Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Mål med samverksanssystemet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor
Källkritik.
Vi ser ingenting nytt… vad har ni gjort egentligen? Jo… det är såhär…
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Thomas Larsson, RF-IT Version: beta
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Beredningen för integration och mångfald
Problemsnack eller bygga lösningar.
Vad innebär val av vårdenhet?
Mål och betygskriterier
Praktisk arbetslivsorientering
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
ERGONOMI Vad är det?.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Patientsäkerhetsronder
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Ett arbetsområde om poesi
Affärsidé - företagets vägvisare
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
i kommuner, landsting/regioner
En styrelse som gör skillnad
1 Linnea Grundström, projektledare.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Hur man skriver en argumenterande text.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Debattera.
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
SIM TEAM.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Delaktighet.
Anställningsintervjun
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Instruktioner Hur man skriver.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Olika texter du behöver känna till
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Presentationens avskrift:

Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas Hur man får supportmedarbetaren att dela med sig av sin kunskap och jobba bättre i en mer dynamisk grupp.

Vad är en Wiki igentligen? Ordet wiki kommer från Hawaii och betyder ”snabb”. Det är en länksamling och databas med ett webbaserat användargränssnitt och en sökmotor. Wikin´s artiklar brukar skrivas av dess läsare (som en blogg ungefär).

Vad finns i en Wiki? Man kan ha en öppen wiki eller en sluten. En sluten wiki kan bara användas eller skrivas och läsas av medlemmar. Wikin innehåller ett webgränssnitt med enkla redigeringsverktyg och en samling av funktioner eller s.k. ”widgets”. Användare skriver nya artiklar när som helst och länkar ihop dem med befintliga artiklar. En eller flera användare kan ha funktionen som ”admin” eller moderator för att se över innehållet.

Om artiklar. Användaren har tillgång till olika mallar eller ”templates” för att enkelt kunna skriva enhetliga artiklar i kunskapsdatabasen. Artiklarna har möjlighet att bli redigerade av alla användare, om detta inte är önskvärt kan man enkelt låsa en särskild artikel. Det finns historik i varje artikel för vem som har gjort ändringar.

Om användarna. Användarna är den viktigaste komponenten i en bra Wiki. Det går lätt att avläsa vilka användare som skriver flest artiklar och på andra sätt bidrar mest. Det är upp till användarna att skapa en bra KunskapsDatabas. Ju mer dina kollegor kan, desto enklare kommer ditt jobb att vara. Det ska finnas flera ”community”-liknande funktioner för användarna i en bra Wiki.

Om funktionerna. Wikin kan fungera med endast två funktioner; Sökmotor och redigeringsverktyg. Kan även innehålla smarta funktioner som: ”Tag-Cloud”, ”IM”, Topplistor, Diskussionsforum, med mera..

Vad är syftet? Förutom att helt enkelt ha en snabb, effektiv, enkel och GRYM KunskapsDatabas, så är ”wikitekniken” ett sätt att få sina medarbetare att arbeta med varandra istället för mot varandra. Genom att uppmuntra medarbetaren att dela med sig av sin kunskap istället för att göra den till något exklusivt. Syftet är att höja alla supportmedarbetares kunskapsnivå. Genom att aktivt delta, läsa och skriva, bjuda på sin kunskap, eller ta del av andras, kanske inom andra områden, få en jämn fördelning av kunskap i gruppen. Dessutom ger användandet av Wikin upphov till nya idéer och egna initiativ. Samt en möjlighet att ventilera åsikter om arbetsmetoder och rutiner.

Om det inte funkar? Alla supportgrupper behöver en KunskapsDatabas för rutiner, felsökningsmetoder, produktinformation, kontaktuppgifter och systemstatus. Men om inte medarbetarna vill skriva något? Självklart kan man inte tvinga fram deltagande. Men när t.ex. kritik mot rådande resurser, rutiner eller metoder dyker upp är det naturliga svaret, ”gör det själv om du kan bättre, här är ditt verktyg.” Om bara några få bidrar? Det är enkelt att i en wiki se vilka som bidrar och inte. Om någon vägrar bidra, eller ens läsa i wikin så kan man argumentera att det är en viktig del av arbetet att dela med sig av sin kunskap och att själv få möjligheten att styra över sina arbetsmetoder och hjälpa de andra i gruppen att nå samma nivå. Det är viktigt att det finns de som föregår med gott exempel och visar hur enkelt smidigt och roligt det är att ha en wiki på jobbet!

Klart att det funkar! Min bakgrund och erfarenhet av en wiki på jobbet. Varför det är överlägset en centralt styrd databas. Mindre dynamik, stelare, långsammare, ”dummare”, frånkopplat ”verkligheten”. Medarbetaren måste känna sig betrodd och uppskattad för att göra ett bra jobb. Deltagande ger alltid något nytt. Utveckling är något bra. Nya metoder och idéer ger möjlighet att utvecklas, som individ och som grupp.