Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bostadsförsörjningsprogram
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Inledande information för framtida allmänt vatten och avlopp
Stadsingenjörsdagarna i Göteborg 2007
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Kapitaltäckningsrapporten Parallellrapportering
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Torsdagen den 27 februari Nya märkliga turer i Kullavägsfrågan. Visste Du * att Stadsbyggnadskontorets rapport ger en osann bild av vårt alternativ? *
LIS Landsbygdsutveckling i strandnära lägen.
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
K-märkt? Skydd av kulturhistorisk bebyggelse i den kommunala planeringen Kerstin Andersson och Roger Lind Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Ändring av detaljplaner
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Syftet med en personlig handlingsplan
Kulturmiljöfrågor i PBL
Särskilda skäl och tillsyn
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Samordnad individuell plan
Båraryd-Hestra fiberförening
Johan Sundqvist, Miljöchef
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Vindkraftsplanering för Umeåregionen Bjurholms kommun Nordmalings kommun Robertsfors kommun Umeå kommun Vindelns kommun Vännäs kommun.
Strandskydd och miljöpolitik
FISKSÄTRADIALOGEN INTERVJUER I samband med Fisksätradialogen pågår olika aktiviteter, en av dem är att ungefär intervjuer har genomförts under januari/februari.
i kommuner, landsting/regioner
Intressenter OL108A.
Ramverk för patientmedverkan
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Ny strandskyddslagstiftning
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Skadeersättningsfallen
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Hur gör man en debattartikel?
Översyn av det utvidgade strandskyddet Västra Götalands län.
A Tingvar Synpunkter FÖP Södra Sandby Länsstyrelsen Kommunstyrelsen Teknisk nämnd Övriga i urval.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Försiktighetens pris… …och klimatets Christian Munthe Filosofiska institutionen
Boverket Byggregelenheten
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Kulturminneslagen - KML FREDRIK BERG kap 1 § KML Hänsyn Vi har alla ett delat ansvar för att skydda och vårda vår kulturmiljö ”Den som planerar.
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Rullbackarna Vattentäkt Samråd med allmänheten Mötet är ett samråd om miljökonsekvenser och omgivningspåverkan av en vattentäkt vid Rullbackarna.
Detaljplaneprocessen mm. Plan och tillståndsprocessen REGIONPLAN Ö V E R S I K T S P L A N 4 KAP OMRÅDES- BESTÄMMELSER DETALJPLAN 5 KAP FASTIGHETSPLAN.
Generellt biotopskydd Britta Johansson
Tillgänglighet i fysisk planering 12 november 2014 Välkommen d.
Framtidens skola i Luleå
Programändringen hösten 15
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Orebro.se Vår kraft blir din! Välkommen att satsa på Örebro.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Näringslivslunch 8 november.
Förtätning Furuvägen.
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Om framtida huvudmannaskap för Vägar, Vatten och avlopp yttre Brevik
InfraKollnätverk 25 januari 2019
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan

• Hänsyn har inte i tillräcklig omfattning tagits till Svartebornas och Länsstyrelsens synpunkter. • Den förslagna byggnationen på 700 bostäder är för stor. Vägnätet inom och utanför Svarte klarar inte en utbyggnad av denna omfattning. Vägverket delar våra synpunkter.

• Byggnationen reduceras. Östra området: De två längst österut belägna områdena tas bort. Områdets belägenhet med gångavstånd till station, centrum, skola och bad innebär att projekteringen av detta område är mycket viktig. Byggnation här bidrar till att centrum blir mitt i byn. Länsstyrelsen framhåller att det finns delar av området som har högt skyddsvärde - § 19 i plan- och bygglagen - men anser trots allt att en viss utbyggnad kan tillåtas. Man betonar områdets belägenhetsfaktor, men påpekar att man kan komma ingripa enligt 12 kap 1§ i plan- och bygglagen. Svarteborna gav vid samrådsmötet på Norreportskolan uttryck för lämpligheten att bebygga området. 13 av 20 grupper förordade byggstart i öster och norr.

