Verktyg 5 Kartläggning och analys av löner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Analys Lönelots.
Talföljder formler och summor
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Syftet med lönekartläggning
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Arbete med jämställdhetsplan
En steg för steg anvisning i arbetet med lönekartläggning
Att tänka på inför lönesamtalet
Att arbeta praktiskt.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Diskrimineringslagen
Marie Curie, handledning för UmU
Vanliga fel vid riskbedömning
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
ÅTER TILL ARBETET - nya regler vid rehabilitering.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Avtal om lokal lönebildning 2011
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Exempel på analys och handlingsplan
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
Löneökningar med minst 860 kronor per månad och heltidsanställd dock med ett lägsta utrymme om 3,5 procent räknat på avtalsområdets genomsnittsförtjänst.
Anmälningar om könsdiskriminering i arbetslivet resp. högskolan
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Kartläggning och analys av löner
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Ditt samtal om lön.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Att tala lön med sin chef
Framtidens löner. Vi bygger framtidens löner Vi vill: Ständigt förbättra lönevillkoren på vår arbetsplats Vi som medlemmar bestämmer hur Ta chansen att.
Från jämställdhet till lönestrategi
Lönerevision i Regeringskansliet
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
BESTA-vägen - centrala parters stöd till lokal lönebildning RALS Jämställda arbetsplatser, bilaga B/C Lika möjligheter för kvinnor och män Metoder.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Nära 600 arbetsgivare, Ca 30 offentliga, 550 privata arbetsgivare Ca hälften privat, hälften offentligt anställda Lönekartläggning.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Röd text = ändringar jämfört med RALS 2004 – 2007
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
Löneförhandlingskommunikation
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Moderna beredskapsjobb
KFS- Utbildningsavtalet
LOKAL LÖNEBILDNING.
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Moderna beredskapsjobb
Din lön och din utveckling
Vision för rätt lön.
Vision för rätt lön
Lön mm
Lön.
Lönesamtal och bedömningsområden
Chefsverktyg vid lönespridning – Önskvärd lönekurva
Lönesamtal och bedömningsområden
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
KFS- Utbildningsavtalet
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Verktyg 5 Kartläggning och analys av löner Här hittar du som har ansvar för företagets/organisationens lönekartläggning en metod för lönejämförelse och för att jämföra kvinnodominerade arbetens löner med övriga för att belysa strukturella löneskillnader mellan könen. Verktyget lämpar sig också för dig som är löneförhandlare eller fackligt ombud och som vill arbeta aktivt för att förhindra skillnader i lön och anställningsvillkor mellan kvinnor och män. Genom att följa ett exempel från det påhittade företaget ”Fiktiva” lär du dig en metod för kartläggning, analys och handlingsplan för jämställda löner. Du får användbara mått och nyckeltal för lönejämförelser och tips om saker att speciellt uppmärksamma när du arbetar för sakligt motiverade och könsneutrala löner.

Kartläggning och analys av lönebestämmelser Jämställdhetslagen Kartläggning och analys av lönebestämmelser Så här gör du en lönekartläggning Så här gör du en löneanalys Att tänka på vid analysen Sammanställning av iakttagelser Handlingsplan för jämställda löner Samverkan Presentationen kan användas för utbildning och information. Den här filen finns också tillsammans med en kortfattad checklista i utskriftsvänligt pdf-format. Visa presentationen i bildspelsläget. Använd pilknapparna längst ner på sidan för att bläddra framåt eller bakåt. Du kan se förklaringar och exempel genom att klicka på den understrukna texten.

