DYSLEXI – EN KUNSKAPSÖVERSIKT Vetenskapsrådet 2007:1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Att identifiera och utveckla ledare
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Tidiga insatser för att förebygga läs- och skrivsvårigheter Mats Myrberg, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet ”Ju förr dess bättre?”
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Att skriva sig till läsning
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Mål och betygskriterier
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Tillsammans gör vi studier möjligt
Beroende och den växande hjärnan
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Sexuellt utsatta pojkar
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Dövblindhet och Usher syndrom
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Malin Green Landell, Avd för BUP/HU/LiU
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Cochleaimplantat och språkighet
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Den individuella utvecklingsplanen
Barn med långsam start i skolan - hur utvecklas deras läsning fram till åk 6? Den 7:e nordiska kongressen om dyslexipedagogik 2014 Stockholm, augusti 2014.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
© Synovate Ungas attityder till rökning
Kurs läs och skriv Återkoppling
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Hur gör man en debattartikel?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kultur – hjärna - lärande
Välkommen! Till Lunds universitet och Medicinska fakulteten
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
A TT FÖRHINDRA UTSLAGNING BLAND UNGDOMAR Hotell Vallonia Vasa Göte Winé Mail: Mobil:
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Läs- och skrivutredningskurs
Hur du tar hand om din kunskap
Autism och Asbergers Syndrom
Kognition och teknik Beata Terzis
Mobila Skolteamet Sjöbo
Exempel på skriftligt omdöme
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Föräldramöte Tomtebogård
Presentationens avskrift:

DYSLEXI – EN KUNSKAPSÖVERSIKT Vetenskapsrådet 2007:1 Mats Myrberg Ingvar Lundberg, Göteborgs Universitet Stefan Samuelsson, Linköpings Universitet Peter af Trampe, Stockholms Universitet www.vr.se

Barn med läs- och skriv-svårigheter på 1940-talet … Pojke, knapp 10 år, remitterades för läs- och skrivsvårigheter. Normal talutveckling. Normal syn och hörsel. IQ (Terman-Merrill) =107. Han har mycket långsamt lästempo, stakar sig och upprepar orden ofta. Akustisk perception och minne: Klarar att eftersäga fyra meningslösa stavelser och sex siffror. Skrivningen ”vimlar av visuella fel”, med många omkastningar och felskrivningar som han ej förmår korrigera.

…på 1950-talet………………… Pojke, 10 år, ”betraktad som analfabet, men för övrigt ganska begåvad” enligt sin lärare. Normala räknefärdigheter, normalt tal, normal syn och hörsel. Normal intelligens, men låga resultat på prov som gällde auditiva minnesfunktioner. Hans far och bror har liknande problem. Bokstav-ljud-förbindelse erbjuder stora problem vid diktamensskrivning. Diagnos: allvarliga läs- och skrivsvårigheter. Åtgärder: enskild, intensiv stödundervisning 20 minuter, tre gånger per vecka …..Efter tre terminers stödundervisning läser han någorlunda flytande.

…och på 1970-talet………….. Pojke, 13 år, läser motsvarande normalnivå för 7,5 år, stavar motsvarande normalnivå för 6,5 år, intelligens ”över normal”. Stora problem att ”finna orden”, hittar på egna namn på saker han inte kommer ihåg orden för. Dessutom har han stora svårigheter att höra ”ljudsegmenten” (fonemen) i ord. Diagnos: Dyslexi Åtgärder: Övningar i att lyssna ut stavelsestrukturen i ord, stavningsövningar med hjälp av plastbokstäver leder till 1,5 års utveckling av läsning och stavning på tre månader.

Nordiska forskare har lämnat viktiga bidrag till internationell forskning om dyslexi: 1930- till 1950-talet; Alfhild Tamm, Henning Skydsgaard, Bertil Hallgren Sen lade sig en död hand över dyslexiforskning och dyslexipedagogik i Norden!

