Vem är Johan Kant? • SO 4-9, examen LHS 1999 • 20 p (30hp) praktisk svenska 5 p SSA/SVA • 9 år som SO-lärare på Jordbromalmsskolan • 3 år som biträdande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
RINKEBYSKOLAN
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Centrum för lättläst
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Närvaro!!.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
Centrala innehåll och kunskapskrav
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
The big 5 1.
Information 99 % av eleverna från kommunala skolor har ett resultat.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
©storm.
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Nya utvecklingssamtal
SVENSKA.
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
HaschAvvänjningsProgram
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Hur gör man en debattartikel?
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Skriva noveller.
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vilka är vi och vem är jag?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mobila Skolteamet Sjöbo
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
4 processer att behärska:
Svenska som andraspråk 3
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Helhet och allsidighet
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Vem är Johan Kant? • SO 4-9, examen LHS 1999 • 20 p (30hp) praktisk svenska 5 p SSA/SVA • 9 år som SO-lärare på Jordbromalmsskolan • 3 år som biträdande rektor på Vikingaskolan • Skrivit boken Yrke: Lärare • Bloggen:

Vad väntade en nyexad på JBM • En 6:a i SO/Sv, en 8:a i SO/Sv och en grupp i år 7 i SAS • Hur var eleverna? Vilka förkunskaper hade de? Ta reda på vad eleverna kan. • Använde mig av Läsutvecklingsschemat (LUS)

Nya Läsutvecklingsschemat Fas 1 UTFORSKANDE Barnet håller successivt på att tillägna sig läsförmågan i texter med få ord på varje sida, oftast med innehållsbärande bilder. I sökandet efter innehållet, budskapet kräver den förståelse-baserade avläsningen stor energi och uppmärksamhet. Från och med punkt 11 har barnet tillägnat sig fungerande lässtrategier och befäster nu sin läsförmåga med omfångsrikare texter med färre bilder. Successivt minskar fokus på avläsningen. 1.”Läser” (hittar) och skriver (avbildar) sitt namn. 2.Känner till läsriktningen. 3.Visar att de upptäckt att det skrivna ‘går att säga’. 4. Läser bekanta ord i texter med hjälp av ordbilden. 5. Listar ut nya ord med hjälp av de ord barnet har mött tidigare. 6.Tar hjälp av bokstäverna (t ex första bokstaven) för att avläsa ord i texten. Korrigerar sig själv ibland. 7.Tar vid behov effektiv hjälp av bokstäverna i sin läsning. Självkorrigering vanlig. 8.Kan ersätta en tala-lyssna-situation med en skriva-läsa. 9. Tar effektivt hjälp av ljuden för att läsa ut längre, obekanta ord. 10. Använder och växlar mellan ändamålsenliga strategier* för alltmer funktionell läsning av enkla texter. *(Exempel på strategier: ordbilden (p 4), listar ut nya ord med hjälp av de ord man redan förstår (p 5), tar hjälp av bokstäverna (p 6), tar hjälp av ljuden (p 9). 11. Läser stapplande mer text och tar sig fram till innehållet, eftersom barnet vill förstå texten. 12. Läser minst 3-4 ord i följd i böcker (texter), inom deras erfarenhetsvärld, innan de fastnar. 4

Nya Läsutvecklingsschemat Fas 2 EXPANDERANDE Barnet har nu en grund av fungerande lässtrategier och vidgar sin läsning till böcker med allt större omfång, från enklare kapitelböcker till tjockare volymer, där endast texten för berättelsen framåt. Vid tre tillfällen under denna fas uppträder, efter uppnådd kvalitet i den löpande läsningen, nya läsfunktioner, nämligen att söka, att utföra och att efter fördjupad läsning av en text överblicka. 13. Läser nästan flytande, fastnar bara ibland. 14. Sökläser, dvs. hittar snabbt enstaka uppgifter i löpande text. 15. Läser flytande och obehindrat, t.ex. kapitelböcker, med god förståelse. Föredrar att läsa tyst. 16. Läser och förstår en instruktion eller arbetsbeskrivning i flera led, t.ex. ett recept, och visar förståelse genom handling. 17. Förstår innehållet i utländska filmer och naturprogram med hjälp av textremsan. 18. Läser mycket, frivilligt och gärna – slukläser 18 a Läser med behållning bokserier och liknande utan bärande bilder, där handlingen okomplicerat förs framåt, dvs. klassiskt bokslukande. 18 b Läser med lätthet böcker, företrädesvis ungdomslitteratur, med personteckningar, miljöbeskrivningar och inre monologer; söker mer än bara handlingen. 18 c Vidgar sitt läsande till olika genrer inom vuxenlitteraturen, läser ibland flera böcker parallellt; läser och finner djupare dimensioner. 19. Fördjupande och överblickande, dvs. kan efter att ha fördjupat sig i en omfångsrik text, vid ett senare tillfälle snabbt få tag på nycklarna till textens innehåll och struktur. 15

Vad kom jag fram till? • Hälften av klassen (min 6:a) läser inte flytande • Eleverna kan i princip ingenting när det gäller NO och SO • Eleverna lär sig mekaniskt och kopierar text • Eleverna är inte vana vid läxförhör och prov • Elevernas tidigare lärare har varit handledare • Elevernas tidigare lärare hade inte dokumenterat

Geografi - Sverige Bonnier Utbildning 1998 Ö4

Fysik grh 3 TEFY 1989 Ö5

Seminarieundervisningen • Inledningsfas: Presenterar arbetsområdet för eleverna, läser läromedelstexterna, problematiserar på whiteboard, eleverna får skriva av. • Övningsfas: Studiebesök, övningar, filmvisning • Examinationsfas: Läxförhör och prov

Centrala punkter för att det ska fungera • Lärarledd undervisning • Visa engagemang • Tydliga kunskapskrav, tänka själv • Ge alla elever möjlighet till att bli goda läsare • Bygga relationer, möt elever – inte deras bakgrund • Tro att alla elever kan nå fullständiga betyg • Öppenhet när det gäller bedömningen • Följa upp resultat – även lärarens insats

Hemligheten att lyckas? • Ha en kompass – vart ska vi? Tydlighet vad eleverna ska kunna • Teoretisk förankring – ge eleverna ett språk • Engagemang och tilltro till allas elevers förmåga • Följ upp resultat

Språkets vikt ”Den språkfattige blir hämmad i sin sociala kontakt med andra (vilket leder till isolering och ensamhet). Förmågan att utvecklas intellektuellt och emotionellt reduceras; p g a den språkliga otillräckligheten kan man inte inhämta och bearbeta kunskaper, analysera problem, argumentera och ifrågasätta på det sätt som man annars skulle kunna. Detta leder till mindre möjligheter att skapa sig en position i samhället (sämre jobb e t c). Eftersom den språkfattige inte kan eller vågar använda sitt språk i många situationer, avhänder han/hon sig många möjligheter att politiskt, ekonomiskt och kulturellt påverka och förbättra sin egen situation. I stället blir det de språkligt avancerade, som också besitter kunskaperna och den sociala prestigen, som ensamma får utöva den politiska, ekonomiska och kulturella makten. Den språkfattige tvivlar på sig själv och sina möjligheter i samhället. Han kan känna sig utestängd och kanske inte så sällan ren desperat”. Per Linell, professor i svenska: Människans språk, en orientering om språk, tänkande och kommunikation, sidan 45.

Tack för i dag! Läsa mer?