• Byggnationen reduceras. Norra området: Området bebyggs i enlighet med planförslaget. Med sin centrala belägenhet och möjligheter till säkra kommunikationer till skola, station och bad intar detta område en särställning. Arbetsgruppens förslag innebär en säker trafikmiljö för barn och vuxna med gång- och cykelvägar till idrottsplats, skola, station och strand utan korsande biltrafik. Svartes utvidgning måste börja här, en åsikt som omfattades av en överväldigande majoritet vid samrådsmötet på Norreportskolan (se ovan). Den planerade ringleden anläggs i samband med byggnationen. Länsstyrelsen betecknar en utbyggnad i norr som ett bra alternativ.

• Byggnationen reduceras. Västra området Området omfattas av riksintressen för såväl kulturmiljön som kustzonen och en byggnation är enligt Länsstyrelsen oförenlig med dessa intressen. Länsstyrelsen har även meddelat att man kan komma att ingripa om området detaljplaneras, även här enligt 12 kap 1§ i plan- och bygglagen. Vi ser det som naturligt att detta område förblir obebyggt enligt Länsstyrelsens intentioner. Skulle byggnation trots allt komma till stånd, måste bebyggelsen väster om den planerade ringleden tas bort. Vägverket har i sitt remissyttrande till Ystad kommun och Länsstyrelsen framhållit att man inte vill ha någon bebyggelse väster om ringleden. Detta yrkande innebär stora vinster för trafiksäkerheten. Det södra området i den västra delen får under inga omständigheter bebyggas. En byggnation här skulle radikalt ändra landskapsbilden och för alltid ta bort vyerna vid in- och utpassering från Svarte. De fem bronsåldersgravarna kräver dessutom en intakt miljö omkring sig.

• Utbyggnadstakten. En lämplig utbyggnadstakt är ca 10 – 20 hus per år, men får inte överskrida 23 hus vilket fastställdes i Översiktsplan Ordningen för utbyggnaden i de olika områdena skall fastställas efter Svartebornas önskemål. (se ovan). Vid planeringen av utbyggnaden bör hänsyn tas till önskemål om seniorboende.

• Förbättringar av trafiksituationen inom och utanför Svarte Väg 9 genom Svarte ges karaktären av bygata med hastighetsdämpande åtgärder vid in- och utfart snarast. Korsningen vid Balkåkravägen förbättras med avseende på övergångsställe och gångbanor. Vägverket har ställt sig positivt till åtgärderna. Den sedan länge planerade gång- och cykelvägen genom Svarte måste påbörjas utan fördröjning. Balkåkravägens anslutning till E65, Balkåkrakorset och den ringa vägbredden med skymd sikt på många håll utgör redan i dag stora riskmoment för trafikanterna. Den föreslagna utbyggnaden i Svarte kommer att medföra att kraven på hälsa och säkerhet inte kommer att kunna tillgodoses. Åsikten delas av Vägverket. Kommunen måste – före byggnationsstart – bli överens med Vägverket om hur Balkåkravägen i framtiden skall utformas. En handlingsplan med tidsangivelser för när och hur förbättringarna skall genomföras måste vara klar före byggnation i större skala och inte flera år efteråt, när olyckor kanske tvingar fram åtgärder.

• Parkeringssituationen En fungerande parkering måste med det snaraste byggas i centrala Svarte. Redan nu är befintlig parkering överbelastad. Utrymme måste skapas för såväl Svartebor, pendlare som badgäster. Vikten av detta betonas av såväl Vägverket som Länsstyrelsen.

• Hänsyn till Svartes särart och kulturmiljön Bebyggelsen bör i görligaste mån anpassas till befintlig bebyggelse och med respekt för fornlämningarna och landskapsbilderna i Svarte. Artfrämmande volymbebyggelse bör undvikas. Tomter skall kunna vara tillgängliga för styckebebyggelse. Omväxlande bebyggelse är att föredraga.