Flöden av mening narrativet som verktyg i arbetshandledning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Forskning om subjektskapande har framförallt intresserat sig för interpersonella, mellanmänskliga relationer.
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
A survey with a focus on periodontology.
I DIALOG MED UNGA Vad är viktigt och varför och ur vems synvinkel sett? Ulla Sontag-Himmelroos skolkurator, specialsocialarbetare Finland
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Arbetshandledning i Finlands ev-luth. kyrka ”Til kildene” Nordisk konferanse om kirkelig arbeidsveiledning september 2010 Reykjavik.
Stockholm den 19. november 2010 Jaakko Seikkula. INTERSUBJEKTIVITY IN PSYCHOTHERAPY AND CONSULTATION ”Life is not psychology but dialogical music” Colwyn.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal?
Vs..
Lösningsinriktad Pedagogik.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Hot, våld och förtryck i heders namn
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Budskapet om förlåtelse
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Mindfulness – en hjälp på vägen
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Epikuréerna, hedonism och döden
VANLIGA FALLGROPAR VID IMPLEMENTERING
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Är sju prinsiper fortvarande aktuella i Öppen dialog Roskilde Jaakko Seikkula.
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Wittgensteins Språksyn Ludwig Wittgenstein
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
6 021 %
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Skriva noveller.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Berättande text.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Genusmedveten affärsrådgivning Anders W Johansson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Sociologi Introduktion.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Presentationens avskrift:

Flöden av mening narrativet som verktyg i arbetshandledning Reykjavik 16.9.201 0 Barbro Näse TM, familjerådgivare, psykoterapeut (Valvira), familjeterapeut, organisationskonsult

Arbetshandledning i Borgå stift att befrämja dialog, reflektion och samarbete på arbetsplatser Barbro Näse 16.9.2010

Buber och ”das Zwischen” Jag är inte det viktigaste. Du är inte det viktigaste. Det viktigaste är mellan oss. Barbro Näse 16.9.2010

Social konstruktionism verkligheten som social konstruktion kunskap som diskurs lokal kunskap multiversum språket särskilt viktigt Barbro Näse 16.9.2010

There´s no theory. Just talking about ideas. Michael White Barbro Näse 16.9.2010

Philosophy is not a theory but an activity. Ludwig Wittgenstein Barbro Näse 16.9.2010

Narrativ Barbro Näse ABHL 16.9.2010

Narrativ / berättelse Människans sätt att ge händelser och erfarenheter BETYDELSE Människans sätt att ge mening Leif Gunnar Engedal: Narrativitet och trinitarisk semiotik hör ihop. The Master Narrative – man tyder och tolkar tecken på Guds närvaro. Barbro Näse 16.9.2010

Narrativ / berättelse Barbro Näse 16.9.2010

intrig, plot Barbro Näse 16.9.2010

Människan berättar berättelser om sitt liv och lever berättelserna. Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

Expertisen hos en arbetshandledare som jobbar på ett narrativt sätt är att kunna bygga upp ett samtal där möjligheter blir verkliga. Tapio Malinen Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan expert Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

nyfikenhet Arbetshandledarens reflekterande position och nyfikenhet svarar mot den etiska position som kallas respekt Den skiljer sig från den sortens nyfikenhet som strävar till att bekräfta det man redan vet eller antar, och utmärkande för den är att man vill lära sig mera av klienten särskilt om den alternativa berättelsen. Winslade & Monk Dubbel - hörande (double – listening) Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan expert Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet En berättelse man föredrar Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

Trauma = avbrott i livsberättelsen En händelse (trauma / oväntad förändring) kan hota livsberättelsens kontinuitet Desorganiserade (disorganized narratives, pre -narratives) Dissocierade, tysta berättelser som blir oberättade för andra och en själv , (dissociated narratives – unvoiced to others and self) Barbro Näse 16.9.2010

Trauma = avbrott i livsberättelsen situation anställd arbetslös själv- berättelse den förvärvs arbetandes Ingen berättelse (berättelse tomrum) Den arbetslösas berättelse Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten - frågasättande av självklarheter Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet En berättelse man föredrar Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

Ifrågasättande av självklarheter (dekonstruktion) Vår berättelse är inte en direkt varseblivning av verkligheten. Vi bygger sinsemellan upp vår egen version av verkligheten (som kultur och samfund). Det finns alltid andra berättelser men de har hamnat i skuggan av den dominerande berättelsen Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten The person is not the problem. The problem is the problem. I sitt eget liv är människan experten - frågasättande av självklarheter Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet En berättelse man föredrar Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

The Person is not the problem. The problem is the problem. Michael White 29.12.1948 – 4.4.2008 Barbro Näse 16.9.2010

Personen är inte problemet. Problemet är problemet. Befriar inte människan från ansvar: hennes ansvar ligger i hurudan relation hon vill ha till problemet. Befriande upplevelse, minskar konflikter, inkl. de konflikter där man grälar om vem som är skyldig Befriar människor till att närma sig allvarliga problem, på ett ljusare, effektivare och på ett mindre stressat och ångestfyllt sätt Befrämjar människors samarbete Pekka Holm Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten The person is not the problem. The problem is the problem. I sitt eget liv är människan experten - frågasättande av självklarheter Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet En berättelse man föredrar - xternalisering Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

Utlyftande av problemet externalisering En metod med det antagandet som utgångspunkt att människan inte och inte heller en människorelation är problemet – utan problemet är problemet eller relationen till problemet är problematisk Passar utmärkt när t.ex. Svårighet att samarbeta eller Misstroende har sluppit till att åstadkomma oreda i saker o ting (eller i relationer) på jobbet Barbro Näse 16.9.2010

