RESULTAT FORMELN (2: WWR/Vietnamkriget/Pentagon)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
”Jag är vinden som blåser”
Coachande ledarskap som mentor
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Föräldramöte 12 september 2011
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Vad håller tillbaka din passion?
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Swedish mekteb Skärholmen.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur tänka och göra som processtödjare
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Seminarier | Utbildningar | Talarförmedling
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Kärnvärden.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Music: Nightengale Serenade
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Coaching.
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Projektledning.
Välkommen till Braås skola
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Respekten för människan
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Ledarutveckling över gränserna
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Förändring – hot eller möjlighet?
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
Coaching.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Presentationens avskrift:

RESULTAT FORMELN (2: WWR/Vietnamkriget/Pentagon) Resurser + Kunskap Kommunikation Motivation 1 2 3 4 RESULTAT FORMELN (2: WWR/Vietnamkriget/Pentagon)

Referenser för vårt skapande… Livet kan levas på ett oändligt massa sätt… HISTOGRAM Referenser för vårt skapande…

Basen: Min karta / Min verklighet 19-23 miljarder hjärnceller + - + - 20 % + - + - + - + - + - + - 80 % Vet en skillnad på fantasi/ verklighet Förmågan att skapa mening i mitt liv oavsett förutsättningarna, genom att leva på ett så ärligt och medvetet sätt som möjligt = vara flexibel och anpassningsbar. Att kunna skapa Sammanhang, samband och mening även i det som för stunden känns meningslöst! Hjärnan arbetar bara med bilder!! Våra 5 + 6:e sinne Vi registrerar verkligheten genom våra sinnen… Vi betraktar verkligheten genom våra minnen… Många ger upp 10 meter före toppen! Vem är du?

4 behov för personligheten + 2 behov för vår själ (något mera än mig själv) (skillnaden mellan oss är hur vi värdesätter dessa) V ä x a & B i d r g ”Människans 6 Behov” ”våra driv” -motiven, längtan Kärlek/ Tillhörighet Betydelse, bli sedd Mångfald, Otrygghet Visshet, Trygghet

Våra dagar i livet – hur vill vi ha dem? X antal dagar till förfogande i jordelivet = födseln + varje dag tills vi dör…..

TIDEN…

FRAMTIDSPLAN

Centrifugens tidsålder = Förändring!

Skapa förändring mot balans & framgång i livet…..

Min energi! ”23 Timmars”

Håll huvudet rent från skräp! Tanken & Trons kraft….. 1.Sättet jag tänker på = Min attityd! Största hindret för min utveckling är mina egna tankar & känslor…….. Håll huvudet rent från skräp! Tanken & Trons kraft…..

Tankar uppkommer….. 100 000 tankar/dag….. 60% av hälsa är Mentalt

ORDENS BETYDELSE… Får mina ord mig själv och andra att VISSNA? och andra att BLOMSTRA?

Våga testa och prova språnget! Höja RIBBAN!

Förändringsprocessen Hinder Jobbigt Problem Från nuläge Till önskat läge När förändringens vindar blåser, finns det de som bygger väderkvarnar, medan andra bygger vindskydd! Förändringsprocessen

Reaktioner…. Känner dig obekväm – Ger upp trygghet, förlorar något Resurser, vad man skulle ha haft.. För mycket, sätter sig, handlingsförlamad Gillar/ogillar utmaningar Ensam, ska man dra hela lasset? Teamet, be om hjälp?? När det är över…. Reaktioner….

Ledarskaps Formula Ledarskaps kvalité = Min personlighet + Mitt sätt att vara + Hur jag hanterar situationer + Min viljekraft/tro + Mina mål/visioner + Se sig som Förebild

Min tro om ledarskap; Man är själv förebilden för vad man vill att andra ska bemästra! Stärka sambandet mellan vår egen ”motivation – mentala inställning” • Stärka var och ens Engagemang + Ansvarskänslor • Stärka ramen för min + teamets ”attityd – vilja – förmåga” • Tillit 100% ???? AKTIVT HANDLANDE!

FÖREBILD ”role model” – i alla lägen!

Min nya förebild ”Roffe” - ALLT FINNS INOM DIG!

Ge turbo Bränsle till Cellerna & Trimma Hjärnan! Drivet= skillnad mellan: Nu-läget & Önskade-läget! Engagemang & Entusiasm & Passion EGENINTRESSE = mest pådrivande – påtagliga och konstanta faktorn för MOTIVATION

Utgår alltid från ”ATT DET GÅR”

I en entreprenöriell skola & förskola: -uppmuntra forskande – kritiskt tänkande genom öppna frågor, fördjupning och reflektioner -tillgodose alla lärstilar & utvecklingsnivåer genom att lärandet utgår från individens egen drivkraft - är det naturliga att företagen, föreningslivet + övriga samhället är en del av undervisningen -modiga ledare + pedagoger som vågar prova NYA VÄGAR -läraren = vägledaren i läroprocessen -ämnesövergripande i projekt, teman -individen i centrum = starkaste basen för hela gruppen -arbeta utifrån egna –frågor, erfarenheter, drivkraft -utnyttja den naturliga nyfikenheten, lusten att upptäcka = undersökande + experimenterande lärande

Tinas upplägg: Föräldrar: Engagera och Informera Skapa ett deltagande (1 ggr/ mån) Engagera och Informera Skapa ett deltagande I grupper 2 ggr/ månad: Elevens eget val: Team tröjor Olika upplägg efter önskemål Mål: Skapa engagemang & ansvar för sitt eget lärande = BLI SKAPARE Vision: Kvalificerade elever för livet! Lärare: ”Team Coaching” att skapa ”momentum” i vårt arbete för en SKAPANDE SKOLA i ständig förändring Böcker: Läsrallyboken Du äger Att få saker att hända

Praktiska Exempel i Klassrummet = bygg på med: Eng: Utbyte utländska skolor, jämför, lär om…. Ma: Ta in och skaffa föremål att utöva mätningar, ekvationer, bjuda in från företag mm. Mu: hitta musikaliska innevånare i kommunen, bjuda in, skapa låtar, presentera i aulan, raster…. Mix språk: blogg, hemsida på språket, forska - rötter Sv: ..=.. No: ut i naturen, prova, skapa, hitta företag som ger utbyte So: Pjäser om religion, historia, utbyte från andra kulturer…. Bi: Allt att undersöka, testa Idrott: Elevens eget val: MIX ”Våga” Prova Mentorstid: Coaching

PERSONLIGT ENTREPRENÖRSKAP ATT TÄNKA – AGERA – NAVIGER SIG SJÄLV RÄTT! - förmågan att kunna göra verklighet av idéer. Att skapa den drivkraft som gör att man fortsätter och att hitta de tekniker som gör att det går enklare – att skapa och leva sitt eget innehållsrika liv. ATT GÅ FRÅN TANKE TILL HANDLING: ”DRIVET”

Att skapa ett TEAM utöver de vanliga….