Policy för miljö och hållbar utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Skola och arbetsliv i samverkan
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Ulf P Andersson GMV
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Ett arbete med att etablera
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Processorienterat förbättringsarbete
Göteborgs universitet förnyas
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Ramverk för patientmedverkan
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Detta är God Vård.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Verksamhetsplan och budget 2015
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Konstnärliga fakulteten
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Strategiska perspektiv på verksamheten
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Verksamhetsplan FSV 2016.
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Alumnrelationer vid LNU
Vad innebär regionbildningen?
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Verktyget Utmärkelsen….
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Policy för miljö och hållbar utveckling Högskolelagen föreskriver att universitet och högskolor ska bedriva sin verksamhet så att den främjar en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa. Högskolelagen och Lunds universitets strategiska plan utgör grunden för följande policy för miljö och hållbar utveckling: Lunds universitet har en viktig roll i samhället genom att vara en drivkraft för hållbar utveckling. Universitetet skall, genom utbildning, forskning och samverkan med det omgivande samhället tillhandahålla tillförlitlig kunskap idag och i framtiden. Lunds universitet ska särskilt verka för att initiera och genomföra ämnesöverskridande forskning som bygger ny kunskap och bidrar till en hållbar utveckling. Studenterna vid Lunds universitet ska under sin utbildning få insikter och kunskaper om ämnesrelevanta aspekter beträffande hållbar utveckling. Studenterna blir därmed spjutspetsar i yrkeslivets praktiska arbete med att skapa en hållbar utveckling. Principen ”att leva som vi lär” ska prägla den dagliga verksamheten vid universitetet. Detta är en trovärdighetsfråga som förutsätter en aktiv medverkan från universitetets medarbetare och studenter. Rektor och ledning på alla nivåer skall aktivt stödja och eftersträva ständig förbättring av arbetet för en hållbar utveckling. Ledningen ska genom systematisk uppföljning säkerställa att universitetets miljö- och hållbarhetsmål uppnås samt att gällande lagstiftning och övriga formellt ställda krav på universitetet följs.

LU – Historiskt sett Bred verksamhet Satsar på ämnesöverskridande forskning/utbildning Miljö i tvärvetenskap sedan 60-talet Hög intern kompetens Kompetens inom miljö/HU finns på varje fakultet LU starkt decentraliserat Gamla kulturer – olika språk Konkurrens Resursbrist ”Inte ett perspektiv till…”

Dialogprocesser EU: Open Method of Coordination Samlande begrepp för beprövat arbetssätt Anpassat till nätverksorganisation Kommunikation

Program/ Kursansvarig Eldsjälar, Temagrupper Eldsjälar, Temagrupper Eldsjälar, Temagrupper Arrangera möten/seminarier Dokumentera metoder Samla in goda exempel Stödja fakulteternas arbete Skapa mötesplatser och dialog Samla och sprida goda exempel och verktyg Integrera i universitetsgemensam pedagogisk utveckling Inspirationsgrupp 10-15 personer Fakultet Arbetsgrupp/ Kontaktpersoner Fakultet Arbetsgrupp/ Kontaktpersoner Fakultet Arbetsgrupp/ Kontaktpersoner Institution Program/ Kursansvarig Initiera/fortsätta fakulteternas arbete Fakultetsgemensam samordning, inventering, planering

Delmål 1 ”Utveckla och sprida metoder för att säkerställa att varje student under sin utbildning möter och förhåller sig till ämnesrelevanta etiska och samhälleliga aspekter på miljö och hållbarhetsområdet” Hållbar utveckling i utbildning – vad innebär det? (Version 1) kritiskt förhållningssätt egna ämnet/yrkesrollen - problematiserande helhetsperspektiv ämnesrelevant ämnesöverskridande – synsätt, värderingar inte i första hand inriktat på fakta/tekniker (typ förbättrad motor, floristik, miljörätt) utan ämnets/yrkets roll ur ekologiskt/samhälleligt/ekonomiskt perspektiv

Keys for success…? Sammansättning inspirationsgrupp! Integrering examinationsmål/ Bologna Studentperspektiv Skilj på Vad alla skall tillgodogöra sig Kvalificerad expertutbildning ”Leva som vi lär” Samarbete Gemensam utmaning Gemensam process/ömsesidigt stöd för att nå uppsatta målet Ödmjukhet!