reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
för sjuksköterskeexamen ©
Kvalitativ analys - Analysprocess
För vem är UmU anpassat idag? Hur kan vi anpassa oss till fler?
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Välkommen till Vikenskolan
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Bedömning av professionell kompetens
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Högskoleförberedelse
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Kvalitetsutveckling av studie- och yrkesvägledningen.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Utvärdering av processmognad
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
BREDDAD REKRYTERING.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
En guide för arbeten i SO
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Examensarbete i Lärarprogrammet Forskningsbaserad skolutveckling En okänd? resurs.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Formellt, skarpt och snyggt
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Examensarbete 2017.
Fördjupning och examination av VFU
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Validering inom Lärarlyftet
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser Med mitt mått mätt reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser

Deltagare Lars Björklund, Linköpings Universitet (huvudsökande) Mats Lundström, Malmö Högskola Karin Stolpe, Linköpings Universitet Maria Åström, Umeå Universitet Totalt 1,5 tjänst under 18 månader

Bakgrund Högskolestudenters vetenskapliga texter har fått en allt större roll i såväl examination som bedömning av utbildningsanstaltens kvalitet (Säljö & Södling, 2006). Vid bedömning av uppsatser och andra prov på vetenskapligt tänkande blir frågan om likhet i bedömning, den s.k. interbedömarreliabiliteten viktig. Studenterna måste kunna examineras på ett rättsäkert och objektivt sätt. Universitetens och utbildningarnas kvalitet kommer att bedömas via stickprov av examensarbeten, något som ytterligare fokuserar på frågan om att examensarbeten blir reliabelt bedömda.

Syfte Syftet med denna studie är undersöka om olika examinatorer betygssätter examensarbeten på samma sätt. Om detta inte är fallet vill vi söka svaret på frågan vad beror detta på?

Forskningsfrågor 1. Vilka kriterier använder examinatorer vid bedömning av examensarbeten? 2. Hur skiljer sig kriterier inom olika ämneskulturer? 3. Hur skiljer sig kriterier mellan noviser och experter? (4. I vilken mån kan bedömningsmetoder hämtade från ett estetiskt ämne användas?)

Helhet eller delar? Bedömning och värdering sker enligt Thurstone (1927) alltid genom att vi jämför med något och detta något ofta är odefinierat. Användandet av ”rubrics” som är korta beskrivande texter som beskriver en viss kvalitetsnivå verkar dock enligt Lindström (1999) kunna öka reliabiliteten. Kimbell (2009) menar att det är ineffektivt att bedöma en helhet genom att först dela upp den i delar och sedan lägga samman de enskilda värdeomdömen som dessa erhållit

Metod – Steg 1 Intervju med informant/examinator Två uppsatser i taget jämförs. Det med högst kvalitet pekas ut, utan att informanten motiverar. Proceduren upprepas ett antal gånger med övriga uppsatser (6-8 st)

Metod - Steg 2 Efter detta genomförs en Repertory Grid Technique-intervju med varje bedömare och dennes åtta uppsatser som ”element” där de individuella kriterierna lyfts upp i form av ”constructs”. Kopplingen till den tidigare bedömningen analyseras för att visa vad och vilka kriterier som är viktigast.

Analys Sker utifrån att jämföra helhet/del, vilka kriterier som poängteras. Jämförelse mellan olika ämnesbakgrund samt erfarenhet hos informanten/examinatorn

Tidsplanering Vt 2014 – pilotstudie Ht 2014 – huvudstudie Vt 2015 - publiceringsarbete