Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Om ni fortsätter vara så bra flyttar vi tillbaka till Stockholm…”
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Att arbeta med Greppa Näringen Anki Sjöberg, Lovanggruppen, november 2008.
Att skriva projektrapport
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
AU Digital samverkan LO Process
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
Affärsidé - företagets vägvisare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Trender inom statsförvaltningen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Att arbeta med Greppa Näringen Katarina Berlin Thorell, Hushållningssällskapet Sjuhärad.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Aktiviteter och upplevelser
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Almi Företagspartner AB
Vision 2020 – Kraftsamling Ängelholm Vision 2020 – Kraftsamling Ängelholm Samverkan mellan näringslivet, kommunen, Regionen, statliga organisationer,
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Marknadsföring och försäljning
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Miljöteknik i Värmland
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Moment 2 Mall för presentation av idé
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad gör Almi?.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
EKONOMI. Hur påverkar din familj samhällets ekonomi? Hur påverkar samhällets ekonomi din familj?
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Workshop 24 november Utvärdering 28 januari.
Kreativa verktyg och metoder
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Pensioner och försäkringar
Heby kommuns kvalitetspolicy
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Effektkarta för extern webbplats
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Att håll och utvecklas som ledare
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat

Undersökta målgrupper • Äldre mellan år • Kvinnliga företagare • Inomeuropeiska invandrare • Ungdomar mellan år • Företag med utvecklingspotential

Frågor och diskussionsunderlag Presentation av deltagare, runt bordet, privat lite om företaget/idéer/ arbete. • Huvudfrågor Hur såg det ut när du kom på tanken att driva företag? Hur gick det till när du startade? Vad behöver du för att växa? Viken hjälp får du? Hur tar du hjälp av internet/verksamt.se. Delfrågor Hur hittar du hjälp? Vilka samarbeten söker du? Vilken kunskap söker du? Hur vill du att stöd skulle se ut när; -Du skulle starta, -I processen att komma igång, -Att driva företaget eller idén. Skapande Hur vill du ha hjälp när du ska till att starta? …i själva processen att komma igång?

Regionala fönstret på verksamt.se Länka till sidan från trovärdiga lokala aktörer. Vidare vill man kunna länka vidare från sidan till relevanta lokala aktörer. Lokala bidrag och utlysningar synliggörs överskådligt. Lokal uppdaterad lokal kalender Kunna presentera nya företag, t.ex. veckans eller månadens uppstartar. Diskussionsplats eller ett virtuellt nätverk Professionella aktörer istället inte bara offentliga, alt. annonser. Redaktionella delar med goda exempel (Genomgående är att man önskar information som är mer specifik för den situation man själv befinner sig i.) (Branschspecifik information) (Affärsmannaskap och grundläggande företagsekonomi) (Lästipps eller checklistor) (Kundtjänstfunktion)

Mönsteranalys

Resultat viktiga frågeställningar

1.Grundläggande företagsekonomi 2.Nätverk och mentorskap 3.Missnöje efter kontakt med systemet 4.Ungas speciella synpunkter på rådgivning 5.Hjälp med system och formalia 6.Individuell hjälp och rådgivning

1.Grundläggande företagsekonomi • Behov av grundläggande kunskap i företagsekonomi. • Nyttan av privata aktörer t.ex. kring ekonomi och redovisning. • Basala frågor: • Moms och skatter, • Bokföring, • Prissättning och löneuttag. • Efter några år: • Utveckla verksamheten? • Hur planerar man för tillväxt? • Hur bygger man värde? • Hur gör man exit för att komma vidare till nästa nivå?

2. Nätverk och mentorskap • Behov och fördelar med att tillhöra nätverk - Dela och ta del av erfarenheter - Nätverken som grund till att göra affärer • Skapas via personliga kontakter, utbildningar, inkubatorer eller mentorprogram • Anordna ett nätverk kan fungera som konsultativ försäljning • Slående hur gärna mer erfarna företagare delar med sig

3. Missnöje efter kontakt med systemet eller myndigheter • Inadekvat, felaktig eller missledande rådgivning • För generell eller bristfällig rådgivning • Frågeställningar som inte besvarats eller tappats mellan stolarna • Mallar, simuleringsverktyg, generella eller till fel bransch • Bristande rådgivning som mycket upprörande och det har starkt negativt påverkat upplevelsen av att starta företag

4. Ungas speciella synpunkter på rådgivning • Förnyelse per se • Allmän föryngring • Specifikt koppling mellan UF och fortsatt företagande • Individuellt bemötande och fokus på individen • Drivhuset är värdefullt

5. Hjälp med system och formalia • Kunskap om hur systemet fungerar • Hjälp att förstå och fylla i blanketter • Bristfälliga råd eller information är frustrerande • Osäkerhet relaterade till miljö-, byggnadstillstånd m.m.

6 Individuell hjälp och rådgivning (+/-) • Individuell hjälp • Smala frågor • Anpassat material • Inkubatorerna skapar värde • Individen viktigare än affärsplan och budget

Utbildnin g Förslag på fokusområden Nätverk Mentor- skap Råd/ stöd Enkla frågor Individuel l Råd/ stöd Unga Vilja/våga, Inställning till företagande Stöd till nätverk och företagare till företagare Lätta inkubatorer eller förinkubatorer för alla

Förslag på fokusområden Vilja/våga, Inställning till företagande Stöd till nätverk och företagare till företagare Lätta inkubatorer eller förinkubatorer för alla

Vidare arbete • Förstå behov utifrån målgrupp men också kvantifiera dessa • Inkludera företagare och medborgare i skapandet av processer, produkter och lösningar • Beskriv pch problematisera kring typ av rådgivning/stöd

Frågor till grupperna • Reflektera över hur den egna organisation kan utveckla sin verksamheten utifrån studiernas resultat. • Reflektera, nyansera och validera styrkor/svagheter

Frågor till grupperna • Reflektera över hur den egna organisation kan utveckla sin verksamheten utifrån studiernas resultat. • Strategi • Erbjudande • Utveckling • Samordning/styrning • Reflektera, nyansera och validera styrkor/svagheter • System • Undersökningar