A Jämställdhetslagen m.m. Lagens ändamål: 1 § Samverkan: 2 § Kartläggning och analys: 10 § Handlingsplan: 11 § Information till arbetstagarorganisation: 12 § Kommentar till lagen

Lagens ändamål: 1 § Denna lag har till ändamål att främja kvinnors och mäns lika rätt i fråga om arbete, anställnings- och andra arbetsvillkor samt utvecklingsmöjligheter i arbetet (jämställdhet i arbetslivet). Lagen siktar till att förbättra främst kvinnornas villkor i arbetslivet. Tillbaka

Samverkan: 2 § Arbetsgivare och arbetstagare skall samverka om aktiva åtgärder för att jämställdhet i arbetslivet skall uppnås. De skall särskilt verka för att utjämna och förhindra skillnader i löner och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män som utför arbete som är att betrakta som lika eller likvärdigt. De skall också främja lika möjligheter till löneutveckling för kvinnor och män. Ett arbete är att betrakta som likvärdigt med ett annat arbete om det utifrån en sammantagen bedömning av de krav arbetet ställer samt dess natur kan anses ha lika värde som det andra arbetet. Bedömningen av de krav arbetet ställer skall göras med beaktande av kriterier såsom kunskap och färdigheter, ansvar och ansträngning. Vid bedömningen av arbetets natur skall särskilt arbetsförhållandena beaktas. Lag (2000:773). Tillbaka

Kartläggning och analys: 10 § I syfte att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män skall arbetsgivaren varje år kartlägga och analysera bestämmelser och praxis om löner och andra anställningsvillkor som tillämpas hos arbetsgivaren, och löneskillnader mellan kvinnor och män som utför arbete som är att betrakta som lika eller likvärdigt. Arbetsgivaren skall bedöma om förekommande löneskillnader har direkt eller indirekt samband med kön. Bedömningen skall särskilt avse skillnader mellan kvinnor och män som utför arbete som är att betrakta som lika, och grupp med arbetstagare som utför arbete som är eller brukar anses vara kvinnodominerat och grupp med arbetstagare som utför arbete som är att betrakta som likvärdigt med sådant arbete men inte är eller brukar anses vara kvinnodominerat. Tillbaka

Handlingsplan: 11 § Arbetsgivaren skall varje år upprätta en handlingsplan för jämställda löner och där redovisa resultatet av kartläggningen och analysen enligt 10 §. I planen skall anges vilka lönejuste-ringar och andra åtgärder som behöver vidtas för att uppnå lika lön för arbete som är att betrakta som lika eller likvärdigt. Planen skall innehålla en kostnadsberäkning och en tidsplanering utifrån målsättningen att de lönejusteringar som behövs skall genomföras så snart som möjligt och senast inom tre år. En redovisning och en utvärdering av hur de planerade åtgärderna genomförts skall tas in i efterföljande års handlingsplan. Skyldigheten att upprätta en handlingsplan för jämställda löner gäller inte arbetsgivare som vid senaste kalenderårsskifte sysselsatte färre än tio arbetstagare. Tillbaka

Information till arbetstagarorganisation: 12 § Arbetsgivaren skall förse en arbetstagarorganisation i förhållande till vilken arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal med den information som behövs för att organisationen skall kunna samverka vid kartläggning, analys och upprättande av handlingsplan för jämställda löner. Avser informationen uppgifter om lön eller andra förhållanden som berör en enskild arbetstagare gäller reglerna om tystnadsplikt och skadestånd i 21, 22 och 56 §§ lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. I det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna i 14 kap. 7, 9 och 10 §§ sekretesslagen (1980:100). Tillbaka

Kommentar till lagen Krav på årlig lönekartläggning infördes redan 1994. Lagändringen 2001 innebar en skärpning och ett förtydligande. i syfte att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga löneskillnader som beror på kön. Arbetsgivaren är ansvarig för kartläggningsarbetet. Detta arbete ska ske i samverkan med de fackliga organisationerna. Regering och riksdag har lagt ett stort ansvar och stora befogenheter på arbetsmarknadens parter. Parterna ska samverka och aktivt verka för att utjämna och förhindra osakliga löneskillnader samt främja lika möjligheter till löneutveckling för kvinnor och män. Den som förhandlar kan inte nöja sig med att lönerna är grundade på kollektivavtal utan måste förvissa sig om att kön inte påverkat lönen.

