Www.norrstyrelsen.se Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimat, miljö och energi för en hållbar. och konkurrenskraftig Region
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Nya transportpolitiska mål 2009
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Målorienterade strategiska processer
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Esa Halme landskapsdirektör
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Miljömålen består av tre slags mål
Vad innebär regionbildningen?
Miljömålen består av tre slags mål
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 2 Vision - God tillgänglighet i Region Norrland ! Region Norrland har en väl utvecklad trafikslagsövergripande transportinfrastruktur, för ett säkert, klimateffektivt och internationellt konkurrenskraftigt transportsystem för tillväxt och utveckling. Region Norrland har en väl utvecklad IT-infrastruktur för det moderna informationssamhället.  Näringslivet har konkurrenskraftiga transportmöjligheter. Transportsystemet stödjer en god kompetensförsörjning.  Pendlingsmöjligheterna har ökat, främst med hjälp av utbyggd järnväg.  Infrastrukturen bidrar till att det är enkelt att resa inom regionen och till/från angränsande regioner och Stockholm.  Användningen av klimateffektiva transporter har ökat (järnväg, sjöfart, kollektivtrafik, gång- och cykel).  Antal omkomna och allvarligt skadade inom främst vägtrafiken har minskat.  Planeringen av markanvändning, transportinfrastruktur och trafik sker integrerat.  IT kompletteras

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 3 Mål Utgångspunkt - Nationell transportpolitik  Det övergripande målet för den nationella transportpolitiken är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Funktionsmålet (tillgänglighet) och hänsynsmålet (säkerhet, miljö och hälsa) bidrar till att uppfylla det övergripande målet  Funktionsmålet innebär att transportsystemets utformning, funktion och användning ska medverka till att ge alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet samt bidra till utvecklingskraft i hela landet. Transportsystemet ska vara jämställt, dvs. likvärdigt svara mot kvinnors respektive mäns transportbehov.  Hänsynsmålet innebär att transportsystemets utformning, funktion och användning ska anpassas till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt samt bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås och till ökad hälsa.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 4 Inriktningsmål för Region Norrland  Förbättrad tillgänglighet inom och till och från regionen, avseende såväl persontransporter som godstransporter.  En utbyggd kustjärnväg med hög kapacitet där satsningar i den Botniska Korridoren – framförallt Norrbotniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan – har högsta prioritet.  Alla vägar säkra och öppna för trafik året om, vilket innebär kraftfulla satsningar på bärighetshöjande åtgärder i det finmaskiga vägnätet, liksom förbättringar längs de mer transportintensiva stråken med till exempel mötesseparering och förbifarter.  Väl fungerande öst-västliga transportförbindelser är nödvändiga med medvetna satsningar i Northern Axis, delen Narvik-Haparanda-Tornio samt i de strategiska tvärstråken Mittnordenkorridoren Trondheim-Östersund- Sundsvall och E12-stråket Mo i Rana-Umeå med anslutningar mot Finland sjövägen till Vasa respektive Kaskö.  En utbyggd IT-infrastruktur, med fortsatt utbyggnad av bredband och sammankoppling av bredbandsnät.  Terminaler och bytespunkter fungerar smidigt, till exempel hamnar, flygplatser, kombiterminaler och resecentrum  Förbättrat samspel i den fysiska planeringen, planering av bebyggelse, trafiksystem och infrastruktur.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 5 Effektmål  60 miljarder till investering i infrastruktur i nästkommande planeringsomgång 2014 – (grov uppskattning utifrån aviserade behov i regional systemanalys)  Regionens olika delar ska kunna nås inom tre timmar.  Över 90 % av befolkningen ska ha tillgång till en flygplats inom en timmes restid med bil.  Över 90 % av befolkningen ska ha tillgång till en järnvägsstation med persontrafik inom en timmes restid med bil.  Antal omkomna halveras och antalet allvarligt skadade inom vägtrafiken minskas med en fjärdedel mellan 2007 (59 omkomna och 530 allvarligt skadade) och  Alla ska ha tillgång till en snabb och säker IT-infrastruktur (precisering kompl).  Etablera minst en så kallad grön transportkorridor i regionen som främjar integrerade godstransporter där olika transportsätt kompletterar varandra för att skapa mer miljöanpassade alternativ för långfärdstransporter.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 6 Verksamhetsidé  Transport- och infrastruktursystem utgör sammanhängande nätverk där det är nödvändigt att se utanför läns- och landsgränserna redan idag.  Region Norrland ska aktivt agera för en utveckling av infrastrukturen i enlighet med framtagen vision och målsättningar.  Samverkan och samordning med olika aktörer inom och utanför regionen är centralt i arbetet.  Former för samverkan måste utvecklas för att skapa en god dialog med kommuner, näringsliv, trafikverk, intresseorganisationer och medborgare för att säkerställa inflytande i visioner, strategier, planer och program så att en samsyn skapas i regionen.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 7 Region Norrlands roll och uppgifter (2020)  att utveckla en långsiktig hållbar vision och strategi för tillgänglighet för näringsliv och medborgare i regionen, varav infrastrukturen utgör en viktig del.  att utveckla ett långsiktigt hållbart transportsystem och IT-system för näringsliv och medborgare i regionen i samverkan med andra aktörer.  att ansvara för framtagande, samordning och genomförande av trafikslagsövergripande transportplan för Region Norrland som innefattar nationella åtgärder (utveckling av dagens länstransportplan)  att skapa samsyn i regionen kring vilka nationella satsningar som skall göras avseende infrastruktur och lyfta fram dessa i dialog med nationella aktörer.  att bidra till långsiktigt hållbara strukturer för samverkan och samordning inom och utanför regionen.  att bevaka och påverka infrastruktur- och kommunikationsfrågorna på europeisk och internationell nivå.  att äga och styra bolag inom infrastruktur- och trafikområdet, till exempel motsvarande länstrafikbolag.  att stödja, driva och delta i projekt som syftar till en förbättrad tillgänglighet, med fördel med finansiering inom olika EU-program.  Region Norrland har en tydlig roll i den fysiska planeringen.

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 8 Ett Region Norrland under mandatperioden kommer att..  överta ansvaret för att genomföra de tre befintliga länsplanerna  utgöra dialogpart gentemot kommuner, näringsliv, trafikverk och intresseorganisationer i regionen och gentemot staten för satsningar inom transportsystemet.  arbeta med inriktningsplaneringen inför nästkommande infrastrukturplaner 2014 – 2024  se över hur IT-infrastrukturens utveckling ska säkerställas, bland annat är organisationen och ägandeintressen i bolag olika i länen.  samordna deltagande i projektverksamhet och bevakning/påverkan av EU.  arbeta för att stärka samverkan mellan regional utvecklingsplanering, infrastrukturplanering och kommunal fysisk planering

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 9 Tänkbara steg i närtid …  Skapa en politisk struktur för samsyn inom infrastrukturområdet.  Framtagande av en gemensam kommunikations- och IT-politisk plattform (inriktningsdokument).  Skapa nätverk med kommuner, näringsliv, trafikverk och intresseorganisationer med regionen som geografisk utgångspunkt.  Samverka på ett organiserat sätt från de tre landstingen, region Västerbotten och de två kommunförbunden i befintliga planeringsgrupper och projekt som t.ex. Botniska korridoren, och i arbetet gentemot EU.