Inköp i Västra Götaland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Informationsmöte
Advertisements

Upphandla totalprojekt
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Hur länge har vi haft vi regler?
vid Offentlig Upphandling
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Information till Kundrådet
Sortiment December 2012.
Uppstart upphandling Inledning inkl. presentation av deltagare
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Att upphandla utvärdering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvarnholmsförbindelsen
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Intressenter OL108A.
Upphandling av stöd till bredband
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkommen till ESF:s seminarium
Inköpsrutiner.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Utvärdering av processmognad
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att tillsammans påverka!
Upphandling Hur gör vi ?
Thomas Wedegren - Avdelningschef SLL Upphandling
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
SOI Upphandlingskonferens 31/3-09
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Inköpsprocessen Behovs- och totalkostnads-analys
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Upphandling EPC, december 2005 Upphandling EPC Olika delar i upphandlingen.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn:
Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria Kolak Sara Hasselgren Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Introduktion till The Rational IT Model
Projektprocessen, samlingsbild
LOV och LUF.
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Att starta, planera och driva projekt
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Hemtjänstprocessen, bakgrund
Direktupphandling av varor och tjänster
Förgröningen och upphandlingen
Västra Götalandsregionen
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Direktupphandling av varor och tjänster
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Inköp i Västra Götaland Produkter, varor och tjänster >6 milj/år Inkl köpt vård och läkemedel > 11 milj/år 13 500 leverantörer 600 000 fakturor ca 300 ramavtal Regionen omsluter ca 30 miljarder/år ca 40 inköpare

Inköpsprocessen Inköpsrådet Upphandling i projektform Konceptuella fasen Upphandlingsfasen Uppföljningsfasen Sekretess, MBL

Inköpsrådet Uppdrag av regiondirektör Utveckla inköpsprocessen Utse styrgrupper Sätta mål - följa upp Servicedirektör, för-valtningschefer, inköpschef Rapporterar till regiondirektör och utförargrupp Uppdrag till projektledare

Upphandling i projektform Uppdraget Arbetsform Roller

Uppdraget Projektledaren utses av inköpschef uppdrag från styrgrupp Bildar projektgrupp utifrån förslag från styrgrupp Sätter mål - genomför Avrapporterar

Arbetsform Projektstyrning Från uppdrag till avrapportering Uppföljning under avtalstiden Verktygslådan - projekt planera - definiera - värdera - genomföra - leda/kommunicera - dokumentera - bygga team - hantera relationer

Roller Inköpsråd Styrgrupp Projektledare Inköpscontroller Inköpare Materialkonsulent

Upphandling - konceptuella fasen Definiera upphandlingsområdet Analysera avtal Inköps-förbruknings-statistik Kundens behov Marknadsanalys Totalkostnadsanalys - simuleringar Projektorganisationen är etablerad och styrgruppsordförande och projektledare, tillika inköpare, är utsedd

Analysera avtal Styrkor - svagheter Efterlevnad Leverantörs-utvärdering Reklamationer

Analys av inköpsstatistik Hur mycket har vi köpt? Av vem har vi köpt? Har vi köpt utanför avtal? Gjorda köp /avtalsutfästelser Ekonomiska konsekvenser Var finns informationen? -leverantörsreskontran -hos leverantören -i WESTMAs beställningsportal

Behovsanalys Behov / dagens avtal Nya krav, produkten, funktionen, miljö Nya testade produkter Marknadens erbjudanden

Marknadsanalys Vilka leverantörer finns inom området? Hur ser konkurrenssituationen ut? Priserna och pristrenderna? Hur byggs produktpriset, material-tjänster? Hur vill jag att marknaden ska utvecklas?

Totalkostnadsanalys Dagens kostnader - produktpriser och volymer Beräknade kostnader - bedömda produktpriser och volymer Kalkylering, LCC Underlag för upphandlingsstrategi Underlag för kravspecifikation Används i utvärdering

Upphandlingsfasen Kravspecifikationen -allmän orientering -upphandlings-föreskrifter -kommersiella villkor -funktionella krav Mallar - F1 Anbudsinbjudan - F2 Kravspecifikation - F3 Mall för upphandlingskontrakt

Upphandlingsfasen Mottagning och öppning av anbud Utvärdering Tilldelningsbeslut Ev överprövning, skadestånd Avtal Upphandlingssekretess

3.FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET grunden för en bra upphandling Kravspecifikationens betydelse Kravspecifikationens struktur Specificering av krav på leverantör Specificering av krav på produkt Skall - och bör -krav Rangordning och viktning Miljökrav

Kravspecifikationens struktur Inbjudan F1. Kommersiella villkor och krav F2. Produktkrav F3. Avtalsmall

Inbjudan Talar om vad som är på gång

Kommersiella villkor och krav Krav på leverantören Upphandlingsform Sista anbudsdag, anbudets giltighet Betalningsvillkor, valuta, Prisjusteringar, valutajusteringar Försäkringar Leveransvillkor, viten Prover, tester

Produktkrav Vara Funktion Egenskaper Miljökrav Systemkrav Dokumentation Tester Tjänst Beskrivning Åtagande Installation Uppföljning Utbildning Avveckling

