1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vad är teknik?.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Hur bör samhället organiseras
Samhäll-Europa-tvåornas Danmarksutbyte våren 2004.
BIOVETENSKAP OCH TEKNIK
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansträff Välkomna.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Ett arbetsområde om poesi
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Från vardagskunskap till vetenskap
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Kunskapskrav och matriser
Fordonskännedom FOK poäng
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 1 De bifogade OH-bilderna är bara utkast till vad som kan vara.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Snilleblixtar 2010 Ånge kommun Välkommen till en spännande resa mot ny teknik och tekniska innovationer som kan rädda vår planet!
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Optik Läran om ljuset.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Inledande matematikkurser Erfarenheter av mottagandet av nyb ö rjarstudenterna vid Ume å universitet.
BIOVETENSKAP OCH TEKNIK. BIOKEMI MOLEKYLÄR BIOLOGI CELL- BIOLOGI IMMUNOLOGI.
Rörelse och konstruktion
Fordonskännedom FOK poäng
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Det Globala Energisystemet Mikael Höök, teknologie doktor Globala Energisystem, Uppsala Universitet Kursinformation för sommarkursen Ångströmlaboratoriet,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Presentationens avskrift:

1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap, främst fysik • Bygger på resonemang och förståelse

2 Modeller och verklighet Syfte En ingenjör arbetar i stor utsträckning med modeller av sin omvärld. Det handlar om att definiera problem- ställningar och att bryta ned dem till mindre greppbara delar. Syftet med kursen är att studenten skall tränas i grundläggande naturvetenskap genom att tänka kritiskt kring olika modeller inom naturvetenskap och teknik och deras relation till den verklighet där de används. Vidare syftar kursen till att bygga på resonemang och för- ståelse. Slutligen syftar kursen till att också inspirera till fortsatta studier inom naturvetenskap och teknik.

3 Modeller och verklighet Ingenjörsmässig arbetsform Kursen är uppbyggd kring ett antal arbetsuppgifter som löses självständigt i grupper om ca 4 studenter. För att lösa arbetsuppgifterna finns olika resurser som stöd • Genomgång av varje arbetsuppgift vid en obligatorisk introduktionsföreläsning. • Instruktionsmaterial som innehåller problemställning, kompletterande frågor, målbeskrivning och läsanvisningar. • Frågetimmar – öppet hus • Obligatoriska webbaserade övningsuppgifter • Temaföreläsning • Temalaboration • Individuell handledning

4 Modeller och verklighet Varje arbetsuppgift motsvarar ca 40 timmars arbete (1 poäng) och löses på halvfart under ca två veckor. Introduktions- föreläsning (obligatorisk) och gruppindelning Eget grupparbete Anmälan till laboration Anmälan till handledning Fråge- timmar OnsMån OnsFreOns Tema- före- läsning Tema- laboration Fråge- timmar Fråge- timmar Hand- ledning Inläm- ning av rapport Muntlig redovisning (obligatorisk) (obligatorisk)

5 Modeller och verklighet Preliminära teman för arbetsuppgifter • Luftfuktighet • Krafter i sammansatta system • Tröghet, krafter och energi • Buller och akustik • Optik och färger • Värmeöverföring • Lasern och tillämpningar • Målar- och tryckfärger • Skalning och hållfasthetslära • Resonans Pålning Stopp av tryckpress Mätteknik Tryckteknik

6 Modeller och verklighet Val av arbetsuppgifter Kursens syftar till att ge grundläggande kunskaper i grundläggande naturvetenskap. Sådana kunskaper är generella och utgör en bas för förståelsen av tekniska tillämpningar. Arbetsuppgifternas innehåll är valt så att: • en bred kunskapsbas inom naturvetenskap kan byggas upp, • tillämpningen som arbetsuppgiften utgår ifrån har relevans för den valda utbildningen Kursen syftar inte till att ge specialkunskaper i tekniska tillämpningar.

7 Modeller och verklighet Krav för godkänt på kursen Varje arbetsuppgift måste vara godkänd För godkänt på en arbetsuppgift krävs: • Deltagande i obligatoriska moment • Godkända webbuppgifter • Inlämnad och godkänd skriftlig rapport • Godkänd muntlig presentation En rapport per grupp Vid den muntliga presentationen presenterar varje grupp sin lösning på arbetsuppgiften. Alla i gruppen måste säga något Vid den muntliga presentationen diskuteras lösningen och individuella frågor ställs

8 Modeller och verklighet Krav för godkänt på kursen Det räcker inte att uppvisa en lösning till arbetsuppgiften, man måste också visa att man har de kunskaper som krävs för att lösa denna och liknande problemställningar

9 Modeller och verklighet, 5-10p Målsättning med perspektivimplementering • Måste komma in naturligt och inte kännas påklistrat. • Endast de perspektiv som passar in i kursen tas med. • Främst är det miljöperspektivet som kommer att lyftas fram. • Perspektiven förs in gradvis under flera läsår. För att utnyttja de erfarenheter som görs initialt.

10 Modeller och verklighet, 5-10p Möjligheter till perspektivimplementering Följande delar av kursen kan ges ett tydligt perspektivinnehåll: • Allmänna problemformuleringen. (Eventuellt år 3) • Kompletterande frågematerialet. (År 2) • Muntliga presentationen och redovisning. (År 1)

11 Modeller och verklighet, 5-10p Exempel på perspektivimplementering Arbetsuppgift om buller och akustik Lämpliga frågor att ställa under den muntliga redovisningen: • Vilka problem förutom fysikaliska finns med att bygga bullervallar? (Miljöperspektivet) • Vilken typ av ljud är önskvärda och vilka är det inte. Jämför hur mycket en kyrkklocka påverkar miljön med böneutropare? (Miljö- och IMER perspektiv) • Vilken grupp människor blir mest störda störd av böneutroparen/kyrkklockan? • Vem definierar denna grupp och hur definieras den? • Vad är det som bestämmer vad som uppfattas som ljud och oljud? • Är det fysikaliska egenskaper? • Är det fysiologiska egenskaper? • Är det något annat (t.ex. uppväxt)?

12 Modeller och verklighet, 5-10p Exempel på perspektivimplementering Arbetsuppgift om optik och färger Lämpliga frågor att ställa under den muntliga redovisningen: • Vad betyder nya medier (digitalkameror, bildskärmar) och lättheten att kommunicera bilder för familj, släkt, samhälle, den globala kulturutvecklingen? (IMER perspektiv) • Hur leder detta till att kulturella mönster kan bibehållas?

13 Modeller och verklighet, 5-10p Exempel på perspektivimplementering Arbetsuppgift om värmeöverföring Lämpliga frågor att ställa under den muntliga redovisningen: • Om man kan minska värmeförlusterna i hus med nya fönster skall man då byta ut alla gamla fönster i alla bostäder? (Miljöperspektiv) • Sparar man totalt sätt energi på detta sätt? • Vilka ekonomiska och politiska hinder och konsekvenser finns för att genomföra detta?

14 Modeller och verklighet, 5-10p Exempel på perspektivimplementering Arbetsuppgift om lasern och tryckteknik Lämpliga frågor att ställa under den muntliga redovisningen: • Genom laserteknik kan man minska kemiskt avfall. Skall det av miljöhänsyn lagstiftas till förmån för laserteknik? (Miljöperspektiv) • Vad kan konsekvenserna bli av ett sådant beslut?