Den nya gymnasiesärskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Vård- och omsorgs- programmet - VO Spångbergsgymnasiet
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Programmet för administration, handel och varuhantering
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Exempel utifrån ett antal målområden
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
BARN- OCH FRITIDSPROGRAMMET
Gymnasieskola i förändring – med fokus på yrkesutbildningar Nordisk mötesplats 13 november 2013.
GY-2011.
SET Social Emotionell Träning
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Detta är gymnasieskolan 18 nationella program – 60 inriktningar 12 yrkesprogram och 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar p.
Examensmål för VO Yrkesprogram inte yrkesförberedande
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Demokrati på skolgården och i klassrummet
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Beslutsprocesser Nu Gymnasievalet Jag Alternativ.
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
GYMNASIEARBETE – vad är det?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Katrineholm den 25 september 2014
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Skolverket Mattebron 14/11-08
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Behörighet till gymnasiet
Gymnasiesärskoleutredningen Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning SOU 2011:8.
Gymnasieskolan 2011 Info om den nya gymnasieskolan.
Gymnasieval.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Bör staten styra skolan?
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Gymnasiesärskolan info 2013/2014 © L Lindström.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gymnasiesärskolan info 2009/2010. Dags för nästa steg: Särskolan Grundsärskola 9-10 år    Gymnasiesärskolan 4 år Nationella program Specialutformade.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Presentation Vård och omsorgscollege
Fritidshem på Knappekulla
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Bygg- och anläggningsprogrammet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Bygg- och anläggningsprogrammet
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Den nya gymnasiesärskolan Borlänge den 13 maj 2014 Sylvia Lindqvist och Bengt Weidow Undervisningsråd

Innehåll 1. Reformen och styrkedjan 2. Läroplan för gymnasiesärskolan 3. Längd, tid och ind. studieplan 4. Nationella program 5. Individuella program 6. Anpassningar 7. APL 8. Gymnasiesärskolearbete

Syfte med reformen hög kvalitet flexibilitet samverkan harmonisering tydlig struktur bättre förberedelse

Styrkedjan Riksdagen Regeringen Skolverket Skollag Förordning Läroplan Programmål Ämnesplaner Ämnes-områdes-planer

Läroplan för gymnasiesärskolan Skolans värdegrund och uppgifter Övergripande mål och riktlinjer: Kunskaper Normer och värden Elevernas ansvar och inflytande Utbildningsval – arbete och samhällsliv Bedömning och betyg Rektorns ansvar

Skolans värdegrund och uppgifter Grundläggande värden Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår miljö.

Skolans värdegrund och uppgifter forts Grundläggande värden Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildningen ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen ska vara icke-konfessionell. Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.

Kunskaper Mål Det är skolans ansvar att varje elev i gymnasiesärskolan ges möjlighet till förberedelse för etablering på arbetsmarknaden.

Kunskaper Mål Det är även skolans ansvar att varje elev efter genomförd gymnasiesärskoleutbildning utifrån sina förutsättningar har utvecklat sin förmåga att …

Kunskaper … formulera, analysera och pröva antaganden samt lösa problem, reflektera över sina erfarenheter och sitt eget sätt att lära, kritiskt granska och värdera påståenden och förhållanden, lösa praktiska problem och arbetsuppgifter, kan söka sig till saklitteratur, skönlitteratur och övrigt kulturutbud som en källa till kunskap, självinsikt och glädje, kan hämta stimulans ur kulturella upplevelser och utveckla känsla för estetiska värden, har utvecklat kunskaper om förutsättningar för god hälsa, har utvecklat kunskaper om och insikt i centrala delar av det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet,

Elevernas ansvar och inflytande Skolans mål är att varje elev utifrån sina förutsättningar tar personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö, aktivt utövar inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan, utifrån kunskap om demokratins principer vidareutvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former, …

Utbildningsval – arbete och samhällsliv Det är särskilt viktigt att skolan samarbetar med arbetslivet om yrkesutbildningen. Studie- och yrkesvägledning i vid mening har stor betydelse. Arbetsförmedlingar, arbetsmarknadens parter, branschorganisationer har viktiga roller i informationen till skolan och eleverna.

Utbildningens längd 3600 timmar 4 år nio nationella program individuella program

Individuell studieplan Studieväg Kurser eller ämnesområden Program: fullständigt, utökat eller reducerat .)

Nationella program Programmet för administration, handel och varuhantering estetiska verksamheter fastighet, anläggning och byggnation fordonsvård och godshantering hantverk och produktion hotell, restaurang och bageri hälsa, vård och omsorg samhälle, natur och språk skog, mark och djur

Programmål Programmet för hälsa, vård och omsorg ”Utbildningen ska utveckla elevernas färdigheter i att utföra arbetsuppgifter inom programmets olika verksamheter, till exempel med hushållsarbete, lokalvård samt stöd i äldres vardag och utevistelse. Dessutom ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om människors hälsa, levnadsvanor och utveckling samt om olika former av hälsofrämjande arbete. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om vård och omsorg.”

