MKL, Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällskontraktet – struktur för samverkan i Mälardalen
Advertisements

Dorota Lembrér Licentiand
Legitimationskrav Rekrytering
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Varför fokus på nyanlända just nu
Lärarlegitimation.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Förskolelyftet – kurser 2012
Andreas Ryve & Cecilia Vestman
Förskola – lärande och yrkesprofession
Mälardalens högskola Det här är.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Implementering av nya läroplaner
17 december Dolda kunskaper 17 december
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningar till förskollärare
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
MDH – den samverkande högskolan
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Läslyftet det senaste nuläget.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Nämndplan 2015.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Utbildningsvetenskap i förskolan
Skolchefsinstitutet Aktuellt läge
Grundlärarutbildningarna
Presentationens avskrift:

MKL, Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande - en regional samverkansarena för skolutveckling, forskning och forskarutbildning, kompetens- utveckling och kompetensförsörjning

Vision: ”Ett starkt MDH” - den samproducerande högskolan

Målet….. - alla barn och unga ska ges förutsättningar att nå skolans mål och sin egna fulla potential

Fyra utvecklingsområden Skolutveckling MKL bedriver skolutveckling på vetenskaplig grund Forskning och forskarutbildning Genomförande av forskning, följeforskning, utvärdering, forskningscirklar samt spridning av aktuell forskning Kompetensutveckling MKL ger verksamma lärare utökad behörighet samt kompetensutveckling för rektorer, förskolechefer, lärare, forskollärare m fl Kompetensförsörjning MKL och MDH förser regionen med kompetenta lärare och förskolärare. Vi bidrar till att göra läraryrket attraktivt

Aktuella forskningsområden MNT – Matematik och naturvetenskap/teknik BUSS – Barn och unga i skola och samhälle SOLD – Språkens-och litteraturens didaktik SISU – SO-didaktik, interkulturell pedagogik, skolledarskap och utvärdering Pia Lindberg & Andreas Ryve

Exempel på verksamhet Matematikdidaktik Läs- och skrivinlärning Mångfald och interkulturalitet Stadieövergångar Framtidens lärare och skolledare Entreprenöriellt lärande Inte springa på alla bollar SK- styrelse valt ut – Matematik - pga av de sviktande resultaten. Västerås ligger under rikssnittet Mångfald – intersektionell ansats – utjämna sociala orättvisor – forskningscirklar – Pirjo Lahdenperä (ped interkulturellt ledarskap) Entreprenöriellt lärande – Skolverket – fylla vagt begrepp med innehåll – betyder inte att alla elever ska starta företag – Kreativitet, motivation, lustfyllt lärande, aktivt lärande

Förväntat resultat MDH Kommunerna Regionen Stärkt lärarutbildning med examensrättigheter för hela skolområdet Tydlig verksamhetsinriktning på lärarutbildning Starka forskningsmiljöer, vetenskapliga publikationer inom pedagogisk och didaktisk forskning Professionellt samverkansarbete, genom användning av modeller och metoder med vetenskaplig grund Stärkt rektorsutbildning MDH Fler lärare med utökad behörighet Attraktiva arbetsgivare med karriärutveckling kopplad till forskning, t.ex. tjänster som lektorer och förstelärare Mätbara resultatförbättringar för elever Utveckling av den pedagogiska praktiken på vetenskaplig grund Höjd kompetens bland rektorer, förskolechefer, lärare m fl Kommunerna MDH stärker sin position regionalt bland de som söker lärarutbildning MDH försörjer regionen med lärare Hög avkastning på ansökningar om externa medel Flera kommuner klättrar i rankinglistor Insatser för breddad rekrytering ger mångfald Regionen

Stark laguppställning – högskolans främsta skolforskare Anders Garpelin, professor i specialpedagogik bl.a. forskning kring övergångar förskolaskola Anette Sandberg, professor pedagogik bl.a. forskning om entreprenöriellt lärande i förskola och skola Pirjo Lahdenperä, professor i interkulturell pedagogik, ledarskap och styrning Eva Sundgren, professor i svenska, ansvar för forskning kring läs- och skrivinlärning Andreas Ryve, professor i matematik med inriktning matematikdidaktik

Räkna med Västerås Räkna med Västerås, (16 mnkr) 4 kommundoktorander inriktning förskola/skola andreas.ryve@mdh.se

Aktuellt hösten 2013 - behörighetsgivande utbildning Lärarlyftet II, åk 7-9 - Matematik för lärare, 1-45 hp, - Svenska som andraspråk, 16-45 hp Lärarlyftet II, gymnasiet - Svenska som andraspråk, 46-90 hp Speciallärarprogrammet - med specialisering mot utvecklingsstörning, 90 hp Förskolelyftet II - Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning, samt ytterligare två grupp med start under hösten 2013 Omfattar 7,5 hp och ges på kvartsfart. Fram till 14 juni-13 kan kommuner i Sörmland och Västmanland visa intresse för en specialgrupp inom följande områden: - Dokumentera och följa upp - Leda och organisera - Utmana och stödja - Flerspråkighet och inter-kulturalitet Kurserna genomförs på halvfart Sen anmälan kan göras fram till en vecka innan kursstart.

Förskolan 2013-14 Forskningsdialoger Fler män i för skolan – didaktiska och teoretiska perspektiv kring förskolan Fyra terminer - ett tema per termin: Språk och kommunikation Matematik Natur och teknik Specialpedagogik Prel start under hösten 2013. Kommunerna i regionen kan köpa kursplatser alt en hel forskningsdialog. MKL vill bidra till Fler män i för skolan Ett planerat projekt för mentorer, verksamma manliga förskollärare och adepter, manliga studeranden. Mentorsprojekt planeras pågå under 3,5 år.

Aktuellt 2013 Entreprenöriellt lärande Lansering av boken ”Rivna murar – byggda framgångar – strategier för skolutveckling” Projekt med Odlarskolan (numera Djurgårdsskolan) i Eskilstuna. Två kurser inom ”Entreprenöriellt lärande” genomförs tillsammans med Skolverket. Start: 17 resp 18 sept Besök hos Sörmlandskommunerna för presentation av MKL samt erbjudande om utvecklingsinsats i ”Entreprenöriellt lärande”. för rektorer och förskolechefer. Vardera kommun erbjuds två halvdagar under 2013. Satsningen sponsras av Regionförbundet Sörmland

Aktuellt 2013 Mångfald och interkulturalitet 17 forsknings cirklar kring mångfald, interkulturalitet, normkritisk pedagogik och aktionsforskning 7,5 hp kurs i ”Värdegrund och likabehandling” tillsammans med Skolverket 7,5 hp kurs i ”Flerspråkighet och interkulturalitet” tillsammans med Skolverket ”Nyanländas lärande” Nätverksbyggande Öppna föreläsningar

På gång för Nyanlända ”Nyanländas lärande” - Språkutveckling för bättre resultat i alla ämnen Genomförandeperiod: 2013-2016 (enligt Regeringsbeslut 1:5 U2013/1101/S, Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet)) Integrationsinsatser för att öka måluppfyllelsen för elever med annat modersmål än svenska. Sprida information om kartläggningsmaterial Utveckla och sprida information om bedömningsmaterial Kompetensutvecklingsinsatser för lärare och rektorer En samverkan mellan bl a MDH och Skolverket

Aktuellt 2014 - behörighetsgivande utbildning Våren 2014 Åk 1-3: MKL offererar Skolverket följande kurser: Svenska för lärare, 1-30 hp Engelska för lärare, 1-15 hp Matematik för lärare, 1-30 hp SO för lärare, 1-15 hp NO och Teknik för lärare, 1-15 hp Hösten 2014 Hur ser behovet ut i er kommun? Signalera till MKL senast 1 september 2013

Aktuellt 2014 Lektorer och förstelärare - Forskarskola/forskarplatser för lärare och förskollärare Forskarskolor - DME – Development Mathematics Education - Barn och ungdomars flerspråkighet, identitet och lärande i nya sociolingvistiska landskapet MDH ansöker från VR, Vetenskapsrådet, om att erhålla 2-3 licentiander per forskarskola. 50% forskarstudier under 4 år och 50% arbete inom resp kommun Forskarutbildningsplatser - FontD – Swedish National Graduate School in Science, Mathematics and Technologie Education Research - Research school on communication and relations as foundations for early childhood education  (Språk och matematik i förskolan) Besked från Vetenskapsrådet erhålls i oktober 2013. Prel start: ht-2014

Förfrågan om uppdrag - görs via webben mdh.se/mkl

MKL, Mälardalens kompetenscentrum för lärande, Mälardalens högskola Gunilla E Magnusson, Verksamhetsansvarig 073-662 09 57 gunilla.e.magnusson@mdh.se www.mdh.se/MKL Sara Hägglund, Projektledare, 016-15 36 28 sara.hagglund@mdh.se Anders Garpelin Forskningsledare Anders.garpelin@mdh.se