Vattenprojekt Härjedalens kommun Pär Olofsson Janne Gabrielsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi
Advertisements

Skyddet av våra dricksvattentillgångar: ”Vad kostar det och vem ska betala?” Seminarium den 18 oktober 2012 i Göteborg. I samverkan med Nationellt nätverk.
Inledande information för framtida allmänt vatten och avlopp
Pär Olofsson Cilla Gauffin Kjell Jonsson Jens Östlund
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
En översyn av riksintressen pågår
”Vattenlagar” och aktörer
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Kartläggning av användning och utsläpp av kemiska ämnen från tillståndspliktig verksamhet inom S. Östersjön vattendistrikt.
Prioriterade vatten- och sanitetsfrågor Övergripande prioriteringar  att betona vikten av att u-länderna visar starkt politiskt ledarskap i att prioritera.
VA-PLAN Nynäshamns kommun
VA-PLAN Nynäshamns kommun
Vanliga åtgärder Niklas Holmgren, strateg
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Dricksvatten Vårt viktigaste livsmedel Välfärd för 4 öre per liter!
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Dagens program: – Jan Persson, länsarkitekt -Inledning
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Pelle Grahn, Miljösamråd, En samlande kraft! Vad är VISS?
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Många möjliga mål Morgan Johansson Skara kommun. Kommunen har ett brett ansvar Dagvatten Dricksvatten Avloppsvatten Vattendrag Sjöar Vattendirektivet.
Vattenförvaltning Dörrsån, 2008 Foto: Mattias Lindell.
Välkomna till en dag om eArkiv
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten
En trygg dricksvattenförsörjning Dricksvattenutredningen En trygg dricksvattenförsörjning Seminarium Säkert dricksvatten – risk och beslutsstöd VA-mässan,
Mörrumsån – från början
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Vatten och avloppsförsörjningsplan
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Info VA-strategi Smedjebackens kommun
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Välkommen! Stormöte 22 oktober 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Henrik Larsson Norra Bottenvikens kustvattenråd (VRO 12) Luleå Henrik Larsson.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Det sociala investeringsperspektivet i Uddevalla kommun
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Sven Svensson Plan- Bygg och Bostadsdagar Luleå den november 2011 Dricksvattenskydd i planeringen Malin Naess.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
Uppdaterad Prioritering av regionalt och kommunalt vattenskydd i Stockholms län Anette Björlin, Länsstyrelsen i Stockholms län Göran Hanson,
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Miljökvalitetsnormer vatten
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Hållbar VA-plan Åland VA-utredare David Ståhlman.
Strategisk VA-planering
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Vattenprojekt Härjedalens kommun Pär Olofsson Janne Gabrielsson
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
ÄR VAS-rådets rapporter aktuella? En titt på rapport nr 1-9
Presentationens avskrift:

Vattenprojekt Härjedalens kommun Pär Olofsson Janne Gabrielsson Cilla Gauffin

Härjedalens kommun Ca 10 000 innevånare Nyårsafton, v 9, påskveckan Ca 80 000. 25-30 antagna detaljplaner per år Expansivt – VA, Miljö, Bygg och Plan.

Vattendirektivet Målet med vattendirektivet är att alla vatten ska uppnå god eller hög status ekologiskt, kemiskt och kvantitativ status

Vattendirektivet 32. Kommunerna behöver, inom sin tillsyn av verksamheter och föroreningsskadade områden som kan ha negativ inverkan på vattenmiljön, prioritera de områden med vattenförekomster som inte uppnår, eller riskerar att inte uppnå, god ekologisk status eller god kemisk status. 33. Kommunerna behöver ställa krav på hög skyddsnivå för enskilda avlopp som bidrar till att en vattenförekomst inte uppnår, eller riskerar att inte uppnå, god ekologisk status. 34. Kommunerna behöver inrätta vattenskyddsområden med föreskrifter för kommunala dricksvattentäkter som behövs för dricksvattenförsörjningen, så att dricksvattentäkterna långsiktigt bibehåller en god kemisk status och god kvantitativ status.