Programstruktur Gymnasiesärskole- gemensamma ämnen 900 p Program-gemensamma ämnen 400-600 p Programfördjupning 700-900 p Individuellt val 200 p Gymnasiesärskole-arbete 100 p Svenska/svenska som andraspråk 200 p Engelska 100 p Matematik 100 p Idrott och hälsa 200 p Estetisk verksamhet 100 p Historia 50 p Samhällskunskap 50 p Religionskunskap 50 p Naturkunskap 50 p

Gymnasiesärskolegemensamma ämnen svenska/svenska som andraspråk engelska matematik idrott och hälsa estetisk verksamhet historia samhällskunskap religionskunskap naturkunskap

Programfördjupning Programmet för hälsa, vård och omsorg: Friluftsliv Människokroppen Servering 1 Förskolebarns lärande och växande 1 och 2 Vård och omsorg 2 och 3 Fritid och friskvård Service och bemötande 2 med flera

Programfördjupning Finns i samtliga program: Hem- och konsumentkunskap Idrott och hälsa 2 Digital kompetens Trafikantkunskap

Individuellt val 200 poäng Idrott och hälsa Hem- och konsumentkunskap

Exempel 1 Programfördjupningspaket fordonsvård Arbetsuppgifterna: yttre och inre rengöring, städning och ytbehandling av fordon. Fordonsvård – personbil 100p Fordonsvård – tunga fordon 100p Rekonditionering 1 100p Rekonditionering 2 100p Service och bemötande 1 100p + ytterligare kurser på sammanlagt 200p

Exempel 2 Programfördjupningspaket äldreomsorg Arbetsuppgifterna: stöd i äldre personers vardag. Lokalvård 1 100p Människokroppen 100p Servering 1 100p Vård och omsorg 2 100p Vård och omsorg 3 100p + ytterligare kurser på sammanlagt 200p

Individuella program

Individuella program Ämnesområden 3600 timmar Praktik Ämnen

Ämnesområden estetisk verksamhet hem- och konsumentkunskap idrott och hälsa natur och miljö individ och samhälle språk och kommunikation

Individuella anpassningar Reducerat program (kurser, gymnasiesärskolearbetet) Utökat program Kurser från gymnasieskolan Kurser som inte finns i programstrukturen

Programfördjupningspaket och APL Arbetsmarknaden inom skolans upptagningsområde – elevernas möjligheter att få arbete Möjligheterna för arbetsplatsförlagt lärande - apl Skolans personella och materiella resurser

Arbetsplatsförlagt lärande Kurser eller delar av kurser som är arbetsplatsförlagda Minst 22 veckor på en arbetsplats

Samverkan med arbetslivet Samverkan med arbetslivet en förutsättning för bra apl Samarbete med en gymnasieskolas lokala programråd Skapa samverkansorgan Bygga nätverk med arbetslivet

Tid för arbete med apl Tid Organisation Kompetens Statsbidrag för att utveckla apl

Satsningar för att höja kvalitén i apl Handledarintroduktion Apl-utvecklare Stöd för strategisk apl-utveckling

Nationell handledarintroduktion Gymnasieförordningen 4 kap 14 § en handledare ska utses nödvändiga kunskaper och erfarenheter i övrigt vara lämplig Handledarintroduktion

Utbildning för apl-utvecklare Nationella apl-utvecklare Höst 2013: 23 Apl-experter tar fram utbildning Vår 2014: Experterna arbetar som nationella apl-utvecklare Nya deltagare går utbildningen Höst 2014: Nya nationella apl-utvecklare Vår 2015: Nya deltagare går utbildningen termin.

Apl-utvecklare stödja systematiskt samarbete skola ― arbetsplats Stödjer rektorer Stödjer lärare/ lärarlag Stödjer samverkan Regionala konferenser Stödjer handledare Stödjer lokala programråd Stödjer systematiskt samarbete och förbättringsarbete Brister i kommunikationen/samverkan mellan skola och arbetsplats. Handledarna vet inte alltid vad som förväntas av dem. Vet inte heller vilka krav skolan ställer på arbetsplatsen. Inte informerade om vad apl innebär mer än praktik. Lärandet.

Stöd för strategisk apl-utveckling

Gymnasiesärskolearbete Utför vanligt förekommande arbete Godkänt gymnasiesärskolearbete

Gymnasiesärskolearbete   visa elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. så självständigt som möjligt eller tillsammans med en handledare planera, genomföra och utvärdera sin uppgift.

Gymnasiesärskolebevis Efter genomförd utbildning Uppgifter om Program Kurser/ämnesområden Betyg Gymnasiesärskolearbetet Inriktningen på apl

Information och frågor j www.skolverket.se/gys2013 upplysningstjansten@skolverket.se Tel.nr: 08-527 332 00