Målorienterade strategiska processer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
En introduktion till SEB Way
Kundundersökning mars 2010
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Hållbar service i Västerbotten
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Aktuella frågor på EU-nivå
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
Förstudie Roslagspilen
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Synkroniserade insatser för barn och unga
Kollektivtrafikbarometern 2013
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Kommunens vision Kf § 52 Lycksele - Staden i Lappland, kommunen med guldkant i tillvaron.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kollektivtrafikbarometern 2014
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Regional utvecklingsplanering och miljömål
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Mallar svenska.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Beslut i kommunfullmäktige
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Timrå – en stark kommun i en växande region
Presentationens avskrift:

Målorienterade strategiska processer Maria Tuvesson maria.tuvesson@sl.se 08-686 15 87 070 786 15 87

Hur få draghjälp av trafikhuvudmän. Att man har en målorienterad strategisk process Vad och på vilka nivåer man driver påverkar hur man kan få draghjälp - exemplet Nacka – genom biljetter och information - exemplet E 18 – genom planering i olika skeden Tala samma språk Jag ska prata om yttre effektivitet 2017-04-03

Strategisk karta ”Genom kollektivtrafiken bidrar SL till att Stockholm är Europas mest attraktiva storstadsregion.” VISION ÖVERGRIPANDE MÅL En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet Kompetent strateg Affärsmässig beställare Effektiv styrning UTVECKLINGSMÅL Kompetent projekt-genomförare Attraktiv arbetsgivare ”SL ska utifrån ägarens krav och intressenters förväntningar, föreslå och genomföra regionala kollektivtrafiklösningar som underlättar arbetspendling och förenklar vardagen för alla i Stockholmsregionen.” VERKSAMHETSIDÉ VÄRDERINGAR Samverkan – Ansvar – Förtroende - Engagemang 3

En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet Strategisk karta – övergripande mål ”Genom kollektivtrafiken bidrar SL till att Stockholm är Europas mest attraktiva storstadsregion.” VISION ÖVERGRIPANDE MÅL En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet de övergripande målen speglar kraven på yttre effektivitet - SL-trafikens totala attraktionskraft, värdeskapande och effektivitet

En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet Strategisk karta – övergripande mål ”Genom kollektivtrafiken bidrar SL till att Stockholm är Europas mest attraktiva storstadsregion.” VISION ÖVERGRIPANDE MÅL En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet MÅL- FORMULERING En attraktiv kollektivtrafik ska möta kraven på enkelhet, pålitlighet och helhetssyn. SL ska bidra till hållbar utveckling SL-trafiken ska öka sin marknadsandel gentemot biltrafiken SL:s allmänna kollektivtrafik ska upplevas som det mest attraktiva resealternativet för resenärer med funktionsnedsättning SL-trafiken ska ge minsta möjliga miljöbelastning SL-trafiken ska vara väl utbyggd, med goda förbindelser till angränsande län, och ge ett väsentligt bidrag till Stockholmsregionens tillväxt och konkurrenskraft.

En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet Strategisk karta – övergripande mål ”Genom kollektivtrafiken bidrar SL till att Stockholm är Europas mest attraktiva storstadsregion.” VISION ÖVERGRIPANDE MÅL En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet MÅL- FORMULERING ”Utvecklingen av en attraktiv kollektivtrafik ska vägas mot kraven på hållbara investeringar och en rationell drift för att säkerställa en ekonomisk effektivitet och ett högt kapacitetsutnyttjande.” SL:s förslag och beslutsunderlag ska belysa de kort- och långsiktiga ekonomiska konsekvenserna av olika handlingsalternativ.

En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet Strategisk karta – övergripande mål ”Genom kollektivtrafiken bidrar SL till att Stockholm är Europas mest attraktiva storstadsregion.” VISION ÖVERGRIPANDE MÅL En attraktiv kollektivtrafik Ekonomisk effektivitet Tillförlit-lighet Nöjda kunder Marknads-andel Andel förnybar energi Tillgäng-lighet Belägg-ningsgrad Kostnad/ pkm MÄTETAL