Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Samtala om böcker.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Cannabinoidernas inverkan på det kognitiva systemet.
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
En av de främsta samhällsteoretikerna.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Alla har inneboende.
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga (språklig förmåga)
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
HaschAvvänjningsProgram
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vad ska man uppmärksamma vid experimentellt bruk av cannabis? Språklig förmåga (Verbal förmåga) Diskreta tecken som: ett enklare sätt att uttrycka sig,
Cannabinoidernas inflytande på minnesprocessen
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Debattera.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Delaktighet.
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att skriva dikter.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Hur du tar hand om din kunskap
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Kognition och teknik Beata Terzis
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Lära för livet!.
Psykiskt funktionsnedsättning
Träff 11 Välkomna!.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga Psykomotilitet Minnesprocessen Analytisk-Syntetisk förmåga Psykospatial förmåga Gestaltminne

Verbal förmåga Episodiskt minne Som haschrökare: begränsad möjlighet att ta till sig film osv. fattig i själen, eftersom man inte befäster fina grejor inom sig, behållning bara för stunden. orden är inte alltid kopplade till känslor. Som f d haschrökare god behållning av film, böcker och musik kan man läsa böcker. helt ny förmåga att uttrycka sig.

Logisk-Analytisk förmåga Semantiskt minne Som haschrökare: tänkte man inte innan man svarade. ville man lösa problemet konkret, sen ska det vara löst en gång för alla. trodde man att man var aktiv bara för att man hade projekt på gång. Som f d haschrökare: granskar orsaken till varför saker sker. märker jag att jag utvecklas när jag tänker tillbaka. kan jag ligga på kvällen och lösa problemen med abstrakt tänkande.

Psykomotilitet Som haschrökare: inlärningsförmågan mycket sämre. visst kan man tänka kvickt men det är inte säkert att man träffar rätt i tanken. man kunde inte lösa 1 problem med 3 bra lösningar till hands, man kunde inte bestämma sig. Som f d haschrökare: man lägger märke till mycket mer. man kan engagera sig, koncentrera sig på information. kan man lösa 3 problem samtidigt.

Minnes förmågan Som haschrökare: minnesspåren går ihop, så att man blandar ihop det. ingen framförhållning, man vill inte påverka situationen, utan vill bara bli av med den. tänkte dag för dag. Som f d haschrökare: man tar informationen med hem och kan sitta och tänka. lättare att hålla tråden och inte sväva ut i tankebanorna vid samtal. kan jag utan vidare komma ihåg var jag har lagt saker, och vad jag gjorde i förra veckan.

Analytisk-Syntetisk förmåga Som haschrökare: andras inkonsekvenser tillåter mig att röka hasch. förr kretsade allt kring hasch. detta får haschrökaren att alienera sig med andra människor, han ser/har en insikt som ingen annan har. Som f d haschrökare: man kan ge sig in i en diskussion, och hela tiden sköta en diskussion med sig själv för att komma med nya infallsvinklar. går man djupare in i åsikterna. tänka efter vad andra säger och tar hänsyn till detta när jag formulerar orden.

Psykospatial förmåga Som haschrökare: tar det som det kommer. ingen kontinuitet i relationer. såg man bara "1 meter" framför sig. Som f d haschrökare: jag kan uppleva musik likadant som innan, men då följde jag bara en basgång, nu följer jag hela låten. man reagerar mycket mer på hur folk i omgivningen reagerar känslomässigt. planerar sin vardag bättre.

Gestaltminnesförmågan Som haschrökare: man isolerar sig. inga eller få vardagsrutiner. många holkar är bara vana, nattaholken. Som f d haschrökare: märker att man automatiskt skapar rutiner. mår mycket bättre, vaknar en kvart innan klockan ringer och stiger upp direkt utan att ligga och dra mig.

En typisk haschrökare Problem med att finna exakt ord till det han vill beskriva. Begränsad förmåga att läsa böcker, se en film, teater osv. Känslor av tristess och tomhet i det dagliga livet, ensamhet. Det är aldrig hans fel, externalisering eller projicering av sina problem. Han är övertygad om att han fungerar adekvat. Är ej förmögen till kritisk granskning av sitt eget beteende. Känslor av att vara otillräcklig och misslyckad. Oförmögen att vidmakthålla en dialog. Problem med koncentration och uppmärksamhet. Rigida åsikter och färdiga svar. Jag är annorlunda, jag är unik.