Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
En förskola att förundras i!
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Betyg och förmågor.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
Ett temainriktat arbetssätt
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Läroplansnätverk förskola
Kommunikation och samspel
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Diskussionstillfälle 4
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Psykologi Introduktion.
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun… ...utvecklar social kompetens - skapar och vidareutvecklar goda relationer - tillämpar lekreglerna - visar sympati, empati och omsorg om andra - samspelar och kommunicerar med andra visar tillit till sig själv och andra försöker förstå andras perspektiv respekterar andra oavsett kön, modersmål, kultur, sexuell läggning eller fysiskt handikapp ...har och utvecklar kunskaper - om sig själv och sin omgivning - sitt eget tänkande - motorisk förmåga, fin och grov - matematiska färdigheter (se nästa sida) naturvetenskap, teknik och miljö (se nästa sida) språk och kommunikation (se nästa sida) ...använder sina kunskaper - klarar sitt vardagsliv - deltar i högtider och traditioner - är miljömedveten och trivs i naturen delar med sig, hjälper andra och bjuder in andra undersöker och utforskar sin omvärld utvidgar sin kommunikativa förmåga omfattas av ett demokratiskt förhållningssätt mår bra och värnar sin hälsa ...visar tillit till sig själv och andra - har idéer, är påhittig, frågvis och visar nyfikenhet har en god självbild och utstrålar livsglädje visar självkänsla och självförtroende - uttrycker sina känslor - respekterar sig själv och andra - framför egna åsikter och lyssnar på andras - reflekterar och ser sitt eget lärande Fastställd december 2010

...har och utvecklar kunskaper Matematiska färdigheter - om sig själv och sin omgivning - sitt eget tänkande - motorisk förmåga, fin och grov - matematiska färdigheter naturvetenskap, teknik och miljö - språk och kommunikation Matematiska färdigheter för och följer matematiska resonemang och förändringar använder matematiska begrepp avseende lägen/positioner, antal, mängd, riktning, tal har taluppfattning, rums- och tidsuppfattning utvecklar tanke- och problemlösningsförmåga, räknar, lokaliserar, mäter, väger, kommunicerar, leker och förklarar - gör jämförelser och ser skillnader och likheter använder matematiska färdigheter för att hantera vardagliga situationer urskiljer matematiska begrepp Naturvetenskap, teknik och miljö ser och förstår samband mellan människan och miljön utvecklar kunskaper inom naturvetenskap, teknik och kemi finner svar genom att undersöka och reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, forskande förhållningssätt undersöker, experimenterar, drar slutsatser, dokumenterar deltar i samtal om naturvetenskap och teknik visar förståelse för kretslopp i naturen och drar slutsatser förstår och följer naturens förändringar och växlingar, dygnsrytm, årstider och väder respekterar djur, växter och natur, är miljömedveten utvecklar kunskap om hur verktyg, material och hjälpmedel i vardagen fungerar förstår nyttan av teknik i vardagen och använder tekniska hjälpmedel och redskap konstruerar och hanterar olika material Språk och kommunikation tolkar, kommunicerar, resonerar, uttrycker sig med hjälp av ord och meningar, bilder, rörelser, ställer frågor, lyssnar och argumenterar dokumenterar deltar aktivt i dialoger utvecklar intresse för bilder, texter, symboler (skriftspråk), olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och förstå dessa samspelar och kommunicerar med andra på sitt modersmål och svenska använder många olika språk, bild, drama, musik och skapande, fantiserar och leker uttrycker egna åsikter och ser allas idéer som en tillgång Fastställd december 2010