Bilof – Terminal & Logistik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Geografi Henrik Carlsson.
Goda affärer på förnybar energi
En fantastisk möjlighet. Bakgrunden till denna förening grundar sig i ett projekt som Närljus med stöd av Tillväxtverket genomförde Syftet.
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Nödvändiga perspektivskiften
Skogsstyrelsens klimatpolicy
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Innovationsfinansiering
Från idé till verklighet!
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Kostnadsfri och opartisk kommunal service
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Möjligt och omöjligt Reduktion av effekttopp
Nykvarns kommun Bidragsmöjligheter Januari Strukturfondspartnerskapen •Förbättra tillgängligheten och öka förutsättningarna för regionförstoring.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Logistik, Business Logistics
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Tillsammans leder Leader framåt…. Vad är Leader? • ” Samordnade aktiviteter för ekonomisk utveckling på landsbygden” • En del i EU´s Landsbygdsprogram.
INFORMATIONSTRÄFF 2/
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
Namn/talare Datum.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hållbar service i Västerbotten
Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll.
Svenskt Friluftsliv har till uppgift att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet Stärka friluftsorganisationernas långsiktiga.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Ett kontor med utsikt. 450 kontor i Europa En del av EU:s energipolitik Medlemmar i FEDARENE – Europeiska energikontorsföreningen.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Försäkringskassans roll i samverkan
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Val av transport till resmålet.
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Intressententmodellen.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Hur långt åker man på en koskit?
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Landsbygdskommittén.
Transportmedel vid export 2013

Miljömålen består av tre slags mål
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Leader Sjö, Skog & Fjäll ”Nytänkande i fjällnära framtidsbygd för samhörighet och hållbar tillväxt” (Ditt namn)
Miljömålen består av tre slags mål
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Möjligheter med DB Schenker
Presentationens avskrift:

Bilof – Terminal & Logistik LOGISTIKCENTRUM i Ljusdal Bidrar till ett SLAGKRAFTIGT NÄRINGSLIV och ett HÅLLBART SVERIGE Bilof – Terminal & Logistik PROJEKTREDOVISNING

Terminalfrågan i dödläge – men Vad händer om inget stort grepp tas? Vad händer med alla andra aktörer och behov? Lastningsplats Tallåsen Provisorium ? Lastningsplats Östernäs OK för Trätåg – men bör flyttas x x Terminal/Rundvirke Kläppa OK för Trätåg Biobränsle Skästra Användbar för Sveaskog – men inte optimal

Förstudiens Finansiärer Region Gävleborg Ljusdals Kommun Bilofs medlemmar (arbetstid)

Motiv Stärka, utveckla företag och näringsliv med koppling till skogen Tillvarata förnybara resurser, utnyttja den potential som läget och tillgångarna på råvara ger Effektivisera logistiken för att möjliggöra marknads- och affärsutveckling Gäller all transportintensiv verksamhet! Förbättra miljön Skapa mervärden ur ett nationellt hållbarhetsperspektiv. Hållbar bränsleförsörjning handlar om förnybart bränsle och bra logistik!

Terminal/ logistiknav som är öppen och tillgänglig placeras på ett optimalt sätt utifrån transportflöden och miljöaspekter tillgodoser olika, uttalade behov möjliggör vidareutveckling/expansion tillhandahåller markytor/infrastruktur som möjliggör för enskilda företag av bedriva verksamhet (lagring, lastning, bearbetning ..) i direkt anslutning till terminalen och dess infrastruktur ägs och drivs av aktörer som är fristående från särintressen

Arbetsgrupp Stefan Karlsson, Wallbergs Bränta Jonas Olinder , Mellanskog Mats Karlsson ExTe (VD) Stefan Färlin, Närljus (Näringslivschef) Peter Lidehäll (projektledare) i nära samspel med bl a Bilof (ordf Carl-Eric Lindquist och styrelsen) Rolf Berg, Ljusdals kommun Viktiga kontakter/partners: Owe Ljunghammer (järnvägsexpert ExTe) Leif Bigsten (utvecklingschef, ansvarig för Skaraborg Logistic Center, Falköping) Infranord Reino Erixon, WSP (expert på terminalprojektering, delaktig i bl a Stockaryd och Nykvarn) Green Cargo

Förprocess Dialog med aktörer som förväntas använda terminalen eller som bedriver verksamhet med koppling till logistiksektorn större kunder andra terminaler/ -projekt, experter offentliga aktörer tågoperatörer Analys av tidigare förstudier/ andra planer Kontinuerliga arbets- och avstämningsmöten

