U NDERVISNING, UPPHOVSRÄTT OCH WEBBPUBLICERING. O M MIG Andreas Nordh Magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap IT- och bibliotekspedagog.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Farmorgun Välkomna till: Lär dig blogga Internationella kvinnodagen Södertälje kommun Gun Svensson Farmor Gun i Norrtälje 72 år.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Vilka källor kan du lita på?
Välkommen till Webbstjärnan
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
First Class Arken - Introduktionskurs
Referat En sammanfattning.
RINKEBYSKOLAN
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
IPad grundkurs.
Skapa ett video-CV på YouTube
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Anneli och Christians Datorskola
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Solanderskolan presenterar
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
En presentation för dig som är lärare
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vad är Creative Commons?
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
BLOGGINSPIRATION.
Formellt, skarpt och snyggt
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Internet och upphovsrätt
Teknisk rapportskrivning
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Det var en gång tre systrar
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Att hålla en presentation
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
En PowerPoint om PowerPoint
Sektorn för Socialtjänst
Vad är du för typ av person?
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Källor! Hur gör man egentligen?
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationssökningsprocessen:
UPPHOVSRÄTT – vad är det ?.
Välkommen till Webbstjärnan Ditt namn Dina kontaktuppgifter En workshop i webbpublicering Namn Kontaktuppgifter Kursledare.
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Hur gör man en debattartikel?
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Det dyrbaraste vi har är gratis.. Open Source, historia ”Grundades” av Richard M. Stallman (Free Software Foundation). Copyright för varumärket har Bruce.
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Att referera och ange källa!
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elev loggbok.
Att använda andras bilder på internet Det är inte tillåtet att använda andras bilder hur som helst. De bilder, fotografier, filmer, musik med mera som.
Ett samarbetsprojekt mellan
Presentationens avskrift:

U NDERVISNING, UPPHOVSRÄTT OCH WEBBPUBLICERING

O M MIG Andreas Nordh Magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap IT- och bibliotekspedagog på Ekillaskolan i Sigtuna kommun

I NNEHÅLL I FÖRELÄSNINGEN Hur Ekillaskolan löser upphovsrättsliga problem i samband med webbpublicering av skoluppgifter. Vilka olika sorters licenser som finns. Vilka problem vi har stött på.

C REATIVE COMMONS OLIKA LICENSER Erkännande Du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på ditt verk, även i kommersiella sammanhang. De som använder dina Creative Commons licensierade verk ska uppge att det är du som upphovsman, när de använder, bearbetar eller sprider ditt verk. Erkännande – Dela lika Du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare, skapa nya verk på ditt verk, så länge de anger att du är upphovsman. Alla nya verk som skapas utifrån ett verk som har den här licensen ska ha samma licens, som ursprungsverket. Erkännande – Inga bearbetningar Du tillåter spridning, kommersiell och ickekommersiell, men du tillåter inte att verket bearbetas. De som sprider ditt verk under denna licens ska sprida ditt verk oförändrat, och du tillåter alltså inte att verket bearbetas. I samband med användning eller spridning av verket ska upphovsmannen också anges.

C REATIVE COMMONS OLIKA LICENSER Erkännande – Icke kommersiell Du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på ditt verk, men inte att verket används i kommersiella sammanhang. I samband med att verket används så ska också upphovsmannen anges. Erkännande – Icke kommersiell – Dela lika Du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare, och skapa nya verk utifrån ditt. Så länge de erkänner dig som upphovsman och att de verk som skapas utifrån ditt verk ska licensieras under samma villkor. De nya verk som skapas utifrån ditt verk kommer att ha samma licens.

C REATIVE COMMONS OLIKA LICENSER Erkännande – Icke kommersiell – Inga bearbetningar Du tillåter spridning men bara i icke kommersiella sammanhang. Verk som ligger under den här licensen får inte bearbetas och den som använder verket måste du erkänna dig som upphovsman. Text och bilder från Creative Commons – CC (BY)Creative Commons

P UBLIC DOMAIN De här två bilderna är public domain. Jag måste inte hänvisa till dem på något sätt, men det kan vara bra att göra, inte minst för att visa att det är bilder som är ok att använda. (Dessutom är det praxis att göra så.) Därför har jag lagt till en länk till bilden på katten och en länk till bilden på bergstopparna. Båda bilderna kommer från Pixabay, som är en bra sida om man letar efter public domain- bilder.kattenbergstopparna Pixabay

P UBLIC DOMAIN Den här bilden är en sammanslagning av de två public domain- bilderna och är MIN bild. Den kallas för ’Den jättelika bergskatten’ och får inte användas av någon annan. (Åtminstone gäller det om ändringarna skulle ha varit större.)

