Förslag till inrättande av gemensam nämnd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Inledande information för framtida allmänt vatten och avlopp
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
e-samverkan i Norrbottens län
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Gemensam nämnd.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Folktandvården Norrland
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Västra Götaland.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Förbundsfullmäktige Pajala
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Strategiska perspektiv på verksamheten
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Finansiell samordning
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Regionala handlingsplaner
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Introduktion till processen för balanserad styrning
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Förslag till inrättande av gemensam nämnd Kommunförbundets styrelse 13 december 2012

Strategi för eSamhället Kommunförbundets styrelse antog 2011-10-20 strategin för eSamhället Flertalet av länets kommuner har därefter antagit strategin Detta förpliktigar att man arbetar i strategins riktning Få kommuner i länet har ekonomiska och personella resurser att förverkliga intentionerna i strategin på egen hand

Samverkan ang strategin (1) För att utreda möjligheter till samverkan i länet kopplat till strategin för eSamhället utsåg kommuncheferna och kommunalråden en arbetsgrupp (AG IT) bestående av 3 kommunalråd, 3 kommunchefer, en IT-chef samt två tjänsteman från Kommunförbundet Omvärldsbevakning - studiebesök i Stockholm och Karlstad En lägesrapport lämnades till styrelsen 2012-09-27 Styrelsen beslutade att  ge AG IT i uppdrag att till styrelsemötet i december komma med ett konkret förslag för det gemensamma arbetet

Samverkan ang strategin (2) Kommunalråd- och kommunchefsträff i Kiruna 12-11-22 - representanter från Karlstad informerar om samverkan i Värmland - uppdrag till utredningsgruppen att titta närmare på samverkansalternativen IT Norrbotten resp gemensam nämnd Utredningsgruppens förslag förankrad i ”AGIT”

Aktiebolaget IT Norrbotten Möjligheter för de ägande kommunerna att styra verksamheten. Ägarnas inflytande över bolaget bestäms i utgångsläget av aktieposternas storlek. Storleken av styrelsen bestäms helt av aktieägarna. Norrbottens läns landsting äger 47% av ITNorrbotten vilket innebär att beslut fattas av ett organ som inte helt ägs av kommunerna. Aktiebolagsformen är en organisationsform som ger goda möjligheter att "skräddarsy" önskad samverkan genom ägande. ITNorrbotten saknar verksamhetskompetens och kompetens om verksamhetsnära IT-utveckling såsom e-tjänster och e-förvaltning. Detta är inte deras uppdrag enligt ägardirektivet. Kompletterande rekrytering av kompetens krävs. ITNorrbotten har begränsad teknikkompetens för system-, systemintegration- och driftsfrågor. Detta är inte heller deras uppdrag enligt ägardirektivet. Kompletterande rekrytering av kompetens krävs. ITNorrbotten kan inte utgöra en myndighet, vilket krävs t ex när man ska vara Personuppgiftsbiträde för de samverkande kommunerna.

Gemensam nämnd (1) SKL har granskat "Värmlandsmodellen" och rekommenderar deras sätt att organisera samverkan, se bilaga 3. Uppfyller kraven enligt lokaliseringsprincipen. Ger laglighet. Gemensam nämnd är förenlig med kommunallagen och LOU. Varje samverkande kommun behåller huvudmannaskapet. Kommunerna är likvärdiga partners i nämnden. Ingår i värdkommunens organisation och är därmed ingen egen juridisk person. Är en myndighet. Kräver samverkansavtal och reglemente. Blir en del av det kommunala verksamhetsuppdraget, vilket bäddar för effektivare verksamhetsutveckling.

Gemensam nämnd (2) Erforderlig teknik- och verksamhetskompetens samt verksamhetsnära IT-utveckling finns redan via de medverkande kommunerna. Resurser behöver dock förstärkas. Många av behoven är gemensamma för de flesta kommunerna vilket talar för en lösning med gemensam nämnd.