Kommentar till lagen (forts.) För att facket ska kunna samverka på ett effektivt sätt ska arbetsgivaren förse de fack som har kollektivavtal med arbetsgivaren den information som behövs för att medverka vid jämställdhetsanalysen av löner, något som även kan innebära att ta del av löneuppgifter utanför det egna avtalsområdet. Central arbetstagarorganisation kan enligt 35 § JämL göra framställning om vitesföreläggande gentemot arbetsgivare som inte följer bestämmelserna om lönekartläggning. Att tänka på: Se till att det finns bra årliga rutiner för kartläggningsarbetet. Lyft fram frågorna i samband med löneöversynen. Se till att handlingsplanen upprättas, följs upp och efterlevs. Tillbaka

B Kartläggning och analys av lönebestämmelser Det första steget i kartläggningsarbetet är att analysera bestämmelser och praxis om löner och anställningsvillkor som tillämpas hos arbetsgivaren ur ett jämställdhetsperspektiv. Det innebär att både definitioner och tillämpningar ska vara könsneutrala.

Exempel på vad som ska analyseras Lönebestämmelser i kollektivavtal Kriterier för inplacering i olika lönegrupper Kriterier för att bedöma individens kvalifikationer och prestationer Regler för bonus- och incitamentsystem Andra löne-/sidoförmåner - ”fringe benefits” t.ex. försäkringar, tjänstebil, fritidshus, städhjälp, subventionerad lunch, arbetskläder, hälsokontroll, friskvård, fri tidning, telefon, varor/tjänster till reducerat pris, aktier/konvertibler/optioner.

Så här gör du en lönekartläggning C1 Så här gör du en lönekartläggning Analysen ska omfatta de som är anställda hos arbetsgivaren. Det innebär i princip att alla ska ingå, oavsett anställningsform och ställning i organisationen. Begreppet lika lön för likvärdigt arbete förutsätter att man kan värdera olika arbeten i relation till en gemensam standard. Analysen ska ske med hänsyn till faktiskt arbetsinnehåll och inte begränsas till ett visst avtalsområde. Lönerna ska vara jämförbara trots olika löneformer. Det innebär t.ex. att timlöner räknas om till månadslöner eller tvärtom och att deltidslöner räknas upp till heltidslöner.

C2 Lika arbeten Bestäm vilka arbeten som finns och som är att betrakta som lika. Ange hur många kvinnor respektive män som finns i varje arbete.

Lika arbete Ett arbete kan utföras av en eller flera personer som utför samma eller i det närmaste samma arbetsuppgifter.   Olika beteckningar kan förekomma där enda skillnaden är könet på den som utför arbetet. Detta kan ha betydelse för status och lönenivå. I kartläggningen anges de som lika arbeten. Tillbaka

C3 Likvärdiga arbeten Definiera på vilka grunder olika arbeten ska betraktas som likvärdiga. Gruppera likvärdiga arbeten. Ordna grupperna i fallande eller stigande svårighetsgrad.

Likvärdiga arbeten Ett arbete är att betrakta som likvärdigt med ett annat arbete om det utifrån en sammantagen bedömning av de krav arbetet ställer samt dess natur kan anses ha lika värde som det andra arbetet. Bedömningen av de krav arbetet ställer skall göras med beaktande av kriterier såsom kunskap och färdigheter, ansvar och ansträngning och arbetsförhållanden. Bedömningen av arbetskraven ska ske på ett konsekvent sätt utan hänsyn till vem som utför arbetet. Använd en metod som tar hänsyn till de ovan nämnda kriterierna (se verktyg 3 och 4). Tillbaka

Likvärdiga arbeten i företaget FIKTIVA Arbeten inom grupp 3 är likvärdiga. Arbeten inom grupp 4 är likvärdiga. Arbeten inom grupp 5 är likvärdiga. Tillbaka

C 4 Könsfördelning Statistik visar att lönerna ofta sjunker när andelen kvinnor inom ett arbete ökar och att även män i kvinnodominerat arbete kan ha lägre lön än män i andra arbeten. Genom att jämföra kvinnodominerade arbetens löner med övriga kan man belysa strukturella löneskillnader mellan könen. Beräkna andel kvinnor respektive män, dvs. könsfördelningen. Markera vilka arbeten som betraktas som, eller brukar anses vara kvinnodominerade. Om det finns mer än 60 % kvinnor i arbetet är det kvinnodominerat.