Först i slutet av 1970-talet började dyslexiforskningen ta fart igen Hans-Jörgen Gjessing Ingvar Lundberg Mogens Jansen Mogens Dalby

…och nu är Norden ett hett område inom dyslexiforskningen Heikki Lyytinen, Juha Kere, Pekka Niemi, Carsten Elbro, Ulrika Wolff, Stefan Samuelsson och många fler…

Dyslexi – ett språkbiologiskt handikapp Alternativa förklaringar med svagare stöd: • Generellt bristande automatiseringsförmåga ”…… men va’ me’ idrottsstjärnorna?” • Brister i visuell perception ”rettstellde öjne är like uvanlie som rettstellde neser” • Brister i auditiv perception ”Tallall-spåret”

Förekomst av ”sensorimotoriska” problem bland barn med dyslexi ● Hörselproblem (40%) ● Synproblem (30%) Dessa problem är ingen orsak till dyslexin! Det går inte att åtgärda läs- och skrivproblemet med motorisk träning, synträning eller hörselträning

Svenska Dyslexistiftelsens definition av Dyslexi “Dyslexi är en störning i vissa språkliga funktioner, särskilt de fonologiska, (fonologi avser språkets ljudmässiga form) som är viktiga för att kunna utnyttja skriftens principer för kodning av språket. ……………

…definition av Dyslexi … Störningen ger sig först och tydligast tillkänna som svårigheter att uppnå en automatiserad ordavkodning vid läsning. Men den kommer också tydligt fram genom dålig stavning.

…definition av Dyslexi …Den dyslektiska störningen går som regel igen i släkten, och man har anledning anta en genetisk disposition som kan medföra neurobiologiska avvikelser. ”

Avvikande hjärnaktivering:

Om en enäggstvilling har dyslexi är sannolikheten att den andra också har det väl över 80% Exakt hur uppkomstmekanismerna ser ut på molekylärgenetisk nivå är inte klarlagt. Utlösande orsaker till att barn med dyslexianlag får läs- och skrivsvårigheter kan sökas både i uppväxtmiljön och i skolan. Gynnsam miljö kan väga upp ogynnsam biologi.

Vad handlar dyslexiforskning om? Ett par hundra artiklar årligen i ansedda vetenskapliga tidskrifter Fokus på uppkomstfaktorer, identifiering Väsentligt färre artiklar i pedagogiska forskningsdatabaser än i medicinska och psykologiska. Fokus på yngre åldrar, väsentligt färre studier med ungdomar och vuxna Många fler länder representerade idag än för tio år sedan 2017-04-03 / Mats Myrberg, Specped. Inst., SU

Nordisk dyslexiforskning 2012 – några exempel: Kere, Klingberg m fl., ”Three Dyslexia Susceptibility Genes (I Biological Psychiatry) Dahle, Knivsberg, Andreassen, ”Coexisting problems in severe dyslexia” (I J of Res in Spec Ed Needs) Niemi, ”Obesvarade frågor inom läsforskningen” (föreläsning vid SU 2012-10-05) Wolff, ”Effects of a Randomised Reading Intervention Study” (I ”Dyslexia”) Fouganthine, ”Dyslexi genom livet” (Doktorsavhandling, Stockholms universitet) 2017-04-03 / Mats Myrberg, Specialped. Inst, SU

(--- = läser före skolstart, ca 30%) Utveckling av icke-läsande skolnybörjare i åk 1 (TR = treatment resisters): antal ord rätt Fast progress (25%), Average progress (54%) Slow progress in reading (14%), Slow progress in reading and math (7%) (--- = läser före skolstart, ca 30%) TR

Ca 20% ”treatment resisters”! Vad utmärker dem? (efter Niemi, 2012) (1) Två starka prediktorer av ”treatment resisters”: snabb benämning  lexikal åtkomst, processande av information ? skicklighet med talföljder  arbetsminne? (2) Föräldrarnas inlärningssvårigheter samvarierar med andra prediktorer, i synnerhet med motivation  hemmets läsvanor och -kultur? (3) Treatment resisters  drabbas av generella snarare än specifika inlärningssvårigheter