Processer & service Hård infrastruktur El, värme & VA Transport Telekom Industri Kultur Turism Miljö Media FoU Vård & Omsorg Lokalt näringsliv Hantverk Handel Fritid Skola Fastighet & Bygg Bank & Försäkring Omsorg Jordbruk, skog Processer & service Verksamhetsutveckling Mjuk infrastruktur Interoperabilitet Hård infrastruktur Tillgänglighet Standards Affärs- modeller Juridik Informationslagring Transmission Identifiering Gränssnitt Avtal Signering Protokoll, IP Licenser Termer & begrepp domänhantering Behörighet e-leg Tekniska plattformar Interoperabilitet förmåga hos system, organisationer eller verksamhetsprocesser att fungera tillsammans och kunna kommunicera med varandra genom att överenskomna regler skapas och följs. Ett projekt som bara genomförs i en nivå, möjliggör inte en utveckling totalt. Ex. ”smarta hem” projekt, där senaste tekniken kopplas in i fastigheten, (nivå 1 hård infrastruktur) underlättar inte kvarboende, om vi inte samtidigt kan överför vård- information på ett säkert sätt, och verksamheterna kan vara med och utveckla hur tekniken ska användas för att stödja kvarboendet, (dvs nivå 2 och 3). Stomnät Tomrör Radiolänk ADSL Kabel-TV Fastighetsnät PLC Kopparnät Lokala nät (fiber) WiFi TV 3G GSM Radio

Möjliga samverkansområden Nationell strategi för eSamhället – inrättande av e-tjänster och e-förvaltning. Gemensam drift av tjänster och 24/7-beredskap på sikt. Nationell strategi för e-hälsa Öppna Data (elektronisk tillgång till kommunala öppna data såsom geodata, trafik, öppna jämförelser, miljö etc. Ska kunna användas av näringslivet för att utveckla nya tjänster till medborgare och näringsliv). Regionnav – kvalitetssäkring av befolkningsuppgifter GIS E-arkiv

Förslag till beslut Med hänvisning till den genomförda utredningen föreslår utredningsgruppen att styrelsen för Kommunförbundet Norrbotten beslutar att rekommendera kommunerna i Norrbottens län att bilda en gemensam nämnd med representation från samtliga kommuner med syfte att samordna utvecklingsarbetet för att uppnå intentionerna i Strategin för e-samhället att föreslå Luleå kommun att inrätta denna nämnd i sin kommunorganisation

Fortsatt arbete Under förutsättning att Kommunförbundets styrelse beslutar enligt utredningens förslag: ansvaret för att inrätta den nämnden övergår till Luleå kommun och arbetsgruppen "AG IT" avvecklas Luleå kommun utarbetar tillsammans med intresserade kommuner förslag till samverkansavtal, reglemente och finansiering för nämndens verksamhet Luleå kommunfullmäktige beslutar om att inrätta en gemensam nämnd, fastställer ett nämndsreglemente och inbjuder övriga kommuner att ingå i nämnden Övriga kommuners fullmäktige beslutar om ev deltagande i den gemensamma nämnden, fastställer reglementet och godkänner samverkansavtalet

SWOT-Styrkor Utvecklingsarbetet förstärks genom att gemensamma resurser i form av kompetens och ekonomiska medel nyttjas – de mindre kommunerna klarar sina utvecklingsbehov bättre genom samverkan. Utvecklingsarbetet blir mer kostnadseffektivt Attraktiviteten ökar genom bättre service till medborgare och näringsliv – oavsett kommun Bidrar till att säkra kompetensbehov och kompetensspridning. IT-området utvecklas i hög takt och samtliga kommuner har behov av att ständigt utveckla och bibehålla spetskompetens. Omvärldsbevakningen förbättras för den enskilda kommunen Alla behöver inte vara med i alla samarbetsprojekt – minskar risken för svårigheter att genomföra och/eller finansiera enskilda projekt Alla kommuner har likvärdigt inflytande över styrning och ledning av nämndens arbete

SWOT - svagheter Om nämndens mål inte är tillräckligt tydliga finns risk för svårigheter att hantera vilka frågor som är lämpliga att driva i nämnden visavi den egna kommunen Handlingsfriheten för den enskilda kommunen begränsas Samordning kan upplevas som hämmande för den egna utvecklingen

SWOT - hot Kulturella skillnader finns inom länet - risk finns att enskilda kommuner inte vill vänta och inte anpassa sig. Samverkan försvåras om inte alla ställer upp på helheten En gemensam nämnd blir inte verklighet om den politiska nivån inte kommer överens om mandat, mål, prioriteringar eller finansiering Brister i samverkansavtalet riskerar att skapa tvister

SWOT - möjligheter En gemensam nämnd ökar möjligheten till en mer hållbar och långsiktig samverkan tack vare en politisk målstyrning Möjlighet till ökad kostnadseffektivitet i framtiden, exempelvis genom gemensamma upphandlingar och systemdrift Utveckling kan ske inom områden som annars inte hade skett. Mer fokus på utveckling och större möjligheter till gemensam finansiering Lägstanivån på service och tjänster kan höjas Länsperspektivet på samverkan kan förstärkas och öka även inom andra områden