W EBBSTJÄRNAN En tävling som går ut på att publicera sina skolarbeten på internet. Den stora fördelen med att delta i Webbstjärnan är att lärare och elever får tillgång till webbhotell samt domännamn utan att det kostar dem något. Syftet är att öka elever och lärares kunskaper kring webbpublicering, upphovsrätt, källkritik etc. Webbstjärnan är ett av de projekt som drivs av.SE.

W EBBSTJÄRNAN Tävlingen är öppen för elever i grund- och gymnasieskolan, men även förskoleelever har fått delta under det här läsåret. Tre huvudklasser; grundskola 1-5, grundskola 6- 9, gymnasiet. Ett bidrag, oavsett tävlingsklass, utses till ’Bästa bidrag’.

E KILLA 9D1. SE – B ÄSTA BIDRAG 2012

E KILLA 9 D 1. SE F YRA ÄMNEN – ETT TEMA Historia – skriva en essä om en specifik aspekt av andra världskriget. Biologi – skriva en essä om ens tankar och åsikter vad gäller genetik och gen-etik. Bild – skapa en propagandabild genom att använda sig av andra bilder. Svenska – läsa antingen en skönlitterär bok eller en biografi som utspelar sig under andra världskriget och skriva dagboksanteckningar som om man vore huvudpersonen. Svenska – i grupp skapa en kortfilm från manus till slutprodukt.

Ä MNET B ILD – SKAPA PROPAGANDABILD

Helen TwelvetreesHelen Twelvetrees av State Library of New South Wales collection (No known copyright restrictions)State Library of New South Wales collection

The Working WomanThe Working Woman av Nicole (Creative Commons, BY – NC – SA) baserat på Helen Twelvetrees av State Library of New South Wales collection (No known copyright restrictions) Helen TwelvetreesState Library of New South Wales collection

2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA)

2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) Germans in StalingradGermans in Stalingrad (Public Domain)

2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) A view of the old sea townA view of the old sea town av The Library of Congress (No known copyright restrictions)The Library of Congress

2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) Girl with doll standing by fenceGirl with doll standing by fence av The Library of Congress (No known copyright restrictions)The Library of Congress

2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) Father and daughter …Father and daughter … av The U.S. National Archives (No known copyright restrictions)The U.S. National Archives

2 PERSONER 2 PERSONER AV SARA - CC (BY – NC – SA) First cuttingFirst cutting by IrishFireside - CC (BY)IrishFireside

U PPKOMNA PROBLEM Att hitta passande bilder. Att på ett korrekt sätt ange hänvisning till bilderna. (Ex. Källa: Flickr.com) Att tänka på att vissa licenser är motstridiga. (Ex. BY – NC – SA och BY - SA) Ändrade licenser. (Ex. den som hade lagt upp bilden hade inte rätt att göra det eller den som lade upp bilden har ändrat sin licens.)

U PPKOMNA PROBLEM Etik. Ett par bilder kunde vi inte släppa igenom på grund av innehållet, men vi satte ribban på en hög nivå. Integritet. Det var egentligen inget problem eftersom vi tänkte på det redan från början, men eleverna fick själva välja användarnamn så länge de inte använde någon annans namn eller något opassande. Elevernas ålder. De flesta elever var 15 år och kan egentligen inte använda (publicera) ursprungsbilder med kravet ’Dela lika’ utan att deras föräldrar samtycker.

Ä MNET SVENSKA – SKAPA KORTFILM Egenfilmat material. Musiken kom främst från Multimediabyrån.Multimediabyrån Eleverna redigerade filmerna på sina datorer.

U PPKOMNA PROBLEM Licenser som är motstridiga. Bilder med Creative Commons-kravet ’Dela Lika’ (SA) är inte kompatibelt med exempelvis Multimediabyråns musikfiler, som får användas i icke-kommersiella skolsammanhang. Vi använder YouTube för våra filmer. Där är det inte möjligt att använda licenser med ’Dela Lika’ alls. Antingen kan man använda CC (BY) eller den vanliga YouTube-licensen.

