Esperanto (Håkan Lundberg).

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan jag vara viss om min tro?
Advertisements

En introduktion till esperanto
LUSTFYLLDA MELLANMÅL för cancersjuka barn
Affix i svenskan  Förändrar ordstammens betydelse, men används ej självständigt  Vissa mönster, men ej särskilt konsekvent uppbyggt.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Varför måste jag ha ett långt och jobbigt lösenord? Jo… det är såhär…
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Lånord.
Patientenkät sommaren -13
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Grekland bestod av flera små riken/stater
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Bonvenon al -ig- kaj -iĝ- Affix • -ig- och -iĝ- tillhör Esperantons affix • Som affix används de som suffix, efterstavelser • Men de kan också stå som.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Heter det ”BLI” eller ”vara”?
Katolska kyrkan Läs sidorna
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Muntligt Jag kan….
Deutsch – aber warum?.
Börja studera ryska nu genast! Сейчас!
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Ett utbildningsmaterial från Fairtrade Sverige
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Svenska språkets utvecklig
När blir ett ord svenskt då?
Grammatik.
Del 1: Språkets uppkomst
Underordnade konjunktioner
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Att samtala med ungdomar om tobak
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är du för typ av person?
Det svenska kulturarvet: spår 1
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Färöiska Färöarna tillhör Danmark men har ett eget språk och styr lite själv Färöiskan fick ett eget skriftspråk under 1800 talet När dem hade fått egen.
En fras består i sin tur av…
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Minoritetsspråk i Sverige
Sverige Sverige vid 1800-talets början:
Allmän Grammatik Introduktion. Struktur SvenskanRyskan SVO subjekt verb objekt.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
 Ibland låter det tjatigt när man upprepar substantiv hela tiden.  Ex:  Jag ha köpt en ny bil. Bilen är blå. Bilen är stor. Bilen är en BMW. Osv….
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Sjukdomar och besvär.
Exempel på skriftligt omdöme
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Språkbruk genom tiderna
Svenska språkets historia
Finska som minoritetsspråk
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Grammatisk terminologi I
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Presentationens avskrift:

Esperanto (Håkan Lundberg)

Nyfiken på er... Är ni språkintresserade? Antar det  Var ni med på lingolympiaden? Siktar ni på att lära er latin? Vet ni vad esperanto är?

Kort om mig Jobbar på Cybergymnasiet Norra Håller på med olika esperanto-projekt Använder esperanto hemma och på nätet

Innehåll: Olika typer av språk, speciellt planspråk Allmän information om esperanto Hur esperanto tog form Esperantos struktur + övningar

Olika typer av språk Etniska språk Klassiska språk Pidgin- och kreolspråk Planspråk

Vad menas med planspråk Planerade, d.v.s. konstruerade språk Är ofta relativt regelbundna Vissa ”konstiga” andra ”naturliga”

De mest kända planspråken Volapük 1879 ett 10-tal Esperanto 1887 50 000 – 2 miljoner Ido 1908 ett 100-tal Interlingua 1951 ett 100-tal

Allmän information om esperanto Esperantos grund skapades av Zamenhof Presenterades 1887 i Warszawa Spreds över världen trots en del motstånd Har idag talare i de flesta länder

Fotoj de Zamenhof

Kort om Zamenhof Upplevde språkproblem som barn - Białystok Drömde om att skapa ett lättlärt, neutralt språk 19 år - klar med sitt första språkprojekt 28 år - presenterar grunderna till sitt andra försök Ögonläkare, familj med flera barn

Lingvo Internacia Doktoro Esperanto

Hur tog esperanto form? Zamenhof la grunden till språket Ville ha ett regelbundet men ändå naturligt språk Inspirerades av engelskans grammatik Många ord från romanska och germanska språk Hade problem med att ordlistorna blev långa...

Ex på ord i esperanto – från? sed, tamen, okulo dimanĉo, frapi, ĉevalo ĉielo, fari, voĉo facila, fero, verda ---------------------------------------- baldaŭ, bedaŭri, nur birdo, fajro bildo, fiŝo, somero, vintro

Enkel grammatik, ex: Substantiv -o hundo, tablo, homo Adjektiv -a rapida, bela, bona Adverb -e rapide, bele, bone Pluraj -j tabloj, rapidaj hundoj

6 verbformer Grundform -i esti havi Dåtid -is estis havis Nutid -as estas havas Framtid -os estos havos Imperativ -u estu havu Konditionalis -us estus havus

Kan du gissa betydelsen? Mia nomo estas Hokan. Mi loĝas en Fiskis, ekster Stokholmo. Mi havas tridek ses jarojn. Mia kvar-jara filino parolas multe. Ŝi parolas en tri lingvoj: sveda, serba, esperanto.

