ÅBOSKOLORNA MOTIONERAR 2004-2007 Bakgrund, mål Konkreta första åtgärder Anu Oittinen, Åbo stad, skolcentralen, 050 4071530,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Skolan i rörelse
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Olweusprogrammet Håkan Wetterö 1
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
En reviderad läroplan för förskolan
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Intervju inför ViV-projektet.
SET Social Emotionell Träning
Mer ungdomar med! Finlands Röda Kors Rekrytering av unga frivilliga Mer ungdomar med!
Förändrad teamrond på Geriatriska kliniken
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Att tillsammans påverka!
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Vi fostrar en ny generation av hjälpare Finlands Röda Kors ungdomsverksamhet.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
MOTIONSKLUBBAR I SKOLAN Finlands Svenska Idrott Miche Oksanen Helsingfors.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Demens och tidshjälpmedel
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Pieni ottaa mallia isosta. Kaikessa. Smarta familjen Metod för att främja barnfamiljers hälsa  utgår från familjen  aktiverar familjen  stöder familjens.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
LÄRARENS YRKESETIK HANNELE NIEMI Varför så viktigt i Finland?
Rökfria miljöer - skolan
Ramverk för patientmedverkan
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

ÅBOSKOLORNA MOTIONERAR Bakgrund, mål Konkreta första åtgärder Anu Oittinen, Åbo stad, skolcentralen, ,

BAKGRUND Motionens inverkan på hälsan, välbefinnandet, orken, koncentrationsförmågan och inlärningen Åbostrategin: åbobornas välbefinnande, barnens, de ungas och barnfamiljernas välbefinnande (grunden för projektets finansiering) Goda erfarenheter av tväradministrativa projekt (t.ex. Rörelse 2000) Barnens och de ungas motionerande har minskat Ý PROJEKTET SKOLORNA MOTIONERAR Ý SÄTT FART PÅ SKOLDAGEN!

VAD STRÄVAR VI EFTER? Vid utgången av år 2007 har barnens och de ungas välbefinnande samt elevernas trivsel i skolan ökat tack vare motionen. Detta förutsätter att skolornas verksamhetskultur och - miljö utvecklas aktivt och i en riktning som uppmuntrar till motion. Skolorna behöver skräddarsydda verksamhetsformer och på basis av dem nya lösningar som gynnar motionerandet.

HUR KAN MAN STÖDA DESSA VERKSAMHETSFORMER? Genom stöd till lärarna : utbildning, material och andra åtgärder. Genom stöd till skolsamfundet: utbildning, mera växelverkan. Genom att erbjuda en bred tväradministrativ samarbetsgrund till hjälp för genomförandet av de olika skolornas projekt. SKOLARNAS VERKSAMHETSKULTUR KAN FÖRÄNDRAS BARA GENOM VERKSAMHETSFORMER SOM UTGÅR FRÅN SKOLORNAS EGEN SITUATION.

PROJEKTETS FRAMSKRIDANDE 1) Utgångspunkterna specificeras i skolorna 2) De gemensamma intresseområdena uppskisseras -> utbildning, material, projektifiering 3) Verksamhetsplanerna uppgörs 4) Planerna för genomförandet uppgörs 5) Genomförande, uppföljning, utvärdering 6) Nya utgångspunkter

PÅ SKOLNIVÅ PÅ PROJEKTNIVÅ PÅ STADSNIVÅ PÅ RIKS- & INTERN. NIVÅ De egna utg.punkterna & förväntningarna Deltagandet Delaktiggörandet Verksamhets- processen De gemensamma intresseområdena Produkterna Materialet Utbildningen Nätverken, samarbetet Påverkan på beslutsfattandet, strategierna, verksamhets- sätten Projektifiering av nya idéer Samarbets- partnerna Finansieringen Riksomf. och intern. projekt (EU: Shape up) VERKSAMHETENS / PÅVERKNINGENS NIVÅER

