Mikael Klein, Intressepolitisk chef, Handikappförbunden 27 oktober 2011 Svenska funktionshindersrörelsens alternativrapport till FN:s kommitté för rättigheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

Skyddsombuds- utbildning
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Rätt stöd till arbete Handikappförbundens syn på arbetsmarknadsfrågan.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hur gick FN-granskningen?
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Mänskliga rättigheter
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
Grunden i den nya strategin grunden för uppföljning och rapportering ett ramverk, verktyg och vägledning Konventionen och den nationella handikappolitiken.
Vad innebär ett barnperspektiv
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
i kommuner, landsting/regioner
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Handikappförbunden Dialogmöte DO 9 april 2013 Ingrid Burman.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
STs Arbetsmiljörapport 2010
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Workshops Finsam maj 2012 Per Skoog Strateg
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Framtidsyrken. om-du-vill-ha-en-ljus-framtid-pa-arbetsmarknaden.html.
Personalpolitisk inriktning
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Delaktighetsdagen 2015 Myndigheten för delaktighet.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Konventionens juridiska status i Sverige
Övervakningssystemet
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Vår verksamhetsidé Med utgångspunkt i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning är vi ett nav för kunskap inom funktionshinders­politiken.
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

Mikael Klein, Intressepolitisk chef, Handikappförbunden 27 oktober 2011 Svenska funktionshindersrörelsens alternativrapport till FN:s kommitté för rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Handikappförbunden Samarbete för 39 funktionshindersförbund med ca medlemmar

Samlad kraft Vi, Handikappförbunden, är ett stort antal funktionshindersförbund som slutit oss samman för att agera i samlad kraft. Politisk Vi ser samhället ur ett helhetsperspektiv. Vår uppgift är att förändra samhället. Vi gör det genom att både belysa levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättning i Sverige och agerar aktivt för att åstadkomma samhällsförändringar som inkluderar alla människor. Kompetens Vi är bärare av den mest angelägna kunskapen – den egna erfarenheten. Vi använder kompetensen till att konstruktivt medverka till samhällsförbättringar. Oberoende Vi styrs inte av något annat än vår vision om ett samhälle för alla. Vårt oberoende ger oss trovärdighet och en unik samhällsroll att fylla som inte kan göras av andra samhällsaktörer. Medborgarrätt Vi har ett mandat från Förenta Nationerna att bevaka att en stor del av befolkningen - flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionsnedsättning - tillerkänns sina mänskliga rättigheter fullt ut.

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning • Förord • Artiklarna 1 – 4 ”Konventionens hörnstenar”, beskriver grundläggande principer • Artiklarna 5 – 30 är rättighetsartiklar • Artiklarna 31 – 50 är procedurregler, beskriver bland annat genomförande, uppföljning och övervakning av konventionen • Frivilligt protokoll om klagorätt

Svenska funktionshindersrörelsens alternativrapport till FN:s kommitté för rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Rapporten är ett komplement till Sveriges regerings första officiella rapport till FN-kommittén. Syftet med rapporten är att ge en heltäckande bild av hur Sverige lever upp till konventionens olika rättigheter för flickor, pojkar, kvinnor och män med funktionsnedsättning. Hela den svenska funktionshindersrörelsen har varit involverad i framtagandet av rapporten. Projektet Agenda 50 – verktyg för våra rättigheter

Alternativrapporten tar upp artiklarna Till varje artikel finns: • Beskrivning av regelverket • Funktionshindersrörelsens åsikter om regelverket • Statistiska jämförelser och forskningsresultat • Funktionshindersrörelsens åsikter om den faktiska situationen • Funktionshindersrörelsens rekommendationer om vad den svenska staten behöver göra för att bättre leva upp till rättigheterna

