Nils Torvalds SIC-seminariet Arcada 10.2.2007 Frihet, kultur och innovation Det finns inga genvägar till framgång.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Här kommer några bilder från platsen där mysteriet hände en gång…
”Jag är vinden som blåser”
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Hur kan jag vara viss om min tro?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Liberalism Konservatism
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Ett fel på kvinnor.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
Metodstöd.
Barnarbete då nu  sen.
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Välkommen till Ungdomssamling!
Mellankrigstiden.
Aktör / Struktur.
Hinduism - Indiens religion -
”Existensen föregår essensen!”
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Katolska kyrkan Läs sidorna
Alla har inneboende.
Hur bör samhället organiseras
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Innehåll Profeten Ibrahim (Abraham) Introduktion Profeten Nuh (Noa)
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
ERGONOMI Vad är det?.
Vill du lära dig kort division?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Romantiken 1760 – 1840.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Demokrati och hur Sverige styrs
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Andligt ”DNA”.
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
omniensen i monoteismen
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Religion?.
MAKTLEKAR.
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Religion, Kristendomen
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Av: Linus, Clara och Agnes!
Regler för citatteknik
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Presentationens avskrift:

Nils Torvalds SIC-seminariet Arcada Frihet, kultur och innovation Det finns inga genvägar till framgång

Frihet, kultur och innovation Det finns inga genvägar till framgång (eller lycka)

Ett litet historiskt perspektiv...som kanske börjar någon gång på 1700-talet...

...men vi hoppar först till...

Runeberg (Vi är väl goda finlandssvenskar)

1848 kom ”Sägerna” ut

...och vi lärde oss den utantill Det är fin dikt, men rent formmässigt finns det just ingenting nytt..

...och det blev vårt kulturarv Sven Dufvas fader var sergeant, avdankad, arm och grå, var med år åttiåtta ren och var ren gammal då; han bodde på sin torva han och fick sitt bröd av den och hade kring sig nio barn och yngst bland dem sin Sven. och hade kring sig nio barn och yngst bland dem sin Sven. (Som alltså inte stod för innovationerna.)

..men nästan samtidigt......händer någonting oerhört...

1855 gav en ung amerikansk poet vid namn Walt Withman ut sin första diktsamling Leaves of Grass på svenska vanligtvis (lite felaktigt) kallad Strån av gräs

Översättning

Det är en revolution... Song of Myself I celebrate myself, and I sing myself, And what I assume you shall assume, For every atom belonging to me as good belongs to you. I loafe and invite my soul, I learn and loafe at my ease observing a spear of summer grass.

...som sprider sig... Sång om mig själv Jag firar mig själv och sjunger mig själv; Och vad jag tar för mig, skall också du ta för dig, För varje atom, som finns i mig, finns också i dej. Jag lättjas och bjuder min själ, Jag lutar mej och lättjas med den enkelhet jag ser på sommargräsets spjut

Och vi kan ta andra exempel Någon gång kring 1825 skriver Beethoven sin stråkkvartett i Es-dur, op Det är för mig totalt obegripligt hur en döv man kan skriva någonting så oerhört

Så hur skall vi förklara det?

Det enklaste sättet är att förklara allting med ett enda allomfattande begrepp: De är genier!

Praktiskt!

... och enkelt Därmed slipper vi alla förklaringar (och det är ju skönt).

Men det är en dålig förklaring som inte håller länge Den innebär att vi inte ens försöker begripa det stora i att vara människa: ”Besynnerligt vrång blev människans färd I det som vi kallar guds vackra värld. Dock kunna vi ock berätta och klamra oss fast vid detta: att allt som är gudalikt och stort och som tänder till eld det har människan gjort” Nils Ferlin Diktens port ur diktsamlingen Från mitt ekorrhjul

Det finns två spår

Därmed också andra infallsvinklar Kring slutet av 1770-talet satte sig ett antal gentlemän ner i Philadelphia för att lösa ett kinkigt problem i förhållande till Englands kung. De hade alla läst eller bläddrat eller konverserat om den engelska upplysningens centrala böcker. Kanske främst John Locke.

De skriver ett manifest - som förändrar deras värld och världsbild - som skapar ett ideal (som ofta feltolkas) - som förändrar vår värld - som får de europeiska kungahusen att rysa - och som bidrar till den franska revolutionen (som bidrar till op. 127)

Det är naturligtvis

Vad jag försöker hävda är att innovationer är en funktion av ”frihetliga dimensioner” ”frihetliga dimensioner” Det besvärliga uttrycket beror på att frihet inte är ett särskilt entydigt eller enkelt begrepp och vi kan försöka närma oss det från oräkneliga infallsvinklar (och borde kanske göra det lite mera ofta)

...det andra spåret......handlar om samhällets växelförhållanden MELLLAN olika sfärer av mänsklig verksamhet.