Läsutveckling över tid (8 till 29 år) (efter Fouganthine, 2012) 2017-04-03 Anna Fouganthine

Läsa och skriva är ”kognitiv ekvilibristik” (Jager Adams, 1990) Mestadels har vi autopiloten på i vardagen När man skall lära sig nya saker fungerar inte autopiloten Ett ”monitorsystem” slår larm när autopiloten skall kopplas från – kritiskt för nyinlärning Jfr Niemis indelning i ”lärarstyrda barn”, ”autonoma inlärare” och barn som är ”off task” ”Progressiv pedagogik” kräver barn som är autonoma inlärare 2017-04-03 / Mats Myrberg, Specialped. Inst., SU

Komponenter i ”den kognitiva ekvilibristiken” 2017-04-03 Anna Fouganthine

Sensoriska buffertsystem Långtidsminnet (semantiskt minne, perceptuellt minne, procedurminne som lagrar och bibehåller information) Arbetsminnet Exekutiva systemet Styr uppmärksamhet, övervakar, uppdaterar, sorterar och blockerar Informationssluss till långtidsminnet Samarbetar med tre underliggande system: Fonologiska loopen Hanterar muntlig information Fonologiska magasinet Artikulatoriska loopen Visuo-spatial sketchpad Lagrar och bearbetar visuell information (Stark länk till ADHD -uppmärksamhetsfaktorn) Sensoriska buffertsystem

Tänk om alla lärare visste vad som pågår i huvudet på 30 elever! Vad kännetecknar ”expertlärare”? ● Lång, omvittnat framgångsrik yrkeserfarenhet när det gäller läsinlärning och stöd till elever med läs- och skrivsvårigheter ● God teoretisk orientering på området ● Dokumenterad förmåga att kommunicera sina kunskaper till andra vuxna

Tidig identifiering!? På gruppnivå kan man se ogynnsam förspråklig utveckling hos barn i familjer med dyslexi redan under de första levnadsmånaderna. Att identifiera dyslexi hos enskilda barn kräver noggrann och upprepad utredning under och efter den grundläggande läs- och skrivinlärningen. 20% av barn med dyslexi svarar inte på bästa möjliga pedagogik (”treatment resisters”) De kräver kompensatoriskt stöd för att utvecklas

Konsekvenser på lång sikt U-gr n=60 (%) K-gr n=73 (%) Nioårig grundskola 4 (6) Praktiskt gymnasium 31 (52) 15 (20) Teoretiskt gymnasium 3 (5) 13 (18) Komvux/Folkhögskola 12 (20) 9 (12) Högskola/Universitet 10 (17) 36 (50) 2017-04-03 Anna Fouganthine

Verkningsfull dyslexipedagogik enligt ”Konsensusrapporten” Hög lärarkompetens anges av forskarna som den viktigaste förutsättningen för att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. Datorstöd kan ha stor betydelse förutsatt att det ingår i ett pedagogiskt sammanhang. Individuellt intensivstöd där fonologisk träning ingår har god effekt för yngre barn (före tio – tolv års ålder).

SJU GRUNDSTENAR enligt Konsensusprojektet SJÄLVBILD STÄLL TYDLIGA KRAV - som kan matchas med tydliga framsteg DET ÄR TILLÅTET ATT MISSLYCKAS! GE UTRYMME FÖR STARKA SIDOR KOMPENSATION TIDIGA INSATSER SAMTALET –TILLITENS BETYDELSE

Varför är inte skolan lyhörd för resultaten av modern dyslexiforskning? Brist på expertlärare Revirstrider mellan vård och pedagogik Kvardröjande föreställningar om ”läskriget” ”Neuromytologi” vinner lätt tilltro hos föräldrar som griper efter halmstråt och lärare som abdikerar Avståndet mellan skolan och forskningen har ökat sedan 1970-talet Skolan är aktivitets- i stället för resultatinriktad till skillnad från t.ex. hälso- och sjukvården