80 DAGAR. SE – ETT PROJEKT OM JORDEN RUNT PÅ 80 DAGAR SVA-elever läste boken Jorden runt på 80 dagar, ursprungligen av Jules Verne, men de läste den bearbetade versionen av Maj Bylock. De skulle dels skriva om sina upplevelser av verket, men också göra andra typer av uppgifter. Allt publicerades på 80Dagar.se.80Dagar.se

E XEMPEL PÅ ELEVINLÄGG IMG_2508IMG_2508 av beggs – CC (BY)beggs Trots att eleverna inte själva ändrade något på bilderna de valde till sina inlägg var det viktigt att de valde bilder som fick ändras på, dvs. en licens som inte var ND eftersom bara en del av bilden visas.

E TT VYKORT FRÅN VARJE RESMÅL Krav: Public domain, BY, BY/NC, BY/SA eller Public domain, BY, BY/NC, BY/NC/SA

S KOLSPELET. SE – LÄSNING OCH NUTIDSORIENTERING Bilbo BagginsBilbo Baggins av Dunechaser - CC (BY – NC – SA)Dunechaser

E KILLANYTT. SE – E KILLASKOLANS SKOLTIDNING Skapas på profilen ’samhälle och media’. Eleverna får oftast skriva artiklar om det de själva vill. Ibland har vi ett specifikt tema. (Ex. intervjuer, spel, kändisar.)

U PPHOVSRÄTTSTÄNK VAD GÄLLER SKOLSPELET OCH EKILLANYTT I USA finns något som kallas ’fair use’ och innebär att det är möjligt att publicera upphovsrättsskyddade bilder vid vissa tillfällen. Ex. för att beskriva eller kritisera ett verk. Den här rätten saknas i Sverige. (Ex. Roxettes album Joyride på svenska Wikipedia och på amerikanska Wikipedia.)Wikipedia Skriver en elev om exempelvis ett nytt spel på Ekillanytt får vi därför i regel nöja oss med en trailer från YouTube, men en omslagsbild kan vi inte lägga upp. Svenska bokförlag är överlag bra på att lägga upp omslagsbilder på sina sidor som får nyttjas i redaktionell text. Tyvärr är det värre med omslag/affischer vad gäller film, musik och spel.

V AD HAR CREATIVE COMMONS INNEBURIT FÖR OSS I SKOLARBETET ? Det har möjliggjort skoluppgifter. Public domain är förvisso att föredra, men utbudet skulle vara för litet. Det har hjälpt oss att förklara upphovsrätt på ett praktiskt sätt. Det har hjälpt oss att kunna visa upp hur duktiga elever vi har!

F ORTSATT LÄSNING Lärarnas nyheter: Så slipper du bli en IT- brottsling Skolverkets Kolla källan: Upphovsrätt Intervju med Anki Demred om upphovsrätt på lågstadiet Intervju med Andreas Nordh om upphovsrätt på högstadiet Webbstjärnan Creative Commons

K ONTAKTUPPGIFTER Blogg: andreasnordh.se E-post: Facebook: facebook.com/Nordh

KÄLLOR EKILLA9D1.se Best of the U.S. Air Force - Department of Defense Image Collection - September 1998 av expertinfantry - CC (BY) Amerikan Conditioning av Saint Iscariot - CC (BY - NC - SA) Pearl Harbour bombing-11 av akwccr - CC (BY - NC - SA) Nazi av Andrew Oliver - CC (BY - NC - SA) Citerad text av Lev/Carla Antonia von Hofsten Best of the U.S. Air Force - Department of Defense Image Collection - September 1998 expertinfantry Amerikan ConditioningSaint Iscariot Pearl Harbour bombing-11akwccr NaziAndrew Oliver

KÄLLOR Bombay / Mumbai: Mumbai Mumbai av Abhisek Datta - CC (BY – NC – SA)Abhisek Datta BombayBombay (Public Domain) Gateway to IndiaGateway to India av rightee – CC (BY)rightee Somewhere in MumbaiSomewhere in Mumbai av Arin Basil Lal - CC (BY – NC – SA)Arin Basil Lal India Mumbai Bombay Town SkylineIndia Mumbai Bombay Town Skyline (Public Domain) India Mumbai Bombay Gate Building Night PhotographIndia Mumbai Bombay Gate Building Night Photograph (Public Domain) India Mumbai Bombay Crowd Human ManyIndia Mumbai Bombay Crowd Human Many (Public Domain) India Mumbai Bombay Town SkylineIndia Mumbai Bombay Town Skyline (Public Domain) Mumbai’s inner city developmentMumbai’s inner city development av kunal.bathia – CC (BY – NC)kunal.bathia