Kvinnodominerade arbeten i företaget FIKTIVA Tillbaka

Beräkna medellön och/eller medianlön för C 5 Genomsnittslöner Beräkna medellön och/eller medianlön för kvinnor män kvinnor och män tillsammans som utför lika arbete.

Medellön Medellön eller genomsnittlig lön (aritmetiskt medelvärde) är ett vanligt mått som används för att beskriva en grupps lönenivå. Lönen kan uttryckas i månadslön eller timlön. Medellönen beräknas som summan av alla individers lön (som ingår i gruppen) dividerad med antalet individer i gruppen. Medellönen anger fördelningens tyngdpunkt. Det innebär att måttet är känsligt för extrema värden (dvs. mycket låga/höga löner). Tillbaka

Medianlön Medianlön (P50) är den lön som den mittersta individen i en grupp har då individerna ordnas från lägsta till högsta lön. Om antalet individer är jämnt, dvs. ingen individ är den mittersta, beräknas aritmetiska medelvärdet av de två mittersta individernas lön. Således har hälften av individerna en lön som är lägre än medianlönen och hälften en lön som är högre. Tillbaka

C 6 Lönespridning Räkna ut lönespridningen för kvinnor respektive män i varje arbete. I en grupp av lika arbete kan lönerna variera olika mycket. Ett sätt att visa detta är att studera lönespridningen. Det finns olika metoder att använda vid beräkning av lönespridning. Avståndet mellan övre och undre kvartil (P75 och P25), P90 och P10 eller högsta och lägsta lönen anger alla hur stor lönespridningen är i gruppen. Detta kan uttryckas som skillnaden i kronor mellan de två lönerna, eller som kvoten, uttryckt i procent, t.ex. P90/P10*100. Vilket lönespridningsmått som bör användas i kartlägg-ningen beror på hur stor gruppen är. Om det finns färre än 20 anställda bör lägsta och högsta lön studeras.

C 7 Tillägg Bestäm vilka tillägg som skall användas vid lönejämförelsen. Tillägg som ska jämföras är sådana som kan betraktas som personliga. Exempel är funktionstillägg, projektledartillägg, chefslönetillägg. I EG-rättslig mening kan lön utgöra alla former av direkta eller indirekta förmåner som har sin grund i ett anställnings-avtal eller anställningsförhållande. När du är klar med stegen C 1–C 7 är du klar med lönekartläggningen. Resultatet kan du se på nästa bild.

Lönekartläggning i företaget FIKTIVA

D 1 Så här gör du en löneanalys Eventuella skillnader i lön skall kunna förklaras utifrån motiverade sakliga skäl som inte har med den anställdes kön att göra. Exempel på sakliga skäl är skillnader i skicklighet och prestation och omvärldsrelaterade faktorer, t.ex. svårighet att rekrytera till visst arbete. (Se närmare under avsnitt E 3 och E 5.)

D 2 Jämförelse vid lika arbete Studera skillnader i medel-/medianlönen mellan kvinnor och män i lika arbeten Kvinnor har lägre medel-/medianlön i x antal arbeten Kvinnor och män har lika medel-/medianlön i y antal arbeten Kvinnor har högre medel-/medianlön i z antal arbeten Iakttagelser och analys: Förslag till åtgärder:

Jämförelse vid lika arbete i företaget FIKTIVA Analys, se avsnitt F. Tillbaka

D 3 Jämförelse vid likvärdiga arbeten Undersök om det finns kvinnodominerade arbeten inom en grupp av likvärdigt arbete. Är lönen för kvinnor och män (Kv+M) lägre i ett sådant arbete än i andra arbeten inom gruppen? Ja Nej Iakttagelser och analys: Förslag till åtgärder:

Jämförelse i likvärdiga arbeten vid företaget FIKTIVA I grupp 3 är Informatör kvinnodominerat och ska jämföras med Ingenjör, Säljare och Ekonom som ä rmansdominerade eller blandade. Det innebär att medellönen för Informatör (Kv+M) ska jämföras med medellönen för de andra arbetena (Kv+M). I grupp 4 finns två kvinnodominerade arbeten. Medellönen för var och en av dem ska jämföras med arbete övriga arbeten i grupp 4 som är mansdominerade eller jämna. Även i grupp 5 finns två kvinnodominerade arbeten. Medellönen för var och en av dem ska jämföras med övriga arbeten i grupp 5 som är mansdominerade eller blandade. Analys, se avsnitt F. Tillbaka