Det är fortsättningen på Gutenberg Walt Withman hade jobbat som sättare och hade eventuellt den vägen lärt sig att spjälka upp satser och meningar...och finna ny rytm......och att läsa ”upp-och-ner”

Det handlar alltså om......fönster...möjligheternas fönster (...alltså inte Windows...)

Eventuellt handlar det om Linux

...det fina i kråksången...är alltså att försöka förstå hur samhälle och teknologi hänger ihop på ett lite djupare plan......därför tillbaka till Förenta staternas självständighetsförklaring

Kärnan! Vad handlar den egentligen om? Och finns det rentav här en statsrättslig innovation?

Innovationen We the People är en innovation och den utvecklar sig i delstaten Massachusetts konstitution till formen Makten tillkommer folket Den skapar ett frihetsutrymme som är både centralt, besvärligt och farligt

Den slår fast Att vi är födda lika och att vi därför besitter den oförytterliga rätten till liv frihet och att eftersträva lycka

Men ingenting föds enbart i sin ideella form Samtidigt med de frihetliga idealen föds någonting annat Som också kan avläsas i Withmans dikt I celebrate myself Jag firar mig själv

Från den amerikanska revolutionen framåt kommer vi att stappla framåt i en evig vacklan mellan att tillerkänna alla våra systrar och bröder dessa ”självklara” rättigheter (selfevident, sade männen i Philadelphia, men alltid förefaller de inte lika självklara) och våra privata, hedonistiska, själviska (och lika nödvändiga) begär att ändå få njuta och lättjas (och iaktta gräset spjut)

Det är s.a.s. en del av: ”The Human Condition” Vi lever hela tiden i en värld som är mera invecklad än vi riktigt ville tro. Därför försöker vi – ganska ofta – välja enkla utgångar.

Under en stor del av 1800-talet är Förenta staterna det förlovade landet till vilket miljoner förtryckta och fattiga människor kommer för att eftersträva rätten till liv, frihet och lycka Men man måste ha en dröm I have a dream...

...det förefaller vara vår lott ”Ondska och blod har följt henne åt till cirkusglädje och ödslig gråt men dröm och syn bar hon också med som en fågellåt över alp och hed som en envist dallrande sång av ljus kring frusna källor och döda hus.” Ferlin - igen

Dröm och syn handlar också om vad tror på att vi kan Vi ser ett oerhört uppsving av skapande verksamhet - Mark Twain börjar skriva talspråk - Edison, Tesla, Westinghouse m.fl. utvecklar en målmedveten uppfinnarverksamhet - Utanför Boston grundas en anspråkslös yrkesskola – Massachusetts Institute of Technology

Trots alla slavproblem och trots allt förtryck av arbetstagarorganisationer är Förenta staterna under hela talet det mest demokratiska och det friaste landet i världen I Europa härskar från år 1814 framåt Wien-kongressens och Det heliga förbundets systematiska förtryck av alla frihetliga rörelser

Men har det någon betydelse idag? Jag tror att det har, men för att vi skall förstå vilken betydelse – eller vilka betydelser – det har måste vi förstå vad sfärer av frihet egentligen betyder. Jag tror att det långt handlar om våra vardagliga frihetssfärer. Och det handlar om barnens frihetssfärer.

Men först en liten sidoblick Knappast någonsin tidigare har egenskapen innovatitivet diskuterats och efterlysts med så stor frenesi som idag. Och vi förefaller dessutom göra det med all den ranginordnande fermitet våra auktoritära traditioner förutsätter

Det elfte budet VarInnovativ!

VarInnovativ! Annars tar fan dig!

Och varför är det på det viset... för att jag tror att vi kör med falsk varudeklaration... när vi talar om innovationer och ”den skapande klassen” talar vi – egentligen – om någonting annat... men vi vill inte redovisa öppet... (creative book keeping = book cooking – jfr. Enron)

”Den kreativa klassen”

Men vad talar Richard Florida egentligen om? Han talar om ett ytterst tunt skikt av exceptionellt begåvade (och ofta samtidigt lite socialt begränsade individer) som är speciellt viktiga för konkurrenskampen inom ITC- sektorn

Men vilken blir innebörden? Det handlar alltså om pojkarna (mest pojkar eftersom de är speciellt bra på att vara socialt begränsade) som kan vrida kod 24/7 Men det handlar samtidigt om att förändra hela vårt utbildningssystem för att ta hand om just det här tunna skiktet

Genidyrkan med ekonomiska baktankar Under de senaste åren har jag upprepade gånger blivit tillfrågad om vad jag gjorde för att åstadkomma ett sådant barn..

