Familjebaserad korttidsintervention inom barn- och ungdomspsykiatrin •Telefonsamtalet • Brevet •Samtalet •Utvärdering
Telefonsamtalet •Berätta om korttidsgruppen. •Familjen erbjuds som möjlighet att välja korttidsalternativet. •Vad är anledningen till att man sökt hjälp just nu? •Vilka är resurserna i familjen? •Hur ser nätverket runt familjen ut? •Hur stark är önskan om en förändring? •Familjen bestämmer själv om den vill anta erbjudandet. •De bestämmer också vilka som ska följa med. •Ta med remitterande myndighet
Brevet •Vi har pratat i telefon och erbjudit dig och din familj en kortare och snabbare kontakt än det vi vanligtvis erbjuder. Vi har erbjudit er att träffa oss under ett till två samtal. •(Den och den dagen kommer ni att träffa den och den). • Du och din familj kan bjuda med dem som ni anser kan vara till hjälp för er. •Innan besöket ber vi att ni funderar på följande frågor: •Vad är viktigast att få hjälp med? •Vilka sätt har ni hittills prövat för att komma tillrätta med svårigheterna? •Vad skulle ni vilja få ut av samtalet/n på BUP? •På en skala 0-10, var tycker ni svårigheterna är idag? •Inga svårigheter alls Mycket stora svårigheter –Med vänlig hälsning etc
Förväntanseffekten •Press •Skapa positiva förväntningar hos remittörer •Sprid utvärderingar •Öppet hus
Kontakt •Förmedla att ditt team har erfarenhet och kunskap •Förmedla engagemang •Kontakta var och en i familjen •Betona att allas röster och bidrag behövs •Information från var och en som hela personer
Kontext •Kartlägg problemsystemet •Vilka är indragna i de problem man vill söka en lösning på •Utnyttja den kontextuella kartan när ni funderar över hemuppgifter •Var sparsam med samrbetskonferenser och nätverksmöten
Kontrakt •Problemet •Målet •Deltagarna •Arbetssättet •Håll på tidsbegränsningen
Samarbetet mellan behandlarna •MetaforUppgiftRoll 1Roll 2 •V ä rmestuganV ä lkomnaKaffetSaften •Kartrummet Ö verblickaIntervjuaren Sekreteraren •TeaternS ä tta i r ö relseRegiss ö ren Assistenten •TankesmedjanFunderaF ö r ä ndrarenBevararen
Hemuppgifter •Intensiteten i samtalet kan tas med hem •Relevant - kopplad till problemet •Möjlig att lyckas med •Tydlig, lättbegriplig •Engagera så många som möjligt i familjen
Arbetssamtalet •Kolla hemuppgiften •Rapportering •Återfokusering •Salutogen hållning
Det salutogena perspektivet •Empowerment •Agency •Meningsfullhet •Begriplighet •Hanterbarhet
Vaccin mot förlängningssjukan •Varje nytt samtal stjäl ett samtal från nästa familj som står på kölistan. •Terapeutiska förändringar visar sig ofta tydligast tiden närmast efter avslutad behandling. •Vill man ha mer får man söka en ny omgång – men först paus ! •Det finns inget samband mellan problemets ”storlek” och förändringsarbetets ”längd”.
Misstag •Man lägger in en ”bedömning” •Behandlarna lyckas inte sätta familjen i arbete, utan familjen får i stället igång behandlarna. •Man förlänger samtalet •Man glömmer att ge eller kolla upp hemuppgift •De erfarna sysslar med ”långtidsbehandling” medan nybörjarna ger ”korttidsterapi”.
Avslutningssamtalet •Familjen tillskrivs äran av förbättringar. •Hur kan framgångarna stimulera till att ta nya förändringssteg? •Familjerna ger terapeuterna feedback - ömsesidig utveckling! •Be att få använda erfarenheterna för att kunna hjälpa andra familjer vidare med liknande problem