Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen."— Presentationens avskrift:

1 PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen

2 Svårighetsnivå: Svårighetsgrader: Antal spelare: Antal kort: Spelets mål: Extra tillbehör: Årskurs 6 och äldre. Passar även åt årskurs 4 om man tar ut promille-korten ur kortleken. Två varianter. Den ena är mellansvår, medan den andra är lite svårare och innebär att man kan kombinera två kort. 2 - 5 Hela kortleken används, utom jokrarna. Varje spelare börjar med sju kort och man drar lott om vem som ska börja. Att bli kvitt sina kort innan de andra spelarna. 1 st timglas (1 min.) kan användas för att begränsa tiden man tar på sig per runda. Kan beställas på www.getsmart.no. GetSmart gul kan blandas in i kortleken för att få fler kombinationsmöjligheter, och därmed något högre svårighetsgrad.

3 Hela kortleken används förutom jokrarna. Varje spelare startar med sju kort. Resten av kortleken läggs i en bunke på bordet. Ett kort från bunken vänds med framsidan uppåt och läggs bredvid bunken. Det är början på högen. Dina kort befinner sig nederst på bilden. Motståndaren sitter på andra sidan bordet. Vid fler än två spelare används alla bordets sidor. De första gångerna man spelar vändåtta- blå kan man med fördel spela med öppna kort. Då kan de andra spelarna hjälpa dig ifall du är osäker på om du kan lägga på ett kort eller inte.

4 På bordet ligger nu ett spaderkort med värdet 800‰. Du kan nu lägga på ett kort som har det värdet (80%, 0,8 eller 4/5). Alternativt kan du kombinera två kort, antingen vid addition eller subtraktion för att få 800‰. En möjlighet är också att lägga på ett spaderkort i och med att kortet på bordet är en spader. Som vi ser, lägger du på en hjärter med värde 0,8. Du klarade altså inte att kombinera två kort och få värdet på bordet.

5 Du har lagt ut hjärterkortet med värde 0,8. Ifall man spelar med öppna kort bör man låtsas som att man inte ser motståndarens kort. Fast vissa tycker om att göra just det, eftersom det är kul att försöka skapa svårigheter för motståndaren.

6 Motståndaren har inget kort med värde som motsvarar 0,8. Han kan heller inte få det värdet genom att kombinera två kort och lägger därför på ett hjärterkort.

7 Ett hjärterkort med värde 0,75 ligger på bordet.

8 Du ska nu försöka få värdet 0,75. Inga av dina kort har ett värde som motsvarar 0,75. Men om du adderar de två inringade kortens värden får du 0,75. 50% är det samma som 0,5 och 0,5 + 0,25= 0,75. Du lägger korten på högen och säger: ” Jag adderar, 50% plus 0,25 är lika med 0,75.”

9 När du la på dina två kort kunde du välja vilket som skulle ligga överst. Du har valt att lägga hjärter med värdet 0,25 överst. Här gäller det att vara strategisk ( det blir viktigare mot spelets slut.)

10 Motståndaren kollar nu ifall han har kort med värde som motsvarar 0,25. Det har han. 250‰ motsvarar 0,25. Men som nämnt tidigare är det tillåtet att lägga på två kort ifall man subtraherar eller adderar kortens värden. Motståndaren ser att han kan subtrahera det märkta kortet till höger ovanför från det till vänster. Han säger:” Jag subtraherar, ¾ minus 500‰ är lika med 0,25.” Alternativt kunde han kombinerat korten 500‰ och 250‰.

11 Motståndaren valde att lägga en ruter med värde 3/4 överst.

12 Du har inte kort med ett värde som motsvarar 0,4. Det är heller inte möjligt att kombinera två kort med addition eller subtraktion och få det värdet. Du lägger därför på ett ruterkort.

13 Ruterkortet med värdet 3/5 ligger på bordet och det är motståndarens tur.

14 Motståndaren har inga kort med värde som motsvarar 3/5. Han kan heller inte få det värdet genom att kombinera två kort. Därför lägger han på en av sina ruter. OBS! Lägg märke till att han inte lägger ut sin ruter-8. Det kortet kan användas för att vända färg med och är därför värt att spara.

15 Motståndaren har nu lagt ut sin ruter med värde 1/6.

16 Du kan lägga på ett kort med värde motsvarande 1/6. Inga av dina kort har detta värde och det är heller inte möjligt att kombinera två kort och få 1/6. Du kunde lagt på ruter om du hade haft det, men det har du inte. Du blir altså tvungen att dra ett kort från bunken (inringad).

17 Du hade tur och drog en åtta.

18 Kortets värde är 0,15 och du har fortfarande inga värden som motsvarar 1/6, inte ens genom att kombinera kort. Därför använder du åttan och ”vänder” till spader (för att du har flest spader på handen).

19 Åttan ligger nu på bordet. Motståndaren kan altså lägga på ett värde som motsvarar 0,15 eller en spader. OBS! Det är altså inte tillåtet att lägga på hjärter.

20 Motståndaren ser med en gång att han inte har något kort som motsvarar 0,15. Men han ser att det är möjligt att få det genom subtraktion. 2/5 är det samma som 0,4, och 250‰ är 0,25. Därmed får vi 0,4 – 0,25= 0,15. När motståndaren lägger på korten säger han:” Jag subtraherar, osv..” Han säger: ”ett kort kvar” för att slippa dra tre kort från bunken. Nu har han verkligen chans att vinna!

21 Motståndaren valde att lägga ruterkortet överst.

22 Du har ingen möjlighet att kombinera två kort och få värdet 2/5. Men du har spaderkortet nedanför, med värde 400‰, som du kan lägga.

23 Spaderkortet med värde 400‰ ligger på bordet.

24 Motståndaren är nöjd. Han sitter med en åtta på handen och lägger ut denna. Är det fler än två spelare måste det specificeras vad man vänder till. Med bara två spelare är det inte nödvändigt eftersom motståndaren nu har vunnit spelet.

25 Ifall det är fler spelare än två kan man fortsätta spela tills det bara är en spelare kvar.


Ladda ner ppt "PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen."

Liknande presentationer


Google-annonser