Ordförrådet var ett problem Grammatiken enkel och regelbunden Men ordlistorna blev långa... Många ordstammar => svårt att lära sig Ett ryskt konditori gav lösningen 

Två ryska skyltar “Konditorskaja” och “Ŝvejcarskaja” “skaja” – ett s.k. suffix Skapa flera ord utifrån en ordstam ”La problemo estas solvita!”

Prefix och suffix Prefix = förstavelse (ca 10 i esperanto) (ex: dis-, ek-, eks-, fi-, mal-, re-) Suffix = efterstavelse (ca 30 i esperanto) (ex: -an-, -ar-, -eg-, -et-, -ej-, -il-, -ul-) (Affix)

Ex på prefix: mal- bela - malbela bona - malbona granda - malgranda hela - malhela multe - malmulte fermi - malfermi mola - malmola

Ex på suffix: -in- knabino - knabo virino - viro sinjorino - sinjoro patrino - patro avino - avo filino - filo fratino - frato

Övning i prefix och suffix varm/a - varm mal - motsats eg - förstärkning et - försvagning

Gissa vad orden betyder -ej- - suffix för ”plats” lern/ej/o - (lerni = att lära) vend/ej/o - (vendi = att sälja) lud/ej/o - (ludi = att leka)

Ex: ord med roten san- sana "frisk" sano "hälsa" sane "sunt" saneco "friskhet, sundhet" sanigi "att göra frisk“ saniga "hälsosam" sanigisto "en friskgörare“ saniĝi "att bli frisk" resaniĝi "att åter tillfriskna" resanigi "att (åter) bota" nesana "ej frisk", "osund" malsana "sjuk" malsaneta "krasslig" malsanega "jättesjuk" malsani "att vara sjuk" malsanoj "sjukdomar“ malsanegoj "svåra sjukdomar" malsanulo "en sjukling" malsanulejo "ett sjukhus" malsanulejeto "en sjukstuga" malsanulejego "ett stort sjukhus" malsaniĝi "att bli sjuk“ malsaniĝema "benägen att bli sjuk“ remalsaniĝi "att åter insjukna" sanigilo "ett medel för att bota“ sanulo "en friskus"

Språkets nivåer Satser (Meningar) Fraser Ord Morfem Fonem

Morfem Den minsta betydelsebärande enheten Ex i svenskan: skol/styr/else/n skol-, styr (stammorfem) -else- (grammatisk morfem) -n (grammatisk morfem)

Morfem - grammatiska markeringar ”Maria/s bok” S.k. bunden grammatisk markering Två typer: kallar kalla/de (agglutinerade) flyger flög (fusionerade)

Morfem i esperanto Esperanto har helt ”fasta” morfem Som pusselbitar som fogas samman Esperanto är ett agglutinerande språk Som finska, japanska, turkiska, swahili

Pussel-övning -O, -J, -A, -E, -IS, -AS, -OS -ET-, -EG-, MAL- hund-, kur-, rapid-, bel-, est- La hund/o kur/as rapid/e.

Från frö till levande språk Zamenhof planterade ett ”språkfrö” Som togs emot av flera entusiaster Utvecklades till ett fullvärdigt språk Fortsätter att utvecklas (så som andra språk)

Från frö till riktigt språk – hur? Zamenhof hade stor talang för språkskapande Medelväg: regelbundet - naturligt Demokratisk utveckling av språket Inre idé om samarbete och fred mellan folk Inte bara europeiskt

Målen med esperanto Underlätta kommunikation mellan olika folk Fungera som ett brospråk ”Allas andraspråk” (äldre esperantister) ”Kul språk för oss som kan det” (ungdomar) ”Alternativ till engelskan”

Vad kan man göra med esperanto? Resa – bo gratis i främmande länder Träffa nya kompisar Seminarier, festivaler, kongresser mm Öka självkänslan kring språkinlärning

Esperantos nackdelar Kan uppfattas som europeiskt Inte så stort kulturutbud ”Ingen armé”

Esperantos fördelar Relativt neutralt Relativt lättlärt Relativt rättvist Fungerar bra och är omtyckt av många

Lingua franca Latin när? Franska 1700-talet Engelska nu ca 20% Kinesiska sen? ca 18%

Vad säger ni? Kommentarer? Synpunkter? Frågor?

Mer info om esperanto www.lernu.net www.esperanto.se Sajt med information och kurser (Har jag jobbat med sen 2002) www.esperanto.se