Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Coachande ledarskap som mentor
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Pedagogisk dokumentation
SET Social Emotionell Träning
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Lund Studentlitteratur
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Bedömning.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Attityder till träning
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Examensarbeten och skolutveckling
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Läroplansnätverk förskola
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Hur kan vi förstå begreppet?
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nonviolent Communication
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Nationer, ideologier och folkmord genom
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Presentationens avskrift:

Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning? Läraren är den faktor som har störst betydelse för elevens lärande Handledaren och praktiken är det som starkast påverkar lärarstudenten Utredningar och styrdokument:: ” elevens mognad, sociala utveckling, lärarstudentens socio- emotionella utveckling, den personlighetsutvecklande funktionen, empati, möta och hantera elevreaktioner Forskning om handledning: elevfokuserad - studentfokuserad disciplinerande – utforskande principinriktat – episodiskt kulturbevarande socialisation – förändringsberedskap/skolutveckling föreskrivande – följsam/resonerande/reflekterande Mentorsbegreppet stärker och fokuserar ömsesidigheten, bådas aktiva samspel och utveckling

Theoretical skills/ pedagogisk insikt Human skills/ relationskompetens Lärarens kompetenser (Katz professionstriangel) Theoretical skills/ pedagogisk insikt Human skills/ relationskompetens Technical skills/praktiska färdigheter

3 Teoretiska modeller för handledning Kliniska modellen: observation, analys diskussion och självkorrigering, fokuserar beteenden, positiv och negativ feed-back (Goldman) Kritiskt utforskande: fokuserar sammanhangen, pedagogisk grundsyn, reflektion, samhällskritiskt förhållningssätt, aktivitet, lärande och självstyrd egenutveckling, skeenden och upplevelser granskas medvetet, socialisationsprocessen (Zeichner, Schön) Praktisk teori: var och en har sin egen praksisteori, medvetenhet om den i relation till sin vetenskapliga kunskap och till andras teorier och erfarenheter. Praksistriangeln, samt vad- och varför-frågorna reflekteras och kommuniceras (Lauvås,Handal)

Relationsinriktad handledning Synliggöra och bekräfta - sättet att vara, förhållningssätt, båda lär sig något om sig själv Vad vill jag? Mål och innehåll: vågar jag det jag vill? Vad bör jag? Vad gör jag? Metoder, Aktiviteter och Handlingar: Gör jag det jag vill, det andra vill, rutiner Vad kan jag? Öva vänsterhanden, Pröva det svåra Utmana föreställningar Hur är jag? Vågar, vill och kan jag se mig själv i relationer

Parallellprocessen Dubbelt fokus Lärarstudenten Mentorn/handledaren Eleven lärarstudenten Lärarstudentens undervisning och handledarens handledning Relationen mellan student och handledare bearbetas för att stödja studentens eget arbete med sina interpersonella relationer

Interpersonella relationer Personlighet: ” förhållandevis varaktiga mönster av återkommande reaktion i interpersonella situationer …… det sätt som individen uppträder på i samspel med andra” en individs beteende = personlighet + det inflytande andra individen i relationen har på denna Fråga: Vad gör det med dig? Vad får det dig att känna?

Några analysdimensioner och kategorier Dominans 1 Styra, Instruera, Leda 2 Vägleda, Råda, Undervisa 3 Hjälpa, erbjuda, ge 4 Stödja, uttala sympati, behandla varsamt Fientlighet Kärleksfullhet 5 Visa kärleksfullhet i handling 6 Instämma, delta, samarbeta 7 Respektera, beundra, foga sig i Undergivenhet

Att reflektera över…….  På sid 31-37 i Birnik beskrivs några interpersonella ”handlingsmönster”. Till vilka handlingar kan du relatera dig själv? Motivera.  På sid 44 finns två av Sandelins beskrivningar av handledning. Tänk dig att du omfattar dessa beskrivningar. Vad innebär det då för dig i din handlednings-situation? Jfr Blumberg och Gluckman på sid 51-52 i Birnik. Vilken är din erfarenhet av hur lärarstudenter önskar möta handledarrollen? Hur skulle du vilja beskriva din egen roll och åt vilket håll skulle du vilja utveckla den ? Är du mentor eller supervisor? Konkretisera vad som menas och motivera varför du är den du påstår dig vara   I kap 6 beskivs 15 relationer mellan handledare och lärarstudenter. Analysera 4 av dessa relationer med avseende på hur du uppfattar deras relation och anknyt till litteraturen. Handledaren och studenten har enligt Birniks analys ibland olika uppfattningar om vad handledningen har fokuserat på och hur den har gått till. a) Vad kan detta bero på? 6. Vad kan du som handledare göra för att förbereda din handledning av studenten? b) Skulle ett handledningskontrakt kunna fungera i lärarutbildningen? (s. 67) Vilken är din erfarenhet av hur lärarstudenter önskar möta handledarrollen? Hur skulle du vilja beskriva din egen roll och åt vilket håll skulle du vilja utveckla den? Finns det utrymme i din lärarroll att bygga relation till ett antal lärarstudenter?

Kontrakt/Överenskommelse SYFTE, mål och förväntningar TID, hur lång period, hur ofta, hur länge, INNEHÅLL aktiviteter, relationer, handledningen FORM, dokumentation, underlag, struktur ETIK, ansvar, förtroende, ärlighet, relation till kollegor och chef ROLLER UPPFÖLJNING OCH VÄRDERING Skriv ut och skriv under i två ex