Offentliga aktörer Ljusdals kommun Länsstyrelsen Region Gävleborg Skogsstyrelsen Trafikverket Regering, riksdag

Förväntade användare Sveaskog Holmen Mellanskog Trätåg / Stora Enso - Billerud Korsnäs Neova Större energiföretag Setrasågen Färila Wallbergs, ExTe Övriga, mindre aktörer

Skogsbruket – en framtidsbranSch? Sågat virke: Efterfrågan styrs i hög grad av byggandet, vilket just nu är eftersatt i tillväxtregionerna. Intresset för trä som konstruktionsmaterial i flerbostadshus och högre byggnader ökar. Intressant exportpotential finns, bl a till Mellanöstern. • Papper: Marknaden för tidningspapper försämras snabbt, förpackningar och mjukpapper utvecklas positivt. Totalt sett mindre efterfrågan på massaved. • Energi: Fokuseringen på hållbarhet ökar efterfrågan på förnybart bränsle, framför allt biobränsle från skogen. Ett genombrott för biodrivmedel skulle öka intresset för skogsråvara väsentligt. Ur ett regionalt perspektiv: Skogen växer och resurserna återskapas kontinuerligt, men konkurrenskraften bygger i hög grad på kostnadseffektiva transporter och bra logistik

Möjliga volymer Mer än 1 miljon ton per år! 25-30 tåg per vecka!! Potential skogsflis: 600 GWh ≈ 220-240 tåg Sveaskog: ≤ 250 000 ton Holmen: ≤ 100 000 ton Mellanskog: 100 000 – 150 000 ton Setrasågen: 150 000 – 190 000 ton Övriga: ? Trätåg / Stora Enso - Billerud Korsnäs: 550 000 ton

Potential GROT Vilket ger 600 GWh per år, 2011: Anmält för GROT-uttag: 16 600 ha Antag att hälften av utnyttjas: 8 000 ha Avkastning per ha: 80 MWh (i teorin är upp till 150 MWh möjligt) Vilket ger 600 GWh per år, uppskattad bruttointäkt: ca 145 milj kr Sysselsättningseffekt från skog till terminal: 40-60 årsarbetare Jämförelse: Fortum Värme behöver minst 1 700 GWh i Värtan

Marknad för biobränsle Större energiföretag / Fjärrvärme Fortum Värme: 8300 GWh + Värtan (1700 GWh) = 2500 tåg per år Vattenfall: Nytt kraftvärmeverk planeras i Uppsala till 2018 (300-600 GWh skogsbränsle) Eon: Begränsat behov av leveranser från Ljusdal Mälarenergi : 1470 GWh Söderenergi (Igelsta): Upp till 2000 GWh Lokalt: Ljusdal Energi: 95 GWh Gävle Kraftvärme/Johannes: 80 GWh Fjärrvärme Gävle totalt: ca 680 GWh Stor variation i inflödet beroende på årstid och temperatur

Övrigt Underlag Förstudier/ planer: Andra projekt/ terminaler: Ramböll, Trafikverket Trätåg/ Kläppa Sveaskog/ Skästra Andra projekt/ terminaler: Wasaåkarn Skaraborg Logistic Center Stockaryd Storuman, Bastuträsk Torsby Nykvarn Eskilstuna

Terminal - komponenter Anslutning till stambanan Växel Signalsystem Spårport/ korsning med väg 83 Anslutningsspår – överlämningsbangård Elektrifierat industrispår till terminalområde Bilväg parallellt med industrispår Anslutningsväg till väg 84 – inkl lastbilsparkering Terminalområde (minst 40 ha) x parallella lastningsspår (med goda möjligheter till komplettering, förlängning) Uppställningsspår Lagringsytor för olika användare/ produkter (med goda expansionsmöjligheter) Lastytor Utrustning för mätning/vägning, lossning, bearbetning, lastning av rundvirke, sågade trävaror, bioenergiprodukter, containers, semitrailers .. Servicefunktioner (tankning, reparationer, …) Kontor, personalutrymmen, parkering Stängsel, belysning Lagerbyggnader

Exemplet falköping Skaraborg Logistic Center i Falköping … en terminal i kommunal regi, med stöd av statliga pengar. Total kostnad ca 45 milj, varav kommunen satsat ungefär hälften. Läget ca 1,5 km från stambanan och innehåller ungefär samma komponenter som är aktuella i Ljusdal Driften sköts av en entreprenör Trafikmängden är betydligt lägre än det vi tror om Ljusdal: I nuläget handlar det om 7-8 tåg per vecka I anslutning till den kommunala terminalen har Trätåg en egen (likt Stockarydsmodell), med egna investeringar på ca 25 milj Även Södra Skogsägarna/Sydved beslutat att också etablera sig inom området

Andra exempel Torsby NLC Lappland/ Storuman Bastuträsk/ Norsjö TOTALT Varav Torsby 26,8 milj EU-bidrag 13,4 milj Kommunen 9,9 milj Region Värmland 1 milj Trafikverket 2,5 milj NLC Lappland/ Storuman 55,0 milj EU-bidrag 27,5 milj 26 milj Banverket 1,5 milj Bastuträsk/ Norsjö 31 milj 5,7 milj 8,5 milj Region Västerbotten 11,8 milj 5 milj Stockaryd/ Sävsjö 73 milj Staten Ca 1/3 Stora Enso Nykvarn 58,3 milj 23,3 milj Söderenergi 10 milj 20 milj

Andra exempel Observationer: … investeringarna i terminalprojekt finansieras till stor del via offentliga medel … kommunernas insatser – som i allmänhet är betydande – balanseras genom terminalavgifter som motsvarar en rimlig avkastning på insatt kapital. … ett stort inslag av rena bidrag reducerar kapitalkostnaden och därmed intäktskraven … när det gäller Ljusdal har signalerna till näringslivet varit att besluten om investeringar ska göras på rent affärsmässiga grunder

Gemensam infrastruktur fÖRUTSÄTTNINGAR Gemensam infrastruktur Terminal: x milj Anslutningsspår: y milj Vägar: z milj Enskilda lösningar Var och en löser detta utifrån sina behov Ljusdals kommun Regionala infrastrukturmedel Trafikverket EU-bidrag Privata aktörer: Privata aktörer: 100 %

Kostnadskalkyl Kostnad milj kr 1 En anslutning till stambanan, inkl växel, signalsystem, korsning järnväg-väg 83 och ett ca 700 m långt spår TRAFIKVERKETS ANSVARSOMRÅDE 2 Industrispår (total längd 8 km), inkl överlämningsbangård. Det stråk som tas i anspråk beräknas vara 8 km x 50 m, dvs 40 ha 100 3 Öppen terminal 800x100 m (8 ha) 16 4 Övrig gemensam infrastruktur Infart från väg 84: En avfartsfil byggs längs vägen för den trafik som kommer från väster. Väg, lastbilsparkering, mätstation Utfart till väg 84 9 5 Enskilda terminaler Elektrifierat industrispår fram till tomtgränsen ingår i projektet

Summering Studien bekräftar de starka argument som finns för en slagkraftig och gemensam terminal! Men: Utifrån de förutsättningar som gäller just nu, är terminalprojektet angeläget men sannolikt ogenomförbart! Möjliga vägar vidare: Sänka projektets kapitalkostnader, via bidrag från offentliga infrastrukturmedel! Bredda finansieringsbasen genom en dialog med de stora energibolagen i Mellansverige! Bromsa enskilda etableringar av permanenta lastningsplatser och hänvisa transportintensiv verksamhet till en gemensam terminal!

Nästa steg De företag som är intresserade av att terminalfrågan får en lösning bör skapa en gemensam plattform med målet att bilda ett konsortium tillsammans med kommunen. Kommunens politiker bör – genom ett formellt beslut - snarast slå fast att en öppen terminal ska byggas, i samspel mellan kommunen, näringslivet och Trafikverket. Kommunen bör understryka detta ställningstagande genom att a) Avsätta medel för att finansiera kommunens åtagande i terminalprojektet b) Uppdra åt kommunledningen att tillsammans med näringslivet skapa ett konsortium för terminalfrågan c) Klargöra att Ede kan fungera som en tillfällig omlastningsplats för omlastning av rundvirke fram till att terminalen är tillgänglig Ett konsortialavtal klargör ansvars- och rollfördelning när det gäller projektering, etablering, finansiering och drift Konsortiet bedöms ha möjligheter att få medel från Region Gävleborg för att genomföra projekt- och planeringsarbetet   Därefter förutsätts GENOMFÖRANDEPROCESSEN ta vid!