Vad skapar samverkan för samhällsnytta?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Syfte Syftet med programmet är att förbereda personen för deltagande i arbetsförmedlingens insatser, program och samlade tjänsteutbud. Under programtiden.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Beredningen för integration och mångfald
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Träning ger färdighet!.
Från kostnad till social investering
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Att få rätt saker att hända
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkomna till en dag om eArkiv
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Försäkringskassans roll i samverkan
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Oktoberrapport Oktoberrapport
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Resultat av utvärderingen Sammanfattning Slutsatser och diskussion
Vägar till en jämlik hälsa
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
Strategiska perspektiv på verksamheten
LEADER VÄXTLUST VÄRMLAND KARLSTAD 7 FEBRUARI 2013
1.
Det sociala investeringsperspektivet i Uddevalla kommun
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Finansiell samordning
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Möjlighet till Egen Kraft!
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Vad skapar samverkan för samhällsnytta? Projektinformationsdag 2014-03-19 Samordningsförbundet PYRAMIS i Luleå Sven Vikberg, payoff AB Egen presentation. Payoff, SamPop, NyttoSam, tre delägare, samverkan med andra konsultföretag. Utvärdering av sociala investeringar

payoff utvärdering och analys Våra uppdrag skall så långt som möjligt bidra till ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle för att skapa en långsiktig kundnytta Egen presentation på denna eller förra bilden. Vi ser ett allt större intresse att olika satsningar även inom det sociala området fokuserar på ett hållbart samhälle. Startade 2007, tre konsulter och samverkan med bl a Sweco, Framtidsutbildning, Demokratikonsult, vi följer, stödjer och xxxx, utvärdering och utbildning, tar fram beräkningsmodeller, socialt ansvar contra affärsnytta

Detta tänkte jag prata om Ett samhällsekonomiskt perspektiv visar hur nytta skapas för målgruppen och ger en möjlighet att diskutera om resurserna använts effektivt – några erfarenheter (samverkan ingår som en del i alla projekt vi utvärderat) Lämna kostnadsfixering och istället se sociala satsningar ur ett investeringsperspektiv – vilka kostnader kan undvikas om vi gör detta? Exempel på vad som krävs för att en socialt inriktad satsning skall skapa positiva resultat och effekter för samhället, ägarna och individerna

Reflektion Vad är egentligen ett bra resultat av ett arbetslivsinriktat projekt/insats/verksamhet och hur vet vi det i så fall? Suboptimering kan vara bra för den part som inte lyfter blicken och tar hänsyn till samhällsnyttan! Ett projekt blir aldrig bättre än sitt syfte och mål, eller? Inte svårt att skapa samhällsekonomisk lönsamhet, på sikt?, hälsa och livskvalitet, höga initiala kostnader

Några utgångspunkter Vad säger egentligen resultatet av en samhälls- ekonomisk utvärdering av ett arbetslivsinriktat projekt? Vad innebär kort och lång sikt för trovärdigheten? Vad innebär en känslighetsanalys?

Några utgångspunkter Vad hade ordinarie verksamheter var för sig och i samverkan kunnat uträtta? Hur skall den strategiska nyttan för parterna syn- liggöras och tas tillvara? Arbetssätt, metoder, samverkan, värdegrunder och synsätt Lärande, mervärden och framgångsfaktorer Spridning och implementering

Varför visa på samhällsekonomisk nytta? Alla verksamheter inom sociala sektorn följs i första hand upp och styrs avseende kostnader och intäkter kortsiktigt, dvs. under det aktuella budgetåret Varför skrivs t ex satsningen på nya idrottsarenor av under många år och skolans budget följs upp främst ur ett kostnadsperspektiv Kostnadsfixering och kortsiktighet gör att sannolika framtida kostnadsreduceringar inte beräknas eller synliggörs

Vår syn på ekonomi Hushållning med gemensamma och begränsade resurser för att uppfylla mål Vilken nytta och effekter som skapas på samhälls- och aktörsnivå och för målgruppen på kortare och längre sikt Vad en satsning kostar och vem som finansierar? Vad skulle det kostat att inte göra något eller att göra som vanligt?