Avtalsmall Vad innebär avtalet Inga överraskningar

Uppföljningsfasen Implementering av nytt avtal Följa upp avtal mot utfall Samverka med leverantörer Utvärdera leverantörer Uppdatera kravspecifikation

Skarpt läge - upphandlingssekretess Den goda cirkeln Samverkan köpare - säljare 2. Presentation av anbud 3. Tilldelningsinformation 4. Upprättande av avtal 1. Inför kommande upphandling Skarpt läge - upphandlingssekretess Analys Upphandling 7. Mässor 8. Seminarier 9. Idéutbyten 10. Tester och provningar Utveckling 5. Avtalsvård, kommersiellt 6. Avtalsvård, produkt Uppföljning LLi 0606

1. Inför kommande upphandling Den goda cirkeln 1. Inför kommande upphandling Analys Intresserade leverantörer bjuds in till presentation av kommande upphandling. Den bör i vissa fall vara muntlig och kan i vissa fall hanteras via nätet. En väl genomförd presentation kan resultera i att upphandlingsprocessen löper på ett mer planerbart sätt. Möjlighet till analys av alternativa utföranden finns i denna fas. Sondering av kommersiella förutsättningar kan göras. Lli 0606

2. Presentation av anbud Den goda cirkeln Upphandling Anbudsgivaren kan ges möjlighet att muntligen presentera och förtydliga sitt anbud. Har genomgång gjorts med anbudsgivarna före aktuell upphandling blir det naturligt att den enskilde leverantören får presentera sitt anbud. Det ger inköparen möjlighet att direkt klara ut ev oklarheter Lli 0606

3. Tilldelningsinformation Den goda cirkeln 3. Tilldelningsinformation Upphandling Information till anbudsgivare gällande tilldelning bör ske såväl skriftligen som muntligen. Förlorande anbudsgivare får då en direkt information om fattade beslut och sakskälen för dessa Lli 0606

4. Upprättande av avtal Den goda cirkeln Upphandling Juridiskt bindande avtal upprättas med vinnande företag. Avtalet, oavsett om det är ett ramavtal eller specieavtal, bör innehålla en skrivning som reglerar den fortsatta uppföljningen av kommersiella och produktrelaterade frågor. Lli 0606

5. Avtalsvård Den goda cirkeln Uppföljning De kommersiella villkoren i ett ramavtal skall kontinuerligt följas upp. Förutsättningarna för att förändra ett avtalat pris skall finnas redovisade i avtalet. Det kan vara förutbestämda prisjusteringsterminer, valutajusteringar mm. Verkligt gjorda leveranser följs upp mot avtalade leveranser Lli 0606

6. Avtalsvård på produktnivå Den goda cirkeln 6. Avtalsvård på produktnivå Uppföljning Förändringar i avtalat produktsortiment, utgående från såväl köpare som säljare, måste kontinuerligt följas upp och dokumenteras. ”produktförändringar, ändrade produktkrav/behov, förpackningsförändringar” Lli 0606

7. Mässor Den goda cirkeln Utveckling Pågående marknadsutveckling kan avläsas på fackmässor. ”Användare, köpare och säljare ges möjlighet att stämma av utbud mot behov” WESTMA arrangerar vartannat år en mässa ”Vård i Väst” Lli 0606

8. Seminarier Den goda cirkeln Utveckling Seminarier kopplade till specificerade frågeställningar kan skapa förutsättningar för utveckling och förändring. Erfarenheter vunna på ett seminarium vidgar referensramarna. I vissa sammanhang kan även besök hos leverantör tillföra värdefulla insikter Lli 0606

Grunden för ett förändrat upphandlingsbeteende skapas i denna process. Den goda cirkeln 9. Idéutbyten Utveckling Idéutbyten kan utformas på olika sätt. Här finns möjligheter att skapa forum för att testa nya ideer, matcha marknadens kunskaper med vårdens krav och utveckla förfrågningsunderlag. Idéutbyten mellan köpare och säljare kan ske med både avtalsbundna och icke avtalsbundna leverantörer. Grunden för ett förändrat upphandlingsbeteende skapas i denna process. Rätt utformade idéutbyten kan vara en bra hörnsten för ständiga förbättringar. Lli 0606

10. Tester och provningar Den goda cirkeln Utveckling Formerna för hur testning och provning ska göras i regionen bör tydliggöras så att såväl användare, inköpare som leverantörer vet hur detta tillgår. Testnings- och provningsverksamheten kan utvecklas genom att göra ex.vis Frölunda sjukhus till ett ”testsjukhus”. Lli 0606

Inköpsmarknaden kräver olika bearbetning Den goda cirkeln Inköpsmarknaden kräver olika bearbetning Många tänkbara leverantörer God leverantörskunskap, relationer Bevaka leverantörsutvecklingen Benchmarking, leverantörs- klassificering, prestationsmått God marknadskunskap Svängningar på marknaden Följ upp på marknadspriser 1 2 Standarderbjudanden Unika erbjudanden 3 4 Relation Kreativa jämförbara benchmarks Svåra bedömningar vid en leverantör Insikt om leverantörens produktion Kostnadsanalyser baseras på produktions-och ekonomiska faktorer - marknadspriset En tänkbar leverantör Lli 0606