IT som stöd för kvalitetsarbetet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Så här jobbar vi på smaragden
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Stöd för analys och förbättring
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Dagens presentation  Vad är Öppna programmet och hur arbetar vi?  Hur ser vårt datoranvändande ut?  Tid för frågor.  Daniel Anderberg IT-samordnare.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Elevdemokrati i praktiken
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagd punkt Internationellt samarbete 2. Skolans verksamhet Skola och föräldrar 3. Ekonomi och organisation.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

IT som stöd för kvalitetsarbetet

Det är Nina och hennes kamrater det handlar om Ur filmen om Portfolio Multimediabyrån

Känner ni igen er? Källa: KK-stiftelsen 2003

•Datorn används hemma 1-2 timmar i veckan och Internet i mindre än 1 timma i veckan (Grundskolan) •Datorn används hemma 3-5 timmar i veckan och Internet 1-2 timmar i veckan. (Gymnasiet) •11-20 timmar/vecka med koppling till sitt arbete. •Hemma Internet för att söka information i arbetet och privat, skicka privat och arbetsrelaterad e-post samt för att utföra banktjänster. •För jobbet dagligen till ordbehandling, administrativa uppgifter, någon eller några gånger i veckan för att söka information via Internet, någon eller några gånger i månaden till presentationer, •Skolledaren kommunicerar dagligen med sina kollegor/skolans lärare via e-post. • Däremot aldrig med skolans elever via e-post och inte heller med elevernas föräldrar. Skolledares IT-vanor Källa: KK-stiftelsen 2003

IT ur olika perspektiv •Vi har en ny teknik – hur kan den användas i skolan? •Vi har vissa behov, mål i skolan – Vilken teknik kan stödja dem? •Mycket av IT-branchens säljbudskap bygger på en förenklad och teknifierad syn av organisationsprocesser,kommunikation och lärande •För varje fördel som IT har finns i regel också en nackdel

IT och förändring + eller -? Det som avgör om en IT blir en positiv förändringskraft för hela skolan har främst att göra med människorna och deras relationer och förståelse av arbetet. ”Utmaningen för skolledare är inte tekniken, utan att utveckla och stödja det organisatoriska lärande som skolutvecklingen skall bygga på.” Pär Larsson Handelshögsskolan Stockholm Läs artikeln ”It som förändringskraft i lärande organisation” av Pär Larsson

Information ej = kunskap •Information kan lagras, skickas runt, finns oberoende av situation och människor – Var finns informationen? •Kunskap skapas av och mellan människor, kan inte skickas runt, uppstår då människor tolkar och reflekterar och är beroende av situationen – Vem har kunskapen? Läs om IT och pedagogik – Lär sig elever biologi genom att rita en blomma? html html

Vad har de flesta skolledare, skolpersonal, elever, föräldrar gemensamt? Ca 90% har tillgång till Internet i hemmet och 99% i skolan Källa: KK-stiftelsen 2003

Vad har alla skolledare dessutom tillgång till?

Hur använder vi detta faktum som stöd för skolans uppdrag?

Kvalitet? •Kvalitet ett vagt och mångtydigt begrepp •Vad innebär det för er?

Vad kan vi vara eniga om? •Att vi alla arbetar för att nå bättre måluppfyllelse

Förbättringsarbete Delaktighet inflytande Fokusering mot mål och resultat Dialoger, processer Långsiktighet uthållighet Fysiska och virtuella miljöer samt verktyg för att underlätta, skapa och följa Stödjande strukturer Dokumentation, systematisering, analys Framgångsfaktorer

Varför inte utgå från BRUK?

Tex styra mot mål? • Kanaler för att bättre tydliggöra mål och kommunicera dem mot personal, elever, föräldrar • Mix av muntliga och digitala? • Finns det en information- och kommunikationsplan? • Vilken kanal för vad?

Kommunikation med föräldrar Kan också ske i virtuella rum

Känna av stämningar i personalen via forum Läs artikeln ” It som adm redskap och stöd för rektorsuppdragetLäs artikeln ” It som adm redskap och stöd för rektorsuppdraget”

Känna av via webbenkäter

Pedagogiskt stöd? Tex: • Elevers planering, dokumentation, processer mot mål tillsammans med handledare, föräldrar– stöd för utvecklingssamtal, IUP •Elevers rätt till individualisering, inflytande, möta olika ped. metoder, • Digitala: portfolios, loggböcker odyl? • Mer flexibla arbetsformer med stöd av virtuella klassrum? Öppna klassrummen? Skapande med digitala verktyg?

Mix av olika miljöer, gruppstorlekar, en-en, många- många…… Ur filmen Flexibelt lärande Multimediabyrån

Tydliggöra vad som ska göras med stöd av virtuella klassrum

Synliggöra lärares uppgifter

”Sovande” elever märks direkt i det virtuella klassrummet

Synliggöra elevers arbeten ”Den bästa kvalitetssäkringen för en skola är att elevers arbeten, processer publiceras på Internet.” Stephen Heppel professor Ultralab UK

Synliggöra elevers processer mot mål

Underlätta bla elevhandledares utvecklingssamtal Thorildsplans Gymnasium Sthlm

Kommunicera kvalitetsmätningar

Organisatorisk nytta? De kanske viktigaste delsystemen i en skolas infrastruktur är systemen för: •Tidsbudgetering •Penningbudgetering •Det lokala gransknings och förbättringssystemet •Hög kvalitet i alla delsystem kräver att många delar kunskapen om dem (Ekholm -96)

• Vem har makten över dem - För planering, uppföljning, analys? • Är de användbara för er som skolledare? • Ger tex ekonomi-, PA-, betygs-, frånvarosystem, omdömesdatabaser tillräcklig information för er att leda er personals arbete? • Om inte vad gör ni åt det som beställare? Hur är det mer era digitala verksamhetssystem?

Vill alla? •En styrka med IT-baserade infor- mations- och kommunikationssystem kan vara att processer, resultat och åsikter enkelt kan synliggöras •Vill vi det? •Hur hanterar vi allt vi får veta? •Skolkulturer trögrörliga •Kanske bra med visioner utan illusioner

En vanlig skolkultur? • ”Lärarna förväntar sig att rektor ska sköta administrationen och inte engagera sig i klassrumsarbetet. •Rektor förväntar sig att lärarna ska ägna sig åt under- visningen och inte ha synpunkter på skolans organisation. •Eleverna förväntar sig att lärarna ska bedriva en undervis- ning i enlighet med bedömningsrutinerna och inte ägna sig åt nyskapande undervisningsexperiment. •Och lärarna förväntar sig att eleverna ska utföra de arbetsuppgifter de blivit tilldelade” (Ur Forskning om rektor – Ekholm mfl)

Nya verktyg Bloggar Läs artikel om bloggar och användning i skolan

Wiki Läs artikel om wikis som stöd i skolan

Tala via Internet

Tack för mig •Enkät för utvärdering och synpunkter på era behov av stöd från Skolutvecklingsmyndigheten finns på • eys/linkoping.htmhttp://agp.artologik.net/skolverket/QR/surv eys/linkoping.htm