Samhällsutvecklingen ur ett socioekonomiskt perspektiv Vi ser ”bara” delar av utanförskapets kostnader, inte helheten Vi underskattar dessa kostnader Vi ser inte fördelningen mellan olika aktörer Därför Underskattas värdet av prevention, tidiga insatser och framgångsrik rehabilitering (i samverkan) Beslutsunderlag blir därför inte rättvisande Felaktigheterna i underlagen kan uppgå till flera hundra procent Sammantaget kan detta leda till att samhällets insatser för att minska utanförskap och marginalisering är rejält underdimensionerade

Deltagare 17-25 år Yrkesinriktning klar Redo för arbete Klar med rehab. Vill själv ha en lösning Trauma Studier Någon månad AF SIUS Samtal/möten Hitta arb. plats/praktik Inskolning Hoppade av gymn. Ev. praktik skolan FK aktivitetsersättning Arbetsprövning 4 tim./4ddg/v 9 mån KomVux Några dagar Samtalsbehandling PROJEKT Vuxen psykiatrin BAS Arbetsterapi/ Psykiatrin Terapi psykiatrin BUP ARiS Hemma sittande Sjukgymnast samtalskontakt 2 ggr/v i 1,5 år Samtalskontakt Arbetsterapeutisk kartl. + behandling 2005 2006 2007 2008 2009 2010 våren 2011 2012 2013 hösten 2013 Heltidsanställning med lönebidrag UVA feb 2014 SIUS Särskild introduktion och uppföljningsstöd Uppföljning Upp till ett år

Samhällsekonomiskt perspektiv - sammanfattning - Projektkostnad Nytta Produktion Lägre resursförbrukning Egna kostnader Externa kostnader Livskvalitet Olika ekonomiska perspektiv Helheten beskrivs med hjälp av samhällsekonomi Alla effekter för alla individer oavsett vem som finansierar eller vem som erhåller nyttan Obs: samhället är inte = offentlig sektor

Samhällets ekonomi Samhällets kostnader och intäkter fördelas ut på de olika sektorerna via våra finansiella system Samhällets uppbyggnad kan illustreras på följande sätt: Från ekon. bistånd + 10 läkarbesök/kurator till heltidsarbete Livskvalitet/mjuka värden Individ/hushåll 87 000 kr 0 kr Privata företag Samhället/BNP Kommun/stad 161 000 kr 38 000 kr Offentlig sektor Landsting/region 471 000 kr Stat 155 000 kr Försäkringar 30 000 kr

Välfärdens tre faser i livet Barn och unga Arbetsför i åldern 16 – 67/69? Ålderdomen Hur skall resurserna fördelas? Resurserna till välfärden har inte minskat, men hur fungerar det egentligen? Barnfattigdomen ökar, många lever under EU`s fattighetsnorm, många ungdomar utan jobb, jobbskatteavdragen skapat ekonomiska obalans mellan arbetande och pensionärer. Ett förlängt arbetsliv med ett år ökar BNP med ca 2,5 % - 60 mdr kr. Denna situation kommer med stor sannolikhet att förvärras efter år 2030 då 1960-talets stora kullar börjar nå pensionsålder. Detta sker samtidigt som många av 40-talisterna fortfarande lever högt upp i åldrarna. Efterfrågan på hälso- och sjukvård kommer därmed att vara ansenlig vilket leder till att bristen på arbetskraft inom den sektorn tenderar att bli mycket omfattande på lång sikt.

Försörjningsbördan Norrbottens län 1985–2040 Försörjningsbördan = Totalbefolkning / Sysselsatta i åldrarna 20-64 år. För åren 2010-2040 har försörjningsbördan skrivits fram med ett antagande om oförändrad sysselsättningsgrad och med år 2009 som basår.

Samhällsekonomiskt perspektiv Exempel på tillämpningar (payoff`s uppdrag) Projekt MOA i Uppsala och projekt Chance2Change3.0 i Västerås Ungdomsstyrelsen, unga vuxna till egenförsörjning Samverkan ur ett ekonomiskt perspektiv, EKUSIA, RAR Sörmland – indikatorer tas fram med forskare för att prognos- ticera vad som leder till en ökat arbetskraftsdeltagande Utvärdering av Samordningsförbundet i Uppsala län Vad är rimligt att följa upp, värdera och utvärdera? Går allt att värdera? Ekonomiska och icke-ekonomiska värden Utgångspunkter för samhällsekonomisk utvärdering Målgrupp alternativt ett organisatoriskt perspektiv

Samhällsekonomiskt perspektiv Exempel på tillämpningar (payoff`s uppdrag) Gender budgeting och Smart Ekonomi, Borås stad Trygghetslarm, Östersunds kommun Örebro kommun – socialt hållbar utveckling av ett bostadsområde Malmö stad – samhällsekonomisk utvärdering i ”egen regi”

Vad visar våra utvärderingar? Potential, 598 000 kr Verkningsgrad, 14 % Projektkostnad, 51 000 kr Lönsamhet ett år, 31 000 kr Lönsamhet fem år, 363 000 kr Återbetalningstid nio månader