Vattendirektivet 35. Kommunerna behöver tillse att vattentäkter som inte är kommunala, men som försörjer fler än 50 personer eller där vattenuttaget är mer än 10 m3/dag, har god kemisk status och god kvantitativ status och ett långsiktigt skydd. 36. Kommunerna behöver utveckla sin planläggning och prövning så att miljökvalitetsnormerna för vatten uppnås och inte överträds. 37. Kommunerna behöver, i samverkan med Länsstyrelserna, utveckla vatten- och avloppsplaner, särskilt i områden med vattenförekomster som inte uppnår, eller riskerar att inte uppnå, god ekologisk status, god kemisk status eller god kvantitativ status

”god eller hög status ekologiskt och kemiskt” Vattengrupp Hösten 2010 Samhällsbyggnadsförvaltningen Näringslivskontoret Länsstyrelsen LVVF Syftet med gruppen är att samordna alla vattenintressen och utreda hur kommunen ska leva upp till Vattendirektivets mål, att alla vatten ska uppnå - ”god eller hög status ekologiskt och kemiskt”

Tidsaxel Steg 1. Beslut Möte med ”Vattengruppen” Internt möte VA Dialog Internt möte Myndighetsnämnden (Miljö och byggnämnden) Samhällsbyggnads nämnden Kommunstyrelsen

Förslag på prioriterade åtgärder 2011 kopplat till Vattendirektivet Aktivitet Ansvarig nämnd Tidplan 1. Inventering och vägvalsutredning för avloppslösning av området uppströms Lofssjön. Myn, Sbn Inv o utred 2012 2. Inventera bottenfauna, kiselalger och vandringshinder samt åtgärder för att säkerställa fisketurismen i vissa prioriterade områden i kommunen. KS Start 2011 3. Vattenskyddsområden ska införas för våra kommunala vattentäkter. Sbn Klart 2014 4. Utreda behovet av hög skyddsnivå för enskilda avlopp. Myn 2011 5. Vatten och avloppsplan – samordna de olika intressen för vattnet i kommunen. Revidera tidigare Vattenplan och även införliva fiskplanen i den. Sbn samordnings ansvarig 2011-2013

VA Dialogen Info om: Fiskeplan LIS (Landsbygdsutveckling i strandnära lägen) VA planer info Bekräftelse statusklassning Åtgärdsbehov

Funäsdalen Vemdalen Ytterhogdal Hede Glöte Sveg Lillhärdal

Särvsjö Funäsdalen Vemdalen Ytterhogdal Lofsdalen Hede Glöte Sveg Lillhärdal

Vattenprojektet Fiskeplanen LIS (Landsbygdutveckling i strandnära områden) Hög skyddsnivå (små avlopp) Vatten och avloppsplan Vattenskyddsområden

Vatten- och avloppsplan Arbetsgång Steg 1: VA-översikt Steg 2: VA-policy Steg 3: VA-plan Steg 4: Implementering och uppföljning

Vatten och avloppsplan Mål: Övergripande strategiskt dokument Hållbar utveckling för hela kommunen Både vatten- och avloppsförsörjning Dokumentet används i kommunens översiktsplan Arbetsverktyg För att kunna lyfta fram problem och utmaningar Långsiktig planering Underlag för prioritering Underlag för budgetarbete

Nyttan med VA plan Gemensamt planeringsunderlag för Miljö, Bygg, Plan, VA och Näringsliv Sportsliga chans att hinna med – främst VA Undvika kollisioner Förebygga § 6 Vattentjänstlagen Frigöra resurser!!! Investering för framtiden som alla har nytta av!

Problemområden Messlingen Nysätern Fjällnäs Kåvan Skärsjövålen Slagavallen

VA dag för politiker och tjänstemän Kommunala spelplanen Grupparbeten - Specialare Vad ska vi prioritera att åtgärda först och varför (vilka kriterier styr oss)? (5 exempel) Översiktsplan för Härjedalens kommun antagen 2004-09-20. God planberedskap och investera i VA-system för att underlätta fortsatt utveckling Brist på kapacitet i de kommunala VA-anläggningarna får inte utgöra hinder för fortsatt tillväxt av turismen

Politikernas sammanfattning av VA dagen • Översyn behöver göras av VA-taxan. • Särtaxa ska tillämpas där det krävs. • Nej till tillfälliga lösningar i väntan på utbyggnad av allmän VA-anläggning. • Om GA ska vara ett alternativ bör detta vara som hel VA-anläggning (nät och anläggningar). • Investeringsplaner med öronmärkta projekt måste upprättas för den befintliga allmänna VA-anläggningen. • Intensifiera tillsynen av enskilda avloppsanläggningar och analysera resursbehov för detta. • Ta fram förslag till ersättningsmodell för onyttigblivna anläggningar.

Vattenprojektet Fiskeplanen LIS (Landsbygdutveckling i strandnära områden) Hög skyddsnivå (små avlopp) Vatten och avloppsplan Vattenskyddsområden