Regelverket 472. Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering på grund av funktionsnedsättning på arbetsområdet och omfattar arbetssökande, arbetstagare och de som söker eller genomför arbetspraktik. Vid anställning, befordran eller i samband med utbildning för befordran ska en arbetsgivare vidta skäliga stöd- eller anpassningsåtgärder så en person med funktionsnedsättning kan utföra arbetet på lika villkor. En arbetsgivare som inte beaktar detta gör sig skyldig till diskriminering. En person som upplever sig ha blivit diskriminerad kan anmäla fallet till DO. Under första halvåret 2010 har antalet anmälningar ökat med 20 procent jämfört med första halvåret Artikel 27 Arbete och sysselsättning Artikel A Diskriminering på arbetsmarknaden

Rättspraxis 473. I rättsfallet AD 13/10, mål nr A 59/08, åberopas Diskrimineringslagen. Arbetsdomstolen (AD), slog fast att det inte var diskriminering när Försäkringskassan nekade en kvinna jobb som utredare med motiveringen att man inte kunde anpassa ett dataprogram till punktskrift. Kvinnan sökte en tjänst som utredare på Försäkringskassan. Vid anställningsintervjun förklarade hon vilka hjälp­medel som finns och hur svårigheter kan avhjälpas. Hon fick inte jobbet trots att hon uppfyllde alla kompetenskrav och hade goda referenser. Försäkringskassan ansåg att det interna dataprogrammet inte gick att använda med en punktskriftsanpassning. AD ansåg att Försäkringskassan inte hade skyldighet att anpassa datorprogrammet, vilket var en förutsättning för att kvinnan skulle kunna klara arbetet som utredare.

474. KOMMENTAR Funktionshindersrörelsen är mycket kritisk till AD:s tolkning av lagen och anser att Försäkringskassan som är en offentlig arbetsgivare måste göra både sin interna och externa verksamhet tillgänglig. Hade skrivningarna i artikel 9 liksom principerna om universell design tillämpas vid upphandlingen av datasystemet hade kvinnan med synnedsättning kunnat arbeta hos Försäkringskassan. Den svenska funktionshinderspolitiken som slogs fast 2000 slår fast att FN:s standardregler ska vara vägledande. hade försäkringskassan följt dåvarande handlingsplan, standardreglerna 5 och 7 samt resolution 2000:51 hade kvinnan också kunnat få jobbet!

Övergripande kommentarer Strukturella brister inom tre centrala områden: 1. Regelverk följs inte Sverige har på många områden bra lagar. Men lagarna följs inte alltid. Regeringen har inte vidtagit tillräckliga åtgärder för tillgänglighet som ett resultat av att konventionen ratificerats. 2. Brist på konventionskonform tolkning Konventionen har inte inkorporerats, det vill säga blivit svensk lag. 3. Brist på effektiva rättsmedel DO får bara driva fall enligt Diskrimineringslagen samt Föräldra­ledighetslagen, i huvudsak ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Flera av de medborgerliga och politiska rättigheterna finns i den Europeiska konventionen. DO kan åberopa ”Europakonventionen”, men, kan inte driva ett fall som endast bygger på den..

Artikel 4, punkt 3 ” I utformning och genomförande av lagstiftning och riktlinjer för att genomföra denna konvention…...ska konventionsstaterna nära samråda med och aktivt involvera personer med funktionsnedsättning, … genom de organisationer som företräder dem. ” (Utdrag från punkt 3 art 4)

Sammanfattande slutsatser • Samhällsplaneringen måste präglas av en inkluderande utformning för en hållbar utveckling och framtida tillväxt. • Trots lagar som varit verksamma i decennier, upprepas samma misstag vid planering av verksamheter och miljöer. Fortfarande görs långsiktiga investeringar som med sina brister kommer att leda till kostsamma (och mindre funktionella) särlösningar i efterhand. • FN:s kommitté bör uppdra åt den svenska regeringen att redovisa för riksdagen hur funktionshindersrörelsens rekommendationer ska behandlas.

Twitter #funkpol