Några erfarenheter Rehabilitering och arbetslivsinriktade insatser skapar bra förutsättningar för många i målgruppen att nå egenförsörjning Lönsamheten varierar på samhällsnivå och skapar intäkter och minskade kostnader främst för kommuner och landsting Oftast får även staten ökade intäkter och deltagarna förbättrar sin ekonomi rejält

Några fördelar med samverkan Relevanta aktörer involveras i arbetet med mer jämlik hälsa och riktade satsningar Stödjande strukturer för kommunikation inom och mellan berörda organisationer Möjlighet att genomföra samordnade kompetens- utvecklingsinsatser som ger förståelse och tilltro till varandras kunskap och arbetssätt Samordnad styrning strategiskt och operativt Skapar tydliga incitament för både individ och aktörer

Vi skulle vilja utveckla Vår modell NyttoSam för att kunna göra beräkningar av nyttan ur ett organisatoriskt perspektiv Varför, jo därför att detta saknas modeller för detta och det borde kunna göras, det är inte raketforsk-ning vi håller på med! Vi skulle då också kunna väga samman den totala nyttan av en satsning, d v s nyttan ur det organisatoriska perspektivet, för deltagarna och samhället ESF förstudie, målgrupperna har fått bra insatser, projekt satelliter utan ”riktig” förankring i ordinarie verksamheter, för lite påverkan av organisationerna, strukturerna och strategierna.

Lärande utvärdering Europeiska Socialfonden, ESF, har varit drivande inom lärande utvärdering för att utvärdera projekt inom program-område 1 o. 2, vilket också påverkat projekt inom Samord-ningsförbunden Ger möjlighet att följa ett projekts processer, resultat och effekter Kräver ett gediget förarbete och planering av projektet för att både ge bra resultat för målgruppen och påverka organisationerna, strukturer och skapa ett strategiskt värde Målgrupp, metoder, samverkan, kontext, implementering och resultat för samhället, organisationerna och individerna.

Några trender Många projekt jobbar aktivt med deltagarna längre och även när de kommit ut i praktik, arbetsträning och arbete – många projekt med företag och arbetsgivare som samarbetsparter Medel för sociala satsningar går till ordinarie verksamheter för att utveckla dessa istället för att rigga projekt Lärande, mervärden och framgångsfaktorer tas tillvara bättre och implementering står på dagordningen i många projekt – flera goda exempel på projekt som lett till faktiska förändringar av ordinarie verksamheter Organisationsstruktur utifrån helhetssyn och samverkan Styr-, budget- och uppföljningssystem som medger socialt investeringstänkande Socialt investeringskapital Ekonomiska ersättningssystem som gör det möjligt att skapa långsiktighet, helhetssyn och samverkan

En social satsning har tre faser Före; målgrupp, resurser, förankring, finansiering, organisation, samverkan, syfte, mål, resultat och effekter Genomförande; följs syfte och mål, genomförs aktiviteterna och uppnås resultat och effekter Efter; vilka effekter leder satsningen till på längre sikt?

Optima-för fler i arbete Syftet är att: Målgruppen skall rustas och utvecklas så att de når egenförsörjning Deltagarna skall efter avslutad insats vid behov få fortsatt stöd av den aktör som är mest lämpad Parterna skall utveckla rutiner för fortsatt uppföljning av deltagarnas situation och försörjning Parterna skall också utveckla samverkan, metoder, synsätt och styrning med fokus på helheten och långsiktighet Målet är att: Deltagarna skall komma i ett arbete, studier eller få rätt försörjning och insats (operationaliseras) Parterna skall ta tillvara på lärandet, mervärden, framgångsfaktorer och implementera detta för att utveckla den egna organisationen och samverkan (strategisk lan och aktiviteter) Återbetalningstiden på samhällsnivå är x månader

Optima-för fler i arbete Aktiviteter för att nå målen Operativa mål som är SMARTA Fokus på resultat och effekter på kort och medellång sikt

Till sist, det finns hopp… Sociala investeringsfonder ger utrymme både för entreprenörer och innovationer, men bör drivas av flera organisationer/myndigheter Samordningsförbunden och förhoppningsvis även kommande socialfondsmedel prioriterar satsningar för att utveckla ordinarie verksamheter med eller utan projekt Näringslivet och övriga företag inser värdet av att förena affärs- med samhällsnytta – socialt ansvar ”tar fart”

Funderingar och reaktioner?

payoff utvärdering och analys Ytterligare information och rapporter, t ex ”Det lönar sig” finns att ladda ner på www.payoff.se/info

payoff kontakt www.payoff.se Claes Malmquist Tel: 076 – 83 00 529 E-post: claes@payoff.se Sven Vikberg Tel: 076 – 13 41 503 E-post: sven@payoff.se Jonas Huldt Tel: 076 – 929 88 23 E-post: jonas@payoff.se