Men barn skall ha rätt till barndom...och de skall inte bli instoppade i ett produktivitets- eller ”förverkliga- pappas-drömmar”-rör...de skall ha möjligheter till att pröva sin förmåga på många områden...inte bara det pappa (eller mamma) är bra på...eller på vilket man gör pengar

Ett ord från basketcoachen Vad jag lärde mig som baskettränare för barn

Slutledningar...äntligen...

Innovationer och skapande - är någonting som uppstår på en bred samhällelig bas

Innovationer och skapande - är någonting som uppstår på en bred samhällelig bas - det bygger öppenhet i attityder

Innovationer och skapande - är någonting som uppstår på en bred samhällelig bas - det bygger öppenhet i attityder - på en bred ALLMÄNBILDANDE skola, som skapar förutsättningar för gränsöverskridande

Innovationer och skapande Men det förutsätter samtidigt att vi förstår att hela kedjan av randvillkor - från dagis - över grundskolan - till universitetet eller yrkeshögskolan - OCH ARBETSLIVET kräver MOTIVERADE OCH HYGGLIGT BE- OCH AVLÖNADE LÄRARE OCH MENTORER

Och det är just här vi håller på att köra på grund Vi känner till 2 (två) belöningssystem - Externaliserad belöning - det betyder vanligtvis - pengar - optioner - krääsä (som det heter på god finlandssvenska)

Enbart för att vi glömmer att det finns...också en internaliserad belöning Som vanligtvis betyder: - tillfredsställelse med vad jag har gjort - stolthet (över att jag till slut lyckades lära honom/henne att läsa) - att jag öppnade en ny värld för dem - ATT JAG ÄR STOLT ÖVER MITT YRKE

Och egentligen är det självklart När det första älghuvudet av sten filades här i det som blev Finland gjordes det inte för att kvartalsrapporten just behövde ett lyft...

Och egentligen är det självklart När det första älghuvudet av sten filades här i det som blev Finland gjordes det inte för att kvartalsrapporten just behövde ett lyft... Det gjordes för att på ett skapande sätt bemästra en okänd (och farlig) framtid

Och det är inte heller nytt... att det finns en massa kunskap, som till sin natur är diffus och som vi inte når fram till med enbart rationalitet...

Och det är inte heller nytt... att det finns en massa kunskap, som till sin natur är diffus och som vi inte når fram till med enbart rationalitet det som Hussler kallar ”das noch nicht bewusste”... det som vi bara har en aning om... och som vi inte når fram till med annat än intuition

Men det är som med Knyttet Vad är det för vits med en snäcka om man ej får visa den... Och för att kunna visa sin intuition måste man ha en grundläggande blandning av trygghet och otrygghet Trygghet för att våga vara otrygg.

Och ännu en slutledning

(kanske den sista) Det finns en intressant och utmanande konflikt i vårt samhälle......

...mellan marknaden och medborgarsamhället

Det finns en intressant och utmanande konflikt i vårt samhälle......mellan marknaden och medborgarsamhället De uppstod samtidigt – som varandras förutsättningar......

Det finns en intressant och utmanande konflikt i vårt samhälle......mellan marknaden och medborgarsamhället De uppstod samtidigt – som varandras förutsättningar......och de konkurrerar hela tiden med – och mot - varandra

Just nu håller vi på - med att låta marknaden ta över på ett katastrofalt sätt

Just nu håller vi på - med att låta marknaden ta över på ett katastrofalt sätt - och det finns många och illa varslande exempel

Just nu håller vi på - med att låta marknaden ta över på ett katastrofalt sätt - och det finns många och illa varslande exempel - Jag skall bara ta några - idrottsföreningarna - skolorna - politiken

Alldeles för mycket men ändå

Professionaliseringen IdrottSkolaPolitikExempel

Vi fråntar barnen sfärer av självständighet och frihet..och vi tror att vi är riktigt kloka.

Vi behöver frihetens sfärer Vi behöver det för att lära oss att bära ansvar -

Vi behöver frihetens sfärer Vi behöver det för att lära oss att bära ansvar - för oss själva

Vi behöver frihetens sfärer Vi behöver det för att lära oss att bära ansvar - för oss själva - för våra medmänniskor

Vi behöver frihetens sfärer Vi behöver det för att lära oss att bära ansvar - för oss själva - för våra medmänniskor - för våra barn

Vi behöver frihetens sfärer Vi behöver det för att lära oss att bära ansvar - för oss själva - för våra medmänniskor - för våra barn - för vår framtid

För våra innovationer

Och lite för oss själva