Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
KANDIDATUPPSATS.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Gymnasiearbetet p..
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Villkorligt antagna till master
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Utlandsstudier för I:are
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkommen till examensarbetet i kortalärarprogrammet!
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Information till IT-designs programstudenter
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Huvudområde offentlig förvaltning
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Daniel Seldén, studierektor och kursansvarig Ulrika Agby, Studievägledare Monica Sandorf, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) Beniamin Knutsson,
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Samhällsvetenskapsprogrammet 14 januari 2015
Val inför årskurs 2 & 3 Estetiska programmen 14 januari 2015.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Praktiktermin på masterprogrammet i offentlig förvaltning
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Examensarbete i Lärarprogrammet Forskningsbaserad skolutveckling En okänd? resurs.
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Förordningstext Speciallärarexamen
Skolutveckling genom aktionsforskning
i högskolebiblioteket
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Grundlärarutbildningarna
Presentationens avskrift:

Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet! Erik Husberg, Kursledare och Studievägledare Beniamin Knutsson, MFS Lotta Huldén, Internationell koordinator, LUN

Att skriva examensarbete Motivation och engagemang Utforska ett område ni är intresserade av Vilka kompetenser vill ni utveckla? Vad är ni duktiga på?

Hur hitta ämne? www.gu.se/samverkan/annonsportalen/ Samtala med lärare ni stött på under utbildningen Undersök via Göteborgs universitets hemsidor www.gu.se vilka forskningsområden olika fakulteter och institutioner har kompetens inom Sök bland tidigare skrivna examensarbeten i Göteborgs universitets databas GUPEA https://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/785 Sök uppsatser från svenska högskolor och universitet www.uppsatser.se RUC – Regionalt utvecklingscentrum www.ruc.gu.se www.gu.se/samverkan/annonsportalen/

Exempel på ämnen Språk: engelska, franska spanska, tyska, svenska, flerspråkighet, etc. Generellt (t.ex. språkutveckling) Specialpedagogik Konflikthantering Ledarskap/kommunikation Ledarskap/profession Ämnesdidaktik (ange ämne) Allmän didaktik Läromedel Lärande, profession, utbildning i ett globalt/internationellt perspektiv Musik och gestaltning Bild och gestaltning Läs- och skriv Bedömning Sociala relationer Mångfald Genus och jämställdhet Etik och värdegrund Lek, lärande och lärandemiljöer i förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år IKT Styrdokument, skolutveckling och utbildningssystem

Examensarbeten på grundläggande nivå Ni lär er att på ett självständigt sätt hantera ett utbildningsvetenskapligt analysarbete Hur man översätter ett erfarenhetsbaserat problem till ett vetenskapligt problem? Det skall vara både vetenskapligt och genomförbart (detta får ni hjälp med) genomföra en vetenskaplig undersökning presentera problemet, processen och resultaten i text

Examensarbeten på avancerad nivå Ni förväntas att självständigt kunna hantera ett utbildningsvetenskapligt analysarbete formulera ett vetenskapligt problem genomföra en vetenskaplig undersökning presentera problemet, processen och resultaten i text

Handledarens ansvar Att bedöma om ämnet är lämpligt som ett examensarbete Stödja i att utveckla problem, teori, strategi och vetenskapliga metoder Avgränsning, litteratur och tidigare forskning, eget material, bearbetning och analysmetoder Stödja er genom tips, råd och god kritik Bedöma om slutrapportens manus håller tillräcklig kvalitet för att examineras (ni väljer dock själv om ni vill examineras)

Steg 1 Fundera ut ett ämne som är relevant och intresserar ”Vem kan jag skriva tillsammans med?” Steg 2 Fyll i enkäten genom att kryssa i befintliga ämnesområden samt ge en kort beskrivning av idén Steg 3 Vi börjar arbetet med att finna handledare Steg 4 Kort före kursstart tilldelas ni en handledare och etablerar kontakt med honom/ henne Steg 5 Skriv ett PM som lämnas till handledaren vid första handlednings-tillfället

Vilken kurs skall jag välja? LAU390 (grundnivå) – för er som är antagna före hösten 2007 samt för er som skall ta en examen på max 210 hp LAU395 (avancerad nivå) – för er som skall ta en examen på 240 hp eller mer

Behörighet LAU390/395/ Klar med AUO 1 och AUO 2 Godkänt resultat på inriktning/ar och specialisering/ar med en rest på max 30 högskolepoäng Behörig senast två veckor före kursstart

Elektronisk kursanmälan Obligatorisk kursanmälan görs via elektronisk blankett som kommer att finnas på gul.gu.se eller på vår hemsida www.socav.gu.se/Utbildning/lararutbildningen/lararprogrammet -lp01/ (gå in på respektive kurs) Direktlänk till anmälan: kommer att finnas på GUL. OBS! Parskrivning gäller – skicka in en gemensam anmälan. Hitta skrivpartner på egen hand eller kontakta kursledaren. Hittar du ingen att skriva med skall du ändå anmäla dig. Vi parar i möjligaste mån ihop dig med lämplig skrivpartner. Beskriv ditt ämne så utförligt som möjligt så att vi kan hitta handledare med rätt kompetens för ditt ämnesval

Examensarbete utomlands Ange i anmälan Åka vart man vill/kontaktuniversitet (se kursansvarig institutions hemsida) Stipendier – Adlerbertska, MFS Var ute i god tid! Mer information på kursansvarig institutions hemsida www.socav.gu.se/Utbildning/lararutbildningen/lararprogrammet -lp01/

Tidsplan examensarbete Anmälan till examensarbetet skall vara inne senast 31 Maj Information om handledartilldelning ges strax före kursstart på gul.gu.se/sök på respektive examensarbetskurs Kursstart 4-5 november 2013 Examinationer i början av januari 2014 All nödvändig information läggs ut på gul.gu.se/sök på respektive examensarbetskurs

Kontakta oss för mer information Erik Husberg, kursledare och studievägledare erik.husberg@socav.gu.se Telefon 786 40 44 Daniel Seldén, kursansvarig daniel.selden@socav.gu.se Telefon 786 47 82