Externalisering av problemet en mera konstruktiv berättelse att leva avvikelser: unika öppningar kartlägga möjligheter att påverka problemet kartlägga problemets negativa effekter ge namn åt problemet Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten The person is not the problem. The problem is the problem. I sitt eget liv är människan experten - frågasättande av självklarheter Avvikelser: unika öppningar Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet En berättelse man föredrar - externalisering Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

Avvikelser: unika öppningar I vilka situationer har Svårighet att samarbeta inte visat sig, eller i vilka situationer har Svårighet att samarbeta haft mindre inflytande? genom avvikelser; de unika öppningarna kommer man till de alternativa berättelserna Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten The person is not the problem. The problem is the problem. I sitt eget liv är människan experten - frågasättande av självklarheter Avvikelser unika öppningar Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet Rika beskrivningar, berättelser En berättelse man föredrar - externalisering Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

tunn beskrivning, berättelse Rik beskrivning, berättelse Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten -frågasättande av självklarheter The person is not the problem. The problem is the problem. I sitt eget liv är människan experten -frågasättande av självklarheter Avvikelser: unika öppningar Interbeings Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet En berättelse man föredrar Rika beskrivningar, berättelser -xternalisering Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

Personliga betydelser på andra nivån Delade betydelser Personliga betydelser på första nivån Barbro Näse 16.9.2010

interbeings Att introducera och bjuda in andra röster Om handledda berättar en problemberättelse gällande samarbete med förmannen eller kolleger – ge handledda möjligheten att bjuda in förmannen och/eller kollegerna till arbetshandledningen Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten -frågasättande av självklarheter The person is not the problem. The problem is the problem. I sitt eget liv är människan experten -frågasättande av självklarheter Avvikelser: unika öppningar Interbeings Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet Rekonstruktion En berättelse man föredrar Rika beskrivningar, berättelser -xternalisering Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

rekonstruktion I narrativt arbetsätt löser man ingenting Tillsammans bygger man upp de alternativa berättelser och betydelser som hamnat i skuggan av en dominant berättelse När de alternativa berättelserna får rika beskrivningar skapar de rum för nya alternativ och nya handlingsmodeller Tapio Malinen Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten The person is not the problem. The problem is the problem. I sitt eget liv är människan experten - frågasättande av självklarheter Avvikelser: unika öppningar Vårda alternativa berättelser Interbeings Rekonstruktion Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet Rika o mångdimensionella berättelser En berättelse man föredrar - xternalisering Alltid finns det något annat Narrativ Barbro Näse 16.9.2010

I sitt eget liv är människan experten The person is not the problem. The problem is the problem. I sitt eget liv är människan experten - frågasättande av självklarheter Avvikelser: unika öppningar Vårda alternativa berättelser Interbeings Rekonstruktion Tilltro till osäkerhet; nyfikenhet Rika o mångdimensionella berättelser En berättelse man föredrar - xternalisering Alltid finns det något annat Narrativ Tillfoga,sammanjämka Barbro Näse 16.9.2010

Att tillfoga, sammanjämka berättelser är egentligen att ”länka” människor till varandra (linking people together) Barbro Näse 16.9.2010

Vi är utrustade med varandra. Ylva Eggehorn Barbro Näse 16.9.2010

Källor ex: Aaltonen, Mika, Heikkilä, Titi, Tarinoiden voima. Miten yritykset hyödyntävät tarinoita? Talentum, Helsinki 2003. Buber, Martin. Det mellanmänskliga. Ludvika 2004. DUALIS. Buber, Martin. Jag och du. Falun 2006. DUALIS.   Czarniawska, Barbara. Writing Management. Organization Theory as a Literary Genre. Great Britain 1999. OXFORD University Press. Engedal, Leif Gunnar. Kristen sjelesorg i en postmoderne kultur. Utfordringer og muligheter. i Ekedahl, MarieAnne & Wiedel, Björn, red. Mötet med den splittrade människan. Om själavård i postmodern tid. Malmö 2004. Verbum Förlag.    Hermans, Hubert J.M., Dimaggio, Giancarlo. The Dialogical Self in Psychotherapy. 2004 N.Y. Brunner – Routledge. Hänninen, Vilma. Sisäinen tarina, elämä ja muutos. 2000 Tampere, Acta Universitatis Tamperensis 696. Malinen, Tapio, Luova tila. Ratkaisukeskeisestä ja narratiivisesta työtavasta. Lyhytterapiainstituutti Oy, Helsinkin 2008 Barbro Näse 16.9.2010

Morgan, Alice. What is narrative therapy. An easy-to-read introduction Morgan, Alice. What is narrative therapy. An easy-to-read introduction. 2000 South Australia. Dulwich Centre Publications.   White, Michael, Epston, David. Narrativ terapi. En introduktion. 2000 Smedjebacken. MARELD. White, Michael, Epston, David. Narrative Means to Therapeutic Ends. W.W. Norton & Company, New York 1990 White, Michael, Maps of narrative practice. W.W.Norton & Company, New York 2007 White, Michael, Re-Authoring Lives: Interviews and Essays. Dulwich Centre Publications, South Australia, 1998 Winslade, John, Monk, Gerald. Narrative Mediation. A New Approach to Conflict Resolution. Jossey-Bass.U.S.A. 2000. Wittgenstein, Ludwig, Tractatus Logico-Philosophicus, Dover Publications Inc., NY 1999. www.dulwichcentre.com.au Barbro Näse 16.9.2010