D 4 Analys av lönespridning Studera lönespridningen i lika arbeten. Jämför det lägsta och högsta värdet (eller P10 och P90) i varje arbete för kvinnor respektive män. Gör samma jämförelse mellan kvinnodominerade arbeten och övriga som är likvärdiga. Iakttagelser och analys: Förslag till åtgärder:

Lönespridning i företaget FIKTIVA Analys, se avsnitt F. Tillbaka

D 5 Analys av lönestrukturen Innan du går vidare kan det vara bra att se lönestrukturen. Jämställdhetslagen kräver inte att lönestrukturen analyseras, men många tycker det ger en bra helhetsbild. En grafisk presentation av lönestrukturen visar löneskillnader på ett enkelt och tydligt sätt. Exempel på det finns på nästa sida.

Lönestrukturen i företaget FIKTIVA C B A Jämställdhetslagen kräver inte att lönestrukturen analyseras, men många tycker det ger en bra helhetsbild av lönepolitiken. En grafisk presentation av lönestrukturen visar löneskillnader på ett enkelt och tydligt sätt. Du kan göra liknade diagram med programmet ”Löneboxen” som du kan ladda ner från webbplatsen.

E 1 Att tänka på vid analysen Om kartläggningen visar att kvinnor och män i genomsnitt har lika lön för lika och likvärdigt arbete kan du gå vidare till handlingsplanen (se verktyg 6).   Om inte, fortsätt analysen. Var speciellt uppmärksam på följande när du arbetar för sakliga och könsneutrala löner:

Rutiner vid nyanställning Undersök om det finns tillvägagångssätt vid nyanställning som missgynnar kvinnor, t ex. att kvinnor inplaceras lägre på löneskalan än män. Om den lägre inplaceringen beror på att kvinnliga sökanden oftast begär lägre lön än manliga behöver kanske arbetsgivaren ta ett mer aktivt ansvar för rätt inplacering. Om kvinnor betalas sämre än sina manliga företrädare för samma arbete: Kontrollera om uppgifter och ansvar är desamma eller har ändrats och om eventuella ändringar motiverar en lägre lön.

Skicklighet och prestation Lönesättningen ska vara saklig oavsett hur arbetsgivaren valt att utforma sitt lönesystem. Systemet ska vara genomskinligt så att det går att bedöma om löneskillnader är sakliga eller om de har samband med kön. Om individuell lönesättning tillämpas krävs principer för hur de anställdas sätt att utföra arbetet ska bedömas. Hela löneskillnaden ska kunna förklaras. Förklaringar ska vara konkreta och begripliga. Svepande förklaringar ska undvikas. Undersök om det finns sakliga skäl till löneskillnader. Skälen ska framgå av lönesystemet och kan t.ex. vara: resultat, skicklighet, prestation, erfarenhet, kompetens, anställningstid, etc. Undersök om medel-/medianlönen för en av arbetena kan ha påverkats av att en anställd avtalsenligt fått behålla en högre lön efter omplacering. Om tarifflön eller någon avtalsgruppering tillämpas: undersök om villkoren för en viss löneinplacering tillämpas lika oavsett kön. Tillbaka till D 1

E 4 Lönespridning Kvinnor och män ska ha lika möjligheter till löneutveckling. Om lönespridningen är mindre för kvinnor än för män kan det vara ett tecken på att möjligheterna till löneutveckling är olika. Undersök om lönespridningen för kvinnor skiljer sig från männens vid lika arbeten eller vid likvärdiga arbeten.   Undersök om möjligheten till löneutveckling utifrån individuella kriterier har fått lika stor påverkan på kvinnors som mäns löner. Gå igenom kriterierna för prestationsbedömning och tillämpningen av dem. Undersök om det finns (dolda) värderingar som gör att mäns prestationer blir mer synliga och värderas högre än kvinnors prestationer. Tillbaka till D 4

