Introduktion för utförare av hemtjänst Genomgång av:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KPR. Kommunala Pensionärsrådet. Sammanträde 8 april Anteckningar - Sammanställning av sammanträdet vid Motala KPR av Hans Lobell.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Myndighets-presentation
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Klicka för att byta bild när bilderna stannat
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Patientsäkerhetscentrum och Vårdhygien
Tillsammans gör vi studier möjligt
Biståndsbedömning Ansökan - beslut
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
VÅRD & OMSORG.
Vårdplaneringsmodell ”Trygg hemgång”
Lifecare Mobil Hemtjänst
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Medicinskt ansvarig sjuksköterska MAS
Exempel på betalningsrutinen i Samordnad vårdplanering
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
Föräldraråd
Folkhälsodata i Region Skåne Skåningarnas hälsa, levnads- och miljöförhållanden.
Linnéa 5, Ljungby 2 Inga-Lill Palm, arbetsterapeut kommunen
Adato - rehabverktyget
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Mat inom vård- och omsorg Portionsmat färdiglagad mat till personer bor i ordinärt boende.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
HVB Barn och Unga 2013.
Exempel på betalningsrutinen i Samordnad vårdplanering
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
TILLSAMMANS FÖR ETT FOSSILOBEROENDE VÄSTRA GÖTALAND
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Trygg Hemgång Ronneby Trygg Hemgång Ronneby april 2017.
ASI (Addiction Severity Index) Beslut på bättre grunder En systematisk intervjumetod för vuxna personer med missbruks- och beroendeproblematik.
Inga patienter brukare ska ”falla mellan stolarna” Gråzoner synliggöras Beslutas av Direktörer/Nämnder /Fullmäktige beroende på olika krav Överenskommelser.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Anhörigvårdare Spånga-Tensta.
|UTBILDNING.
PROCESS GENOMFÖRANDEPLAN
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Nu rapporterar vi i Treserva!
Hemtjänst.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Förtydligande av ersättningsdokumentet
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Kvaliteten i din hemtjänst
Direktupphandling av varor och tjänster
Välkomna
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Information om nya system från 1/ för schema, rapportering, lön mm
Handlingsplan Handlingsplan förbättringsbehov uppföljning
Välkomna
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Direktupphandling av varor och tjänster
Angered En gemensam äldreomsorg.
Referensgrupp
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Introduktion för utförare av hemtjänst Genomgång av: Utförarpresentation Kundens val/omval Kontakt med biståndshandläggaren Meddelande om tillfälligt utökad hjälp Meddelande om uppdrag TES Webb Rutiner och anvisningar Verksamhetsrutiner Kontakt med primärvård Ekonomiska rutiner Rapportering av utförd tid Fakturering Kvalitetsuppföljning Process Brukarvärdering Biståndshandläggarens värdering Servicegarantier - Dessa garantier gäller

Utförarpresentationen Den enskilde får information om valbara företag via utförarpresentationer. Dessa får den enskilde via bistånds-handläggaren men kan även själv söka information på www.jonkoping.se/frittval. Det är utföraren som är ansvarig för att utförarpresentationen innehåller aktuell information. Utföraren kan kontinuerligt uppdatera informationen i presentationen och eventuella förändringar skickas till josefin.hagstrom@jonkoping.se.

Val av utförare och kontakt med biståndshandläggaren Kundens val/omval - Så går valet till 30 dagars karens vid omval Bekräfta uppdraget och verkställighet Kontakt med biståndshandläggaren Frånvaro vid ex sjukhusvistelse eller resa Förändring av den enskildes behov av hemtjänstinsatser Tillfälligt utökad hjälp Bomtid Dubbelbemanning TES webb

Gällande rutiner Verksamhetsrutiner Kontakt med primärvård Trygghetslarm - Bomtid Nyckelhantering - Dubbelbemanning Tillfälligt utökad hjälp (extratid) - Anhörigavlösning i hemmet Kontakt med primärvård Delegerig - Arbetstekniska hjälpmedel Samverkan/vårdplanering - Samverkan i livets slutskede Rutin kring färdiglagad mat Fritt val bland kommunens produktionskök Beställning av matportioner

Ekonomiska rutiner Inom Jönköpings kommun är ersättningsperioden månadsvis, från den första till sista i månaden. Tider och insatser rapporteras via TES direkt. Utförare ansvarar för att rapporterade tider och insatser är korrekta. Faktureringsadress: Jönköpings Kommun, Box 393, 551 15 Jönköping. På fakturan måste följande referensnr anges: 852FVAL.

Överföring till Magna Cura Inrapportering av tid via den enskildes telefon Efterrapportering och avvikelsejustering i TES Web Kontroll av månadens inrapporterade tider och insatser Den kontrollerade rapporten bildar fakturaunderlag till privat utförare. Fakturaunderlaget skickas per e-post i PDF-format till privat utförare. Matchning beviljad tid och insatser mot utförd tid och insatser i Magna Cura Beviljar extra tid och registrerar frånvaro Biståndshandläggarens biståndsbeslut

Kvalitetsuppföljning A: inom 3 mån B: inom 1 mån Rapport 3 veckor C: inom 2 veckor Om ej ok: varning Om ej ok: häva avtal Återrapportering Maxtid för uppföljning 1 = 6 månader Process - Extern värdering Brukarvärdering Handläggarvärdering

Servicegarantier Garanti Leverans av matportion mellan kl 11.45 och 13.15. Kunden ska vara hemma när maten levereras, om du tillfälligtvis inte bestämt något annat med personalen. Avbeställning ska göras senast kl 9.00 samma dag. En genomförandeplan ska upprättas inom fyra veckor efter det att beviljad hemtjänst påbörjats. Planen ska upprättas tillsammans med kunden och följas i det dagliga arbetet. Ett exemplar ska förvaras hos kunden och revideras en gång per år eller då behoven förändras. En kontaktman utses inom två veckor efter det att den beviljade hemtjänsten påbörjats.