överväga flera tankar och idéer samtidigt behålla fokus vid målinriktad problemlösning överväga flera lösningar på ett problem uttrycka bekymmer i ord och tankar förstå vad som sägs hantera känslomässiga reaktioner hantera oförutsägbarhet, tvetydigheter, ovisshet och nya rutiner ta till sig och /eller tolka sociala signaler söka uppmärksamhet på ett lämpligt sätt

Plan B Rama in problemet ihop med kollegor Empatisteget: Jag har lagt märke till att du varit ganska arg på några av de andra barnen på senare tid. Definiera problemet: Två problem som ska blir ett Inbjudan: Jag undrar om det finns ett sätt … Har du några förslag …