Omvärldsrelaterade faktorer Analysen ska bara omfatta anställda hos arbetsgivaren. Men löne- och anställningsvillkor påverkas av den övriga arbetsmarknaden. Det kan vara lämpligt att det - av lönepolitiken framgår hur man hämtar information om löner i omvärlden, hur man låter det påverka lönesättningen och hur ofta man ska hantera omvärldsrelaterade lönenivåer.   Allmänna hänvisningar som ”Vi betalar enligt kollektivavtal”, ”Lönerna ligger i linje med vad andra arbetsgivare brukar betala” eller ”Anställda i det kvinnodominerade arbetet har ingen alternativ arbetsmarknad” är inte tillräckliga för att lagens krav på analys är uppfyllt. Analysen måste gå ett steg längre och kritiskt granska hållbarheten i sådana påståenden. Exempel på frågor, se nästa sida

Exempel på frågor Hur bestämmer man vilka arbeten som ska anses vara bristyrken? Finns samsyn med fackliga organisationer om vilka arbeten som är bristyrken? Finns strategier för att minska lönen om det inte längre råder arbetskraftsbrist inom ett yrke? Har man försökt behålla kompetenta medarbetare genom att vara en attraktiv arbetsgivare på andra sätt än att höja lönerna? Har man vid rekrytering försökt att annonsera tjänsten mer än en gång? Har man försökt vidga gruppen som man vanligtvis rekryterar från internt/externt? Har redan anställda fått möjlighet till kompetensutveckling? Tillbaka till D 1

E 6 Könsuppdelade arbeten Många arbetsplatser kännetecknas av att kvinnor och män utför olika typer av arbete. Horisontell segregering innebär att kvinnor och män utför olika arbetsuppgifter. Kvinnor arbetar oftare med vård- och service och män med tekniska uppgifter. Vertikal segregering innebär att andelen kvinnor minskar ju högre man kommer i organisationen. Att få till en bestående förändring av löneskillnader mellan könen innebär att utmana det etablerade mönstret med könsuppdelade arbeten. Exempel på åtgärder: Verka för att lediga anställningar söks av både kvinnor och män och särskilt av det underrepresenterade könet. Utbildning av rekryteringsansvariga. Program för att öka andelen kvinnor på högre befattningar t.ex. ledarutveckling. Utveckla kontakter med skola och arbetsförmedling Göra riktade insatser mot underrepresenterat kön i samband med arbetspraktik.

Sammanställning av iakttagelser F Sammanställning av iakttagelser Gör en sammanställning av iakttagelser och förslag till åtgärder. Därefter ska handlingsplanen för jämställda löner göras.

Tillbaka

Handlingsplan jämställda löner Beräkna kostnader Handlingsplanen ska innehålla en kostnadsberäkning. Använd den metod som företaget/organisationen brukar använda vid personalekonomiska beräkningar. Tidsplan Lönejusteringar och andra åtgärder ska ske så snart som möjligt och senast inom tre år. De tre åren ska räknas från den tidpunkt då den årliga kartläggningen och analysen är klar eller enligt lagen senast borde vara klar.

  1 I I beräkningarna ingår även lägre löneökning för manliga montörer och reparatörer. När analysen visar att vissa inbördes lönerelationer behöver förändras kan det innebära att några får en bromsad och några en ökad löneutveckling i förhållande till ett genomsnitt.. Tillbaka

H Samverkan Det är bra om det framgår av handlingsplanen att arbetsgivaren och arbetstagarnas företrädare har samverkat. Det kan räcka med att handlingsplanen är underskriven av samtliga inblandade parter eller man kan beskriva hur samverkan har skett, som i nedanstående exempel:   I samband med lönekartläggningen har en arbetsgrupp bildats för att analysera och diskutera materialet. Likaså har gruppen varit med om att fastställa handlingsplan. Gruppen har bestått av N.N., VD, N.N. kontaktperson, SIF, N.N. kontaktperson, Metall.

Detta verktyg har kommit till stånd i samarbete mellan Statistiska centralbyrån (SCB), Jämställdhetsombudsmannen (JämO) och Länsstyrelsen i Västra Götaland inom ramen för European Project on Equal Pay .