KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Projektverkstaden Porten (Plug In i Partille) John Nelander E-post:
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Grannsamverkan i flerbostadshus
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
SYV Studie- och yrkesvägledning
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Informationsenheten, reflektioner under arbetets gång • Medborgarfokus. Tightare samarbete med den olika enheterna i förvaltningarna (huvudredaktörer+publicister.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Folktandvården Norrland
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Styrgrupp Främlingsfientlighet Miljölobbying Fritidsgårdar/Aktiviteter Skolsamarbete Kollektivtrafiken Utveckla Södertälje Mohamed.
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Samverkansinsats Trampolinen
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Psykiatri Vård- och stödsamordningsprojektet Psykiatrin i Dalarna
1 EVENTUELL VINJETT Södertäljes Lotsfunktion.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Tidplan omställningsarbete 2014
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Projektinformation På väg till jobbet NAMN / ENHET.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Folkhälsoteamet, norra Örebro län Barns och ung- domars livs- villkor och levnadsvanor 20 Äldres hälsa Samverkan/dialog Bokslut Samhällsplanering.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Förslag till verksamhetsplan med ekonomisk plan för 2014 RF-stämman 2011 beslutade attuppdra till RS att, efter samråd med DF, klargöra och fastställa.
Södra Länsdelsgruppen 29 april Återinskrivning Örebro Län Grundkrav 4 av 6 månader lägre än 2013 Andel oplanerade återinskrivna minskade totalt.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Uppdragsredovisning. Samverkan kommun och Arbetsförmedlingen  Dialog pågår. Nytt möte planerat till september Ensamkommande barn  Erbjuder tjänster.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samordnare samsjuklighet
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Organisation Kultur och Fritid 2017
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Bemanning i balans.
Presentationens avskrift:

KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar Alla stadsdelar i Göteborg skall bistå med kartläggning (10 stadsdelar) Vägledningscentrum via Drop In ökar tillgängligheten till studie och yrkesvägledning för ungdomar i Göteborg

Organisation –befintlig och projektanställda Registeransvarig Uppföljningsansvariga i stadsdel (12) Vägledningscentrum (Drop In) Uppföljare (2) Process/projektledare (1) SYV (6 timmar)

Vårt uppdrag: Utveckla det kommunala informationsansvaret i Göteborg Kontakta 100%, nå 90%, kartlägga 80% + erbjuda aktivitet – studier som första alternativ Upprätta handlingsplan för Göteborg Sammanställa metodhandbok Skapa aktiv uppföljning Metoder för att hitta alla ungdomar Utveckla arbetet på fältet – uppsökande arbete

Uppföljningsansvariga i stadsdel + uppföljare och process/projektledare samarbetar = enhet på distans

Metodhandbok Skapa rutiner för kommunikation och arbetsfördelning UBF-SDF Kontaktuppgifter Gemensamma studiegrupper (kategorier) Vad uppföljningsansvarig bör känna till (vad som finns i Gbg ) Sekretess - KIA Ordlista Första upplagan klar april 2013 Kontinuerlig utvärdering 2013-2014 Publicering på Intranätet

Arbetsmetod – avhopp från skola Utbildningsförvaltningen får besked av skola att ungdom inte kommit till skolstart/ hoppat av studierna Utbildningsförvaltningen skickar ett brev. Om inte information/svar kommit inom två veckor lämnar Utbildningsförvaltningen över till stadsdelen. Stadsdelen går igenom sina register för att se om ungdomen redan är aktuell. Om inte skickar man brev samt ringer till ungdomen. Förslag finns färdigt. Om man inte får kontakt försöker man spåra via skola, fältassistenter, fritidsgård, föreningar, AF. Som sista alternativ används hembesök.

Uppsökande arbete Hembesök i samarbete med stadsdelar Information och besök på familjestödsenheten Besök på fritidsgårdar Besök/kontakt med idrottsföreningar/övriga föreningar Besök och kontakt med fält

Resultat Vi når de flesta ungdomarna (från 45% till ca 90%) Fler ungdomar börjar/återupptar studier Fler ungdomar erbjuds hjälp Kännedom om uppdraget ökar och uppdraget diskuteras i de flesta stadsdelar; nya aktiviteter på gång, inventering av behov och verksamhet Samverkan generellt ökar – Skolor, SYV, socialsekreterare….. Uppsökande arbete på ungdomarnas arenor/övrigt Samverkan inom stadsdelar

Resultat forts Metodhandbok – första upplagen klar Handlingsplan för Göteborg - klar Plan för uppföljning av handlinsplan – klar

Framgångsfaktorer Gemensamt arbete UBF-SDF – kompletterande kompetenser/områden Samverkan andra aktörer Samverkan inom förvaltning UBF/SDF God tillgång till studievägledning via Drop In Samordnande funktion Uppsökande arbete Frågan har aktualiserats på många plan Uthållighet

Se möjligheter – inte problem! Tydligt mål för verksamheten