Företagsekonomi 1 Centralt innehåll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
© BTC i Karlstad AB 2013 Övningsföretag Affärsträning när den är som bäst!
Advertisements

PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Det ekonomiska kretsloppet
Kapitel 13, Likviditet.
Strategiska nätverk/Partnerskap
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Meny •Hem: Visar denna sida. Kan användas för allmän info •ProNavigo visar Modellen, mallar, checklistor •Projektlänkar: visar en undermeny med lämpliga.
Kapitel 21 Periodisering.
Kap 8 Det finns företag av olika slag
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Block 4: Att driva företag
Block 4: Att driva företag
Organisationskultur, makt och konflikt
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
PRIVATJURIDIK Internationell rätt (kap 15).
PRIVATJURIDIK Domstolar, kap 4.
PRIVATJURIDIK Lagar och andra rättskällor, kap 3.
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
Familj, föräldrar och barn
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
Internationell Ekonomi
VARFÖR ÄR HANDEL NÖDVÄNDIG?
Folktandvården Norrland
Grundläggande redovisning
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Regionala arbetsgruppen-cancerrehabilitering
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 20 Personal och löner.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Affärsjuridiken som värdeskapare BOEL FLODGREN, PROFESSOR I HANDELSRÄTT.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Organisera företaget.
Kollektivavtal – det viktigaste fackliga redskapet
Företagsekonomi 1 Starta företag.
Intressententmodellen.
Ekonomisk information och extern redovisning
Samarbete i det internationella systemet Kapitel 4.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Kapitel 15 Budgeten.
Samarbete i det internationella systemet
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Revision & Redovisningsval Pernilla Broberg/Torbjörn Tagesson Balans nr 1/2015 s 8Civilekonomen nr 2/2015 s 30.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Intressententmodellen.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Leda och organisera Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Företagsformer och mer om företag
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Kommunikationsprocesser
Presentationens avskrift:

Företagsekonomi 1 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller.

Kapitel 9 Organisationsform Intressenter Företaget – en scen, många roller Organisationsform Intressenter

Organisationsform I företaget behöver man bestämma rollfördelningen mellan medarbetarna, dvs. organisera företaget och skapa en organisationsform som fungerar. Vilka är arbetsuppgifterna? Vem ska utföra arbetsuppgifterna? Hur ska medarbetarna samarbeta? Vem ska fatta beslut?

Funktionsorganisation Uppdelning av företagets arbetsuppgifter/funktioner. Vad finns för olika funktioner i ett företag? Den som är kunnig/utbildad inom ekonomi arbetar med ekonomi Den som är kunnig/utbildad inom försäljning arbetar med försäljning etc. Fler funktioner: inköp, tillverkning, markandsföring, personal, vaktmästare, sekreterare, ledning, styrelse m.fl. Organisationsschema, se nästa bild!

Funktionsorganisation VD Inköp Förs. Ekon.

Funktionsorganisation Fördelar, bl. a.: Drar nytta av medarbetarnas specialkunskaper Nackdelar, bl.a.: Helhetssynen försvinner

Intressenter De som har intresse av att veta hur det går för företaget. Exempelvis? Kärnintressenter: Ägare Ledning Anställda

Intressenter forts Yttre intressenter, finns utanför företaget: Långivare Leverantörer Kunder Staten Kommunen

Intressenter, forts Indirekta intressenter: T ex Miljöorganisationer Lokala aktivitetsgrupper

Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2013 ht