Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Barnets rättigheter från teori till praktik
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Nulägesanalys genom frågor
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Hjulsbroskolans 50-årsfirande
Nya Elementar!.
Haga rektorsområde Vision och verksamhet. Vision Haga En trygg händelserik hållplats för hållbar utveckling.
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Förskoleklassen på Södermalms skola
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
- Älta skola med fokus på lärandet -
Kärnvärden.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Vad är du för typ av person?
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Bra skolor kännetecknas av:
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
Barnkonventionens födelsedag 20 november
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
SÄRSKOLAN I KUNGSBACKA 2003
För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Presentationens avskrift:

Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare

Lorraine Monroe Lorraine Monroe inspirerade år 2000 Fjärås Bräckaskolan till att starta ett arbete med värdegrundsfrågor och fokus på lärande. I augusti 2009 fick jag som rektor möjlighet att delta i LMLI-konferens i New York. År 2010 firar vi på skolan 10-års-jubileum med vårt arbete och 15.3-10 fick all personal möta Lorraine i en fortbildningsdag. Den 16.9-10 deltar elever, personal och föräldrar i den stora FESTEN på vår skolgård. Då skriver vi alla under våra gemensamma RESPEKTERA-regler.

En gemensam värdegrund En gemensam värdegrund för alla elever och personal skapar en framgångsrik skola. Tillsammans med stiftelsen Quadriceps och Lorraine Monroe arbetade vi fram skolans vision ”Ingenting är omöjligt” Vi ser detta som en gemensam SKATT och har i vår arbetsplan beskrivit arbetet med S=Samverkan, K=Kunskap, A=Ansvar, T=Trygghet, T=Tillit. Våra tre RESPEKTERA-regler har blivit värdefulla i vardagsarbetet i klassrummet och hjälpt oss att forma en bra likabehandlingsplan. Respektera dig själv Respektera andra Respektera egendom och vår gemensamma miljö

Fyra viktiga delar i Monroes budskap Atmosfären och tonen i skolan Planeringen, första dagen, första veckan ”Börjar det bra - slutar det bra!” Fokus på lärande Planera med startblocket - skapa intresse Fånga upp intressen - ge uppdrag

Lorraine visar i praktiken det som hon vill lära ut Lorraine visar i praktiken det som hon vill lära ut. Hon cirkulerar när hon berättar och hon observerar att alla är med. lära

Creating school as sanctuary Lorraine förmedlar i allt hon säger och gör att våra barn/elever förtjänar pedagoger som hängivet vill göra skolan till en plats där det är gott att vara och lära. ”The clock is ticking in our childrens life!” ”All good work is worthy of our dedication. And the most worthy is what changes lives profoundly- in mind, body and spirit.”

Fyra svenska rektorer deltog i två intensiva dagar och fick ny inspiration av Lorraine i augusti 2009.

Modellskolor i Sverige Många skolor i Sverige arbetar efter Lorraines modell och tankegångar för att forma en riktigt god skola. Alla har dock arbetat fram sin egna modell anpassad till de förutsättningar som finns runt skolan med elevunderlag, bostadsområden och behov av insatser. Vid starten år 2000 samarbetade vi på Fjärås Bräckaskolan, Kungsbacka med Sollebrunns skola, Alingsås och Hjällboskolan, Göteborg. Stiftelsen Qudriceps med Bengt Bohlin var då till stort stöd med föreläsningar och inspiration.

Presentation av Lena Gustafsson rektor Fjärås Bräckaskolan, Kungsbacka kommun Materialet är hämtat från deltagande i konferens med Lorraine Monroe i New York augusti 2009. Foto Lena Gustafsson Arbetet på skolan med Vår SKATT, Överenskommelsen, FESTEN, Traditionsplanen och Likabehandlingsplanen finns utförligt beskrivet i arbetsplanen på Fjärås Bräckaskolan.