Ett brett projekt på stadsnivå Þ18 lågstadieskolor, 3 högstadieskolor, 3 gymnasier, yrkesinstitutet (3 enheter) ÞDe olika förvaltningsenheterna Þ Bindande engagemang från stadens ledning De riksomfattande nätverken • t.ex. Ung i Finland Det europeiska samarbetet • nätverket Active living •EU:n Public Health Programme: Shape Up •EU:n Public Health Programme: Shape Up: vad man i olika länder har gjort för att lösa problemet med barns övervikt (Åbo är en av de 25 projektstäderna)

MÅLEN FÖR PROJEKTET "SKOLORNA MOTIONERAR" Uppdaterat SKOLORNA MOTIONERAR, forskningsprojekt Analys av interventionsprocessen och utvärdering av förändringen i skolans verksamhetskultur Utvecklingen av elevernas fysiska kondition och rörelsebehärskning Utvecklingen av elevernas hälsa och välbefinnande Förändringen i elevernas motions- vanor och attity- der till motionen Undersökning av alla elever i klass 4: förändringarna i motionsvanorna och attityderna till motionen, hälsan och välbefinnandet PÅ SKOLNIVÅ Intervjuer Kontakthäften Utbildningsmaterialet PÅ ELEVNIVÅ Test av rörelsebehärskningen och den fysiska konditionen PÅ ELEVNIVÅ Enkätblanketter till eleverna och deras föräldrar PÅ ELEVNIVÅ Enkätblanketter till eleverna och deras föräldrar

UTGÅNGSPUNKTER. SYNPUNKTER SOM NOTERATS: LÅGSTADIESKOLORNA Motionen på rasterna: 1) rastkorgar, 2) nya spel/lekar -> häfte, 3) lekdagar, dagar med olika teman på rasterna, 4) lekledare, 5) traditionella gårdslekar, 6) förhållandena på skolgårdarna skall utvecklas med beaktande av närmotionsbehoven: en plan på stadsnivå, separata planer för gårdarna. Motionen på väg till och från skolan: 1) kartor över skolvägar, 2) kampanj kring skolvägsmotionen, 3) ”trafikmormödrar och -morfäder”. Klubbverksamheten: de som är motionspassiva bör fås med. Eftermiddagsklubbarna: motionen en permanent del av verksamheten (handledarna bör få utbildning). Information och kommunikation kring motionen, hälsan och välbefinnandet 1) kontakthäfte för kommunikation mellan hem och skola, 2)

UTGÅNGSPUNKTER. SYNPUNKTER SOM NOTERATS: HÖGSTADIESKOLORNA OCH GYMNASIERNA Experiment med en personal trainer: en personlig tränare har mottagning i skolan t.ex. en timme per vecka, samarbete mellan tränaren och hälsovårdaren, material till stöd för verksamheten (motionskalender m.m.) Kompismotion: eleverna aktiverar varandra, kurs i kompisrådgivning i gymnasiet, aktivering av motionen på rasterna osv. Motionsklubbarna: utgångspunkten är att de passiva fås med Motionen på väg till och från skolan (kartor, kampanj, upplysning om farliga ställen) Motionen på rasterna: utrustning, utvecklande av förhållandena på skolgården

UTGÅNGSPUNKTER. SYNPUNKTER SOM NOTERATS: YRKESINSTITUTET •De ensamboende ungdomarna -> hur kan projektet ge deras liv innehåll och kamrater (kompismotionen) •Motionens ställning bör stabiliseras i undervisningen •Invandrarna, klubbverksamheten osv. •Det är mycket viktigt att påverka på attitydnivå (inställningen till motion är negativ) --> information, marknadsföring osv. •De elever som studerar marknadsföring: ”Hur skall motionen marknadsföras / säljas då målgruppen är eleverna vid Åbo yrkesinstitut?" •Byggnadsavdelningen elever: bygger utrustning i liten skala för skolgården •Hur kan Power Action-verksamheten utnyttjas?

PROJEKTETS FILOSOFI: Projektet synliggörs med små konkreta åtgärder, och framskridandet av den omfattande helheten - förändringen av verksamhetskulturen - ges stöd.