Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hemtjänstprocessen, bakgrund

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hemtjänstprocessen, bakgrund"— Presentationens avskrift:

1

2 Hemtjänstprocessen, bakgrund
En enhetlig och sammanhängande process från godkännande av hemtjänstutförare till uppföljning och ev. avslut. Behov av samverkan mellan de olika aktörerna inom kommunen som hemtjänstutföraren möter. Erfarenheter från genomförda uppföljningar tas tillvara för att öka kvalitén hos hemtjänstutförarna.

3 Genomförandet Processkartläggning.
Arbete i arbetsgrupp med deltagare från ekonomi, socialkontoret, Treservagruppen och planeringsledare äldre och LSS. Framtagande av förbättringsområden. Underlag till förslag till revidering av LOV avtalet.

4 Förändringar i hemtjänstprocessen
Framtagande av manual för det första mötet med hemtjänstutförararen för att säkerställa att så fullständig information som möjligt inhämtas om hemtjänstutföraren. Framtagande av informationsmaterial till hemtjänstutförarna. Ett material inför utredning av hemtjänstutföraren samt ett material efter godkännande. I detta material har samtliga funktioner ett avsnitt (ekonomi, socialkontoret/äldrelots, Treservagruppen samt planeringsledare)

5 Forts förändringar i hemtjänstprocessen
Omarbeta strukturen för utbildningen av planeringsledare/socialkontoret då utbildningen ges vid två tillfällen. Ett första utbildningstillfälle med övergripande information om bland annat styrande lagstiftning och föreskrifter samt lokala förutsättningar i Linköpings kommun. Andra tillfället kommer utifrån fallbeskrivningar ge en fördjupad kunskap om uppdraget och upprättande av genomförandeplaner enligt IBIC. Checklista där samtliga moment ska vara genomgångna för att signeras innan hemtjänstutföraren blir valbar.

6 Forts förändringar hemtjänstprocessen
Uppföljningen av hemtjänstutföraren. Planeringsledare på omsorgskontoret gör en första uppföljning efter 6 månader efter fastställd frågemanual. Uppföljningen dokumenteras och därefter tar KoU över uppföljningsansvaret. Tydliggöra uppföljningsprocessen och ev. avslut.

7 Fortsatta utvecklingsområden
Säkerställa kommunikationen mellan de olika aktörerna inom kommunen kring hemtjänstutföraren (ekonomi, Treserva gruppen, planeringsledare samt socialkontoret)


Ladda ner ppt "Hemtjänstprocessen, bakgrund"

Liknande presentationer


Google-annonser