Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Möjligheter med DB Schenker

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Möjligheter med DB Schenker"— Presentationens avskrift:

1 Möjligheter med DB Schenker
via Skaraborg Eco Shuttle DB Schenker | Customer Solution |

2 Skaraborg Eco Shuttle – pålitlig, smidig och klimatsmart
BAKGRUND Falköpings kommun gjorde en förstudie för att se om det gick att starta upp en pendel på sträckan mellan Göteborg och Falköping Det behövdes en stor aktör från start och DB Schenker och Jula beslutade att gemensamt göra en förstudie Första tåget från Skandiahamnen - Falköping avgick september 04, 2013 KAPACITET Fulltåg med 5-6 avgångar i veckan 86 teus per avgång Möjligt att öka till fler avgångar upp till 12 avgångar i veckan FÖRDELAR Fullt klimatkompenserad lösning Pålitlig lösning med prioriterad slottid till Göteborgs Hamn Hög kapacitet och dagliga avgångar Kostnadseffektiv lösning Låg planhyra i Falköping UTVECKLING Flera andra stora kunder har “hoppat på tåget” Jula har köpt terminalen och ca kvm etableringsyta TBN Sweden driftar en helt ny anläggning/terminal med spåranslutning Skaraborg Logistic Center investerar I ny infrastruktur Planer på att koppla på ett nytt spår för enklare anslutning norrut/norrifrån Vad? Skaraborg Eco Shuttle är det effektivaste sättet att frakta gods till och från Göteborgs hamn och Skaraborg. Bakgrund och framtid Initiativ av Falköpings kommun DB Schenker och Jula gjorde en förstudie Första tåget; Skandiahamnen till Falköping avgick 4/9 2013 Jula har köpt terminalen Investeringar i ny infrastruktur Planerar att koppla på nytt spår, enklare anslutning norrut/norrifrån Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

3 – kapacitet och fördelar
Skaraborg Eco Shuttle – kapacitet och fördelar Kapacitet Avgång varje vardag, (helgfria dagar) Möjlighet till 12 avg./vecka 86 TEUs/dag Maxvikt: 30 ton/container Fördelar Klimatkompenserad lösning Pålitlig lösning med prioriterad slottid i Göteborgs hamn Kostnadseffektiv Hög kapacitet Låg planhyra i Falköping (ca. 10 % mot Göteborgs hamn) BAKGRUND (MINSKA NER, ej så stort intresse för kunden?) Falköpings kommun gjorde en förstudie för att se om det gick att starta upp en pendel på sträckan mellan Göteborg och Falköping Det behövdes en stor aktör från start och DB Schenker och Jula beslutade att gemensamt göra en förstudie Första tåget från Skandiahamnen - Falköping avgick september 04, 2013 KAPACITET Fulltåg med 5-6 avgångar i veckan 86 teus per avgång Möjligt att öka till fler avgångar upp till 12 avgångar i veckan FÖRDELAR Fullt klimatkompenserad lösning Pålitlig lösning med prioriterad slottid till Göteborgs Hamn Hög kapacitet och dagliga avgångar Kostnadseffektiv lösning Låg planhyra i Falköping UTVECKLING Flera andra stora kunder har “hoppat på tåget” Jula har köpt terminalen och ca kvm etableringsyta TBN Sweden driftar en helt ny anläggning/terminal med spåranslutning Skaraborg Logistic Center investerar I ny infrastruktur Planer på att koppla på ett nytt spår för enklare anslutning norrut/norrifrån Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

4 Möjligheter med DB Schenker – Export via Falköping
Bokning: 3 arbetsdagar före lastdag Inlämnat Falköping: 07:30 (för avgång samma dag till Göteborg) OPERATIONELL ÖVERSIKT Transport från kund till Falköping via landtransport eller järnväg Ev. stuffning av containers i Falköping Tågtransport med Skaraborg Eco Shuttle till Göreborgs Hamn Avgångstid Fkp 11:15 mån-tors 0900 fre Export från Göteborgs Hamn FÖRDELAR Klimatvänlig lösning Kostnadseffektiv lösning Stuffningsmöjligheter med bred maskinpark och lång erfarenhet Möjlighet att mellanlagra gods Prioriterad tåglösning in i Göteborgs Hamn med fast slottid Undviker bilköer och trafikstörningar genom Göteborg in i Göteborgs Hamn Hög kapacitet och daglig avgång (måndag till fredag) på tåget Ökad flexibilitet genom möjlighet att styra om tåget till andra hamnar vid tillfälliga problem i Göteborgs Hamn Fördelar Stuffningsmöjligheter med bred maskinpark och lång erfarenhet Möjlighet att mellanlagra gods Undviker bilköer och trafikstörningar genom Göteborg in i Göteborgs Hamn Ökad flexibilitet genom möjlighet att styra om tåget till andra hamnar vid tillfälliga problem i Göteborgs Hamn Stor tillgång på tomcontainers för lastning Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

5 Möjligheter med DB Schenker – Import via Falköping
OPERATIONELL ÖVERSIKT Transport till Göteborgs Hamn Tågtransport med Skaraborg Eco Shuttle till Göreborgs Hamn Avgångstid Gbg hamn – 19:10 mån-fre Ev. strippning och mellanlagring i Falköping Transport till kund via landtransport FÖRDELAR Klimatvänlig lösning Kostnadseffektiv lösning Strippningsmöjlighet av container med bred maskinpark och lång erfarenhet Möjlighet att mellanlagra gods Effektivare internlogistik med kortare ledtid från avrop av container Låg planhyra i Falköping (ca 10% mot Göteborgs Hamn) Prioriterad tåglösning från Göteborgs Hamn Hög kapacitet och daglig avgång (måndag till fredag) på tåget Import Bokning: Senast 12:00 dagen före lastning Tom retur: Inlämnat Falköping senast 07:30 Fördelar Strippningsmöjlighet av container med bred maskinpark och lång erfarenhet Möjlighet att mellanlagra gods Effektivare internlogistik med kortare ledtid från avrop av container Allmänt tullager Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

6 20 % -21 % Referenscase Export
Kostnad Beräkningar potentiell kostnadsbesparing på ca 20 % jämfört med vägtransport och stuffning direkt vid Göteborgs Hamn Minskad miljöpåverkan -21 % i CO2-utsläpp door-port jämfört med dagens lösning med lastbilstransport till Göteborgs Hamn Kund i mellansverige ca 40 mil från Falköping 20 % -21 % MINSKADE KOSTNADER Beräkningar potentiell kostnadsbesparing på ca 20% jämfört med vägtransport och stuffning direkt i vid Göteborgs Hamn MINSKAD MILJÖPÅVERKAN -21% i CO2-utsläpp door-port jämfört med dagens lösning med lastbilstransport till Göteborgs Hamn Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

7 10 % -69 % Referenscase Import
Kostnad Beräkningar potentiell kostnadsbesparing på ca 10 % jämfört med vägtransport direkt från Göteborgs Hamn Minskad miljöpåverkan -69 % i CO2-utsläpp port-door jämfört med dagens lösning med lastbilstransport från Göteborgs Hamn Kund i närheten av Falköping ca 5 mil ifrån 10 % -69 % MINSKADE KOSTNADER Beräkningar potentiell kostnadsbesparing på ca 10 % jämfört med vägtransport direkt från Göteborgs Hamn MINSKAD MILJÖPÅVERKAN -69 % i CO2-utsläpp port-door jämfört med dagens lösning med lastbilstransport från Göteborgs Hamn Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

8 Frågor? Välkommen att höra av dig till Tack!


Ladda ner ppt "Möjligheter med DB Schenker"

